mandag den 28. september 2020
Anna Krogh ny direktør for Sorø Kunstmuseum
Skovgaard Museet fejrer Palle Nielsen
I år er det 100 år siden, at tegneren og grafikeren Palle Nielsen blev født, og som jeg tidligere har nævnt her på blog'en, bliver dette markeret med tre udstillinger, hvoraf den første, på Fuglsang Kunstmuseum på Lolland var været vist.
Nu er 'Katastrofer og mirakler - Palle Nielsen 100 år' åbnet på Skovgaard Museet i Viborg, og i min anmeldelse, som netop er afsendt til redaktionen, beskæftiger jeg mig blandt andet med udstillingsarkitektur i almindelighed og naturligvis med emnet i relation til den aktuelle udstilling i særdeleshed.
Hvad har en udstillings potentielle iscenesættelse at gøre med værkerne og deres iboende styrker og karaktertræk? Et sådant spørgsmål kan man udmærket stille; men jeg vælger at se kunstudstillinger som helheder, hvori indgår den måde, værkerne bliver fremstillet.
Måske min fortid og uddannelse som dekoratør belaster mig; men jeg ser faktisk denne historik som en styrke.
Faktisk var farvelære en del af kompendiet på fagskolen i sin tid, og så kan man sagtens antyde, at mit blik på den slags er ganske konservativ.
Uanset, hvordan, man vender og drejer problemerne, kan Palle Nielsen-udstillingen ses på Skovgaard Museet frem til d. 10. januar 2021, hvorefter den bliver vist på Kunstmuseet i Tønder i tidsrummet 30. januar - 2. maj 2021.
lørdag den 26. september 2020
Fokus på udstillingsarkitektur
"Stor ros til museet, hvad angår måden at fremvise værkerne på. Man havde ansat en udstillingsarkitekt, for hvem det er lykkedes at forstærke værkernes egen betydning ved at anbringe det på en stor ensfarvet baggrund, holdt i en farve, der fanger en vigtig grundfarve i selve værket, eller også i værkets komplementærfarve"
Citatet er hentet fra det nye nummer af Kunstavisen, hvori Christa Conradsen har anmeldt udstillingen 'Medgang og modgang', som tidligere har været et tema her på blog'en, da jeg selv anmeldte udstillingen i sommer.
Udstillingen finder sted på Kunstmuseet i Tønder og Kunstmuseet Brundlund Slot i Aabenraa, og det er førstnævnte udstilling, der danner tema for den aktuelle anmeldelse i Kunstavisen.
Når jeg netop har valgt det viste uddrag af anmeldelsen, er det fordi, jeg ofte har besidder et ret kritisk blik på netop udstillingsarkitektur.
At den optræder forholdsvis vellykket i Tønder, kan man opleve, hvis man besøger udstillingen, der varer frem til d. 14. januar 2021.
onsdag den 23. september 2020
tirsdag den 22. september 2020
Palle Nielsen på turné - nu i Viborg
søndag den 20. september 2020
Allan Otte-udstilling åbnet på HEART
Allan Otte er født i 1978 i den jyske by Aars, og netop her fandt den nu afdøde billedkunstner Per Kirkeby et af sine pejlemærker.
Det var faktisk Kirkeby, der inspirerede Otte til at blive maler; men forbindelsesleddet til den verdenskendte kunstner ophørte omgående.
Allan Otte udpensler i bogstavelig forstand det danske landskab og giver det et twist med især indslag fra landbrugskulturen, som dog ledsages i den store nyåbnede udstilling på kunstmuseet HEART i Herning af biler og busser, der er kørt galt samt andre ofte ironiske øjebliksbilleder fra landet.
Jeg har netop afsendt en anmeldelse af udstillingen, som kan ses helt frem til d. 24. januar 2021.
fredag den 18. september 2020
"Indforstået" cover-udstilling
Jeg mødte under mit besøg på KunstCentret Silkeborg Bad for nyligt en kunstnerkollega, som nok mente, at udstillingen med 'Covers' af den norske kunstner Morten Juvet er ret indforstået.
Det er da også rigtigt iagttaget, at man får langt mest ud af udstillingen, hvis man har et ganske indgående kendskab til musikhistorien.
Det mener jeg, at jeg har; men jeg kan sagtens følge vedkommendes kritikpunkt om udstillingen, da jeg faktisk har svært ved at se, hvad jeg kan bruge Juvets allegorier over pladecovers til ud over det rent dekorative.
Værkerne er udført som kvadratiske billedflader i en form for forstørrelse af det klassiske pladecover-format, og der er jeg altså ikke helt med på idéens bæredygtighed.