Grayson Perry: 'Uddrivelsen fra Eden Close nr. 8', 2012
Når man er bosiddende i Silkeborg, kan afstanden til Aarhus godt føles lang, hvis man bevæger sig på cykel, men tager man turen i et motoriseret køretøj, er afstanden til at overskue.
Ikke desto mindre hedder den nyåbnede udstilling på kunstmuseet ARoS 'Far From Home' og denne titel skal sådan set tages bogstaveligt på flere måder.
For det første kommenterer udstillingen på hjemmet som base, men der er måske tale om et midlertidigt hjem?
For det andet giver den et indblik i et hjem, som ikke længere eksisterer eller måske blot et hjem, som rummer adskillige sociale lag.
Det sidste beskæftiger den britiske kunstner Grayson Perry sig med i forbindelse med ét af udstillingens vellykkede værker - et vægtæppe, som netop sætter fokus på divergerende sociale lag i 2012 - året, hvori værket blev udført.
Udstillingen består dels af nyindkøbte værker i ARoS' samling, og dels af værker, der er indlånt til lejligheden.
Her står en installation, som umiddelbart blot fremstiller en masse bræddeskrot, men med en forklarende video og indbygget lyd af amerikanske Doug Aitken, ganske inciterende.
Ellers kan man opleve museets vartegn 'Boy' af Ron Mueck i en ny iscenesættelse og en række værker og installationer, som tidligere har været vist på museet i forbindelse med de seneste års præsentationer af nordisk samtidskunst.
Undtagelsesvist anmelder jeg ikke denne udstilling, da den netop rummer så meget, jeg tidligere har beskæftiget mig med, men seværdig er den da ikke desto mindre.