mandag den 28. september 2020

Anna Krogh ny direktør for Sorø Kunstmuseum

 

Anna Krogh (pressefoto: Sorø Kunstmuseum)


Der er netop indløbet en pressemeddelelse fra Sorø Kunstmuseum, der fortæller, at en enig bestyrelse har valgt Anna Krogh som ny direktør for museet. 

Hun efterfølger således Charlotte Sabroe, der har ledet museet i næsten 25 år. 

Anna Krogh er i dag direktør for Kunst på Arbejde - en stilling hun overtog for ikke så længe siden; men nu kan Krogh se frem til en spændende direktørstilling på museet på Sjælland. 

Mange vil sikkert kende Anna Krogh som en dedikeret skribent og anmelder for webportalen kunsten.nu; men hun har tidligere fungeret som inspektør på museerne ARoS og Brandts ligesom hun har siddet i Statens Kunstfonds Internationale Kunstudvalg. 

I øvrigt viser Sorø Kunstmuseum frem til d. 31. januar en udstilling med Albert Mertz, der blev født i år for 100 år siden. 

Denne udstilling bliver senere i 2021 flyttet til Jylland, hvor den kan opleves på Holstebro Kunstmuseum i perioden 20. februar - 16. maj.

Skovgaard Museet fejrer Palle Nielsen

















I år er det 100 år siden, at tegneren og grafikeren Palle Nielsen blev født, og som jeg tidligere har nævnt her på blog'en, bliver dette markeret med tre udstillinger, hvoraf den første, på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland var været vist. 


Nu er 'Katastrofer og mirakler - Palle Nielsen 100 år' åbnet på Skovgaard Museet i Viborg, og i min anmeldelse, som netop er afsendt til redaktionen, beskæftiger jeg mig blandt andet med udstillingsarkitektur i almindelighed og naturligvis med emnet i relation til den aktuelle udstilling i særdeleshed. 


Hvad har en udstillings potentielle iscenesættelse at gøre med værkerne og deres iboende styrker og karaktertræk? Et sådant spørgsmål kan man udmærket stille; men jeg vælger at se kunstudstillinger som helheder, hvori indgår den måde, værkerne bliver fremstillet. 


Måske min fortid og uddannelse som dekoratør belaster mig; men jeg ser faktisk denne historik som en styrke. 


Faktisk var farvelære en del af kompendiet på fagskolen i sin tid, og så kan man sagtens antyde, at mit blik på den slags er ganske konservativ


Uanset, hvordan, man vender og drejer problemerne, kan Palle Nielsen-udstillingen ses på Skovgaard Museet frem til d. 10. januar 2021, hvorefter den bliver vist på Kunstmuseet i Tønder i tidsrummet 30. januar - 2. maj 2021.

lørdag den 26. september 2020

Fokus på udstillingsarkitektur

 

'Medgang og modgang': Vilhelm Lundstrøm: Nature Morte, 1923 på mørkeblå baggrund

"Stor ros til museet, hvad angår måden at fremvise værkerne på. Man havde ansat en udstillingsarkitekt, for hvem det er lykkedes at forstærke værkernes egen betydning ved at anbringe det på en stor ensfarvet baggrund, holdt i en farve, der fanger en vigtig grundfarve i selve værket, eller også i værkets komplementærfarve"


Citatet er hentet fra det nye nummer af Kunstavisen, hvori Christa Conradsen har anmeldt udstillingen 'Medgang og modgang', som tidligere har været et tema her på blog'en, da jeg selv anmeldte udstillingen i sommer. 


Udstillingen finder sted på Kunstmuseet i Tønder og Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa, og det er førstnævnte udstilling, der danner tema for den aktuelle anmeldelse i Kunstavisen. 


Når jeg netop har valgt det viste uddrag af anmeldelsen, er det fordi, jeg ofte har besidder et ret kritisk blik på netop udstillingsarkitektur. 


At den optræder forholdsvis vellykket i Tønder, kan man opleve, hvis man besøger udstillingen, der varer frem til d. 14. januar 2021.

onsdag den 23. september 2020

tirsdag den 22. september 2020

Palle Nielsen på turné - nu i Viborg

 
Palle Nielsen: 'Fortvivlelse', 1955. Linoleumssnit (foto: Statens Museum for Kunst)  

Indtil for nyligt kunne man på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland se udstillingen 'Katastrofer og mirakler - Palle  Nielsens verden', men heldigvis kan man snart se udstillingen med den væsentlige tegner og grafiker i Jylland og endnu mere heldigvis ret tæt på min domicil, nemlig på Skovgaard Museet i Viborg, som er trin 2 i et udstillingsforløb, der senere indbefatter Kunstmuseet i Tønder. Således bliver Palle Nielsen vist i et ret stort geografisk område. 

Palle Nielsen blev født i 1920, så udstillingerne er med til at fejre kunstnerens 100 års fødselsdag, som hovedpersonen selv dog ikke kommer til at opleve. Han døde i 2000 lige ved indgangen til Det 21. Århundrede. 

Hans altid minutiøst og præcise værker kredsede ofte om scenarier, man - hvis man er gammel nok - husker tydeligt fra perioden med den kolde krig og skrækken for en egentlig krig. 

Mange år inden terrorangrebet i New York d. 11. september 2001 havde Nielsen afbilledet en scene, hvor et fly brager ind i et hus. Et næsten profetisk billede på en tid, der skulle følge efter kunstnerens egen epoke. 

Udstillingen på Skovgaard Museet kan ses i perioden 26. september 2020-10. januar 2021. Jeg har placeret udstillingen på min liste over kommende anmeldelser - så meget mere om Palle i Viborg senere.

Værkstedet d. 22. september 2020


 

søndag den 20. september 2020

Allan Otte-udstilling åbnet på HEART

 






















Allan Otte er født i 1978 i den jyske by Aars, og netop her fandt den nu afdøde billedkunstner Per Kirkeby et af sine pejlemærker. 

Det var faktisk Kirkeby, der inspirerede Otte til at blive maler; men forbindelsesleddet til den verdenskendte kunstner ophørte omgående. 

Allan Otte udpensler i bogstavelig forstand det danske landskab og giver det et twist med især indslag fra landbrugskulturen, som dog ledsages i den store nyåbnede udstilling på kunstmuseet HEART i Herning af biler og busser, der er kørt galt samt andre ofte ironiske øjebliksbilleder fra landet. 

Jeg har netop afsendt en anmeldelse af udstillingen, som kan ses helt frem til d. 24. januar 2021.

fredag den 18. september 2020

"Indforstået" cover-udstilling

 



















Jeg mødte under mit besøg på KunstCentret Silkeborg Bad for nyligt en kunstnerkollega, som nok mente, at udstillingen med 'Covers' af den norske kunstner Morten Juvet er ret indforstået. 


Det er da også rigtigt iagttaget, at man får langt mest ud af udstillingen, hvis man har et ganske indgående kendskab til musikhistorien. 


Det mener jeg, at jeg har; men jeg kan sagtens følge vedkommendes kritikpunkt om udstillingen, da jeg faktisk har svært ved at se, hvad jeg kan bruge Juvets allegorier over pladecovers til ud over det rent dekorative. 


Værkerne er udført som kvadratiske billedflader i en form for forstørrelse af det klassiske pladecover-format, og der er jeg altså ikke helt med på idéens bæredygtighed.