onsdag den 19. februar 2025

Næsten forår i Aalborg

 

Jeg havde under besøget på Kunsten i Aalborg fornøjelsen af at se udstillingen ’Hvis du kan se det jeg ser’, som er en samlingsudstilling kurateret af modedesigneren Stine Goya. På billedet ses tre portrætter af Anette Harbo Flensburg og en installation ’A Bed/Narcissus’ fra 1994 af Peter Neuchs.

Akvarellen her er en del af Michael Kvium-udstillingen ’Knudepunkt’ på Kunsten. Den er en del af et koncept fra begyndelsen af 1990’erne med titlen ’Akademi’

Jeg har netop besøgt Aalborg med henblik på at se nogle udstillinger, jeg har bestemt mig for at anmelde. 

Først og fremmest arbejder jeg i skrivende stund på en tekst om Michael Kvium-udstillingen ’Knudepunkt’, som er en udstilling med værker fra kunstmuseet Kunstens samling. 

Der er flere ting på programmet, og i samme moment besøgte jeg Utzon Center – også i Aalborg, hvor man for tiden viser en udstilling, der beskriver Jørn Utzons refugium på Mallorca. 

Denne udstilling har fået den lystige titel ’Vidunderlig, vild villa’, og den kan I naturligvis læse mere om på et senere tidspunkt – dels på blog'en her og dels på portalen KULTURINFORMATION.

søndag den 16. februar 2025

Fra Herodes til Pilatus

 

Michael Kvium: ’Akademi’, 1991. Olie på lærred (pressefoto: Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg)

Jeg har lige tilbragt en lille uge i København, og hvis jeg boede der fast, ville jeg i raketfart stjærve fra den ene kunstudstilling til den anden. 

Nu befinder jeg mig i Jylland, hvor afstandene er lidt længere, men ikke desto mindre vil jeg bevæge mig til Aalborg en af dagene primært for at kigge på udstillinger med den næsten alt for velkendte danske maler Michael Kvium, der vises i et koncept, der har afsæt i 1990’erne, da Kvium tilbragte tid på Panum Instituttet, hvor han studerede kroppens inde organer og brugte det sete som oplæg for en række kunstværker. 

Udstillingen ’Knudepunkt’ viser udkommet af denne proces. 

Udstillingen finder sted på kunstmuseet Kunsten, der også viser en udstilling med den i Johannesburg fødte men i Berlin bosiddende videokunstner Candice Breitz. Så det går fra Herodes til Pilatus, men mere om de nævnte udstillinger senere på blog'en her.

lørdag den 15. februar 2025

Udstillingen ’Mensch’ med værker af Käthe Kollwitz kan stadig ses på Statens Museum for Kunst

 

















Jeg vil vove at påstå, at hvis man befinder sig i Danmarks hovedstad København, og man i øvrigt har en interesse i kunst, bør man – hvis ikke det allerede er sket – aflægge vores nationalgalleri et besøg med henblik på at se en både bevægende og smuk udstilling med værker af grafikeren, tegneren og billedhuggeren Käthe Kollwitz, der blev født i Köningsberg, det nuværende Kaliningrad, i 1867 og døde i Moritzberg ved Dresden i 1945. 

Udstillingen ’Mensch’ har i bogstavelig forstand mennesket i en hovedrolle og viser et overordentlig stærkt billede af en kompromisløs kunstner, der skildrer krige samt moder- og kvinderoller helt fantastisk. 

Hvis man har været i Berlin og besøgt kunstnerens museum i byen, vil man vide, hvad det drejer sig om – og ellers kan man læse et kort essay, jeg skrev om Käthe Kollwitz under et af mine besøg i byen. Det har jeg lagt ud HER> 

Udstillingen ’Mensch’ kan ses frem til d. 23. februar.

torsdag den 13. februar 2025

Grotesk newzealænder på Kunsthal Charlottenborg

 














Man skal være hurtig, hvis man skal nå at se den newzealandske billedhugger Francis Upritchards udstilling ’Any Noise Annoys an Oyster’. 

Bag denne titel kan man finde et stort antal groteske skulpturer primært udført i naturgummi, som holdes sammen af stålkonstruktioner. 

Værkernes udtryk, kan man sige, rammer et punkt, hvor Alberto Giacometti blander sig med Jens Galschiøt, og hvis det lyder besynderligt, kan man lige præcis – hvis ikke man allerede har gjort det – nå at besøge udstillingen på Kunsthal Charlottenborg inden d. 16. februar.

onsdag den 12. februar 2025

Et besøg værd

 









»Er man interesseret i at blive klogere på et væsentligt og underbelyst aspekt ved skagensmalerne, er der derfor al mulig grund til at aflægge udstillingen et besøg«


Citatet stammer fra en anmeldelse på KULTURINFORMATION foretaget af Niels Lyksted om udstillingen ’Hos mig – skagensmaleren Viggo Johansen’, som for tiden kan ses på Den Hirschsprungske Samling i København. 


Jeg har selv haft mulighed for at se udstillingen, i øvrigt i hyggeligt selskab med KULTURINFORMATIONs redaktør Jesper Hillestrøm, og oplevelsen var i alle henseender meget fin. 


Udstillingen kan ses frem til d. 25. maj 2025.

søndag den 9. februar 2025

'Hyldest til Peter Brandes' åbnet på Galerie Moderne i Silkeborg

 

”Påskelatter” refererer til en særlig kirkelig tradition i middelalderen og renæssancen og i et replicerende forløb har Peter Brandes brugt et værk af Paul Cézanne med titlen ’Standing Man’ som forlæg for temaet. Her i blyant, tusch, akvarel og oliekridt på antikt papir. (pressefoto: Galerie Moderne, Silkeborg)

Peter Brandes døde ikke mange dage inde i 2025, og derfor kunne man nok forvente en trist stemning ved åbningen af kunstnerens mindeudstilling, der åbnede for nylig, på Galerie Moderne i Silkeborg. 

Der herskede dog en fin atmosfære under ferniseringen, der – vel ikke overraskende – havde tiltrukket et gigantisk antal gæster. 

Hvad der er bemærkelsesværdigt, er, at mange af de udstillede værker er lavet i de seneste måneder af Peter Brandes’ liv og man må sige, at han som kunstner i bogstavelig forstand var kunstnerisk vital til det sidste. 

Jeg besøgte udstillingen dagen inden åbningen, hvilket gav mig et tilfredsstillende overblik, som jeg naturligvis gør brug af i en anmeldelse, som jeg netop har færdiggjort og sendt til redaktionen af KULTURINFORMATION.ORG – og her kan anmeldelsen læses snarest.

onsdag den 5. februar 2025

Østrigsk ekspressionisme på Museum Jorn til april

 

I perioden fra d. 3. april til d. 3. august viser Museum Jorn i Silkeborg en udstilling med den østrigske, ekspressionistiske kunstner Martha Jungwirth (f. 1940)

Jeg kender kun kunstneren sporadisk, men hvorfor ikke lade hende selv fortælle om sin praksis?

Det foregår i filmindslaget, der kan ses herover.

Nye anmeldelser (3)

 

”Underfundigheden står som triumfator i farverig Sylvester-udstilling”

Leif Sylvester hylder det direkte og bramfrie i udstillingen ’Som jeg ser det’ på Kunstcentret Silkeborg Bad ⭐⭐⭐⭐


”Billedlige kommentarer fra en excentriker i topform”

Villy optræder ofte som billedkunstneren Peter Carlsens visuelle alter ego, men i udstillingen ’Lost’ på kunstmuseet HEART i Herning er figuren primært retrospektivt til stede ⭐⭐⭐⭐⭐


Den mindre kendte skagensmaler på Den Hirschsprungske

 

Viggo Johansen: ’Aftenpassiar’, 1886. Tilhører Statens Museum for Kunst (pressefoto)

Hvis jeg siger navnet Viggo Johansen, vil adskillige tilføje et forsigtigt »hvem«? 

Det kan man måske godt forstå, da Johansen i levende live og i et historisk lys stod ret meget i skyggen af sine langt mere berømte kollegaer blandt skagensmalerne. 

Viggo Johansen (1851-1935) blev ikke desto mindre uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi og hans værker var præget af en lyrisk og stemningsfuld realisme. 

Han var tillige inspireret af fransk impressionisme, hvilket kan betragtes i kraft af hans farvevalg og ofte løse penselstrøg. 

Selv om han ikke er lige så kendt som nogle af hans samtidige, har Viggo Johansen alligevel efterladt en betydelig arv i dansk kunst, hvilket snart – i perioden 7. februar-25. maj – kan ses på Den Hirschsprungske Samling i København. 

Herefter kan udstillingen ses på Ribe Kunstmuseum og Skagens Kunstmuseer.

Flere stjerner til Peter Carlsen

 

Peter Carlsen – ’Lost’: Her skal vi nogle år tilbage i udstillingens retrospektive forløb, nemlig til en serie malerier fra 1980’erne: Fra venstre ’Farvelære’, ’Maler Berit Jensen’, ’Farvelære, turkis, gul, sort, ding dong’

»Måske er Peter Carlsen ved at tage afsked med dele af det univers, der har holdt hans egen produktion i gang i snart 40 år? I hvert fald sprudler han af sanselig glæde over naturens mangfoldigheder i sine nyeste og hidtil mest omfangsrige værker«


Der er en vis enighed mellem Kristeligt Dagblads kunstanmelder Erik Steffensens og mig om Peter Carlsen-udstillingen ’Lost’ på kunstmuseet HEART i Herning – i hvert fald når det drejer sig om tildelingen af stjerner - fem styk. 


Det er godt at opleve, at Kristeligt Dagblad holder fanen højt, hvad angår noget så altmodisch som anmeldelser, når de øvrige dagblade har skåret voldsomt ned på denne redaktionelle foreteelse, i hvert fald når det drejer sig om billedkunst. 


Udstillingen på HEART kan ses frem til d. 7. december 2025, og er det længe? Ja, det må man sige...

tirsdag den 4. februar 2025

Film om og med Mogens Andersen

 

Mogens Andersen i sit atelier, mens han levede (stillbillede fra filmen ’Sort er en farve’)

For mere end 20 år siden bød jeg på et litografi af billedkunstneren Mogens Andersen på en netauktion. 

Jeg lagde et bud ind og ventede en uge, og fandt til min store overraskelse ud af, at jeg havde vundet ”Budkrigen”. 

Det besynderlige ved historien var, at da jeg bød på kunstværket, levede Mogens Andersen stadig, og da jeg afhentede værket i auktionshuset, var Mogens Andersen død i mellemtiden. 

Dermed kan man tidsfæste begivenheden, da Mogens Andersen døde d. 18. april 2003. Han blev født i 1916. 

Jeg har netop fundet en kort dokumentarfilm om Mogens Andersen på filmportalen danmarkpaafilm.dk – og den er ganske interessant og vidner om en kunstner med en ret betragtelig produktion… Filmen kan ses HER>