»Få danske kunstnere har oplevet det samme bratte fald fra feteret superstjerne til udskammet prygelknabe som Carl Bloch (1834-90). Efter sin død blev Bloch stort set skrevet ud af kunsthistorien og hans billeder sat på magasin. Kritikerne hævdede, at hans kunst var utidssvarende. Han var ikke som impressionisterne moderne på den rigtige måde. Men publikum har hele tiden holdt fast i Bloch. Hans virtuose teknik og forførende evne til at fortælle en historie fandt op gennem det 20. århundrede fortsat nye tilhængere«
Teksten herover er et kort uddrag fra formidlingen af udstillingen 'Forført', der som det antydes rummer et stort antal værker af Carl Bloch.
Når jeg nævner det store antal kunstværker, er det fordi, at et af udstillingens hovednumre er det kæmpestore maleri 'Prometheus' befrielse' fra 1864, som man fandt sammenrullet i en kælder under et græsk slot for nyligt.
Det er svært at komme på tilfredsstillende afstand af det store billede på grund af udstillingens disponering.
Udstillingen kan ses på Statens Museum for Kunst i København frem til d. 29. maj.