lørdag den 30. januar 2010

Art Herning 2010


Som sædvanligt var det ikke til at sparke sig frem for mennesker til åbningen af Art Herning 2010. Ikke desto mindre fandt jeg hurtigt vej til ferniseringsvinen – og da den slap op, så gik jeg i vinen på Kunstavisens stand, hvor udgiver Michael Juul udbrød: ”Så tømte du flasken igen i år”. Jeg tror nu nok, at det var venligt ment…?

Som sædvanligt byder messen på noget for enhver smag – også den dårlige!
Der kan ses flere billeder fra åbningen af Art Herning HER>

Museum Jorn



Det er meget naturligt, at Silkeborg Kunstmuseum, når det genåbner efter en længere lukkeperiode, samtidigt skifter navn til Museum Jorn, da museet i folkemunde faktisk altid er blevet kaldt ”Jorn-Museet”.

Hvad publikum kan forvente, når museet åbner den 3. marts kan man læse lidt om HER>

torsdag den 28. januar 2010

Har ordet "ytringsfrihed" mistet sin oprindelige betydning?


”Spørgsmålet om ytringsfrihed er alt for vigtigt til at blive brugt som led i kampen for at markere sig i den hjemlige integrationsdebat. Derfor vil vi i Billedkunstnernes Forbund opfordre til, at kulturministeren iværksætter en saglig og redelig undersøgelse af, hvordan retten til frie kunstneriske ytringer forvaltes i dag, så vi kan få et indblik i problemernes reelle omfang”.

Således formulerer Billedkunstnernes Forbunds formand Nanna Gro Henningsen sig i et relevant indlæg i Politiken angående den senere tids debat vedrørende kunstnernes selvcensur. Overskriften ’Kunstnerne vil ikke spændes for en partipolitisk vogn’ understreger relevansen i en tid hvor ordet ”ytringsfrihed” tilsyneladende har mistet sin oprindelige betydning og nu blot bruges som knytnæve i forbindelse med diskussioner mellem fløjene på den politiske scene.

onsdag den 27. januar 2010

Farverne på Louisiana

Der er lige dumpet et katalog ind gennem døren fra kunstmuseet Louisiana i Humlebæk. Fra 5. februar og hen over foråret og forsommeren – nærmere bestemt indtil 13. juni – finder en udstilling sted, som har sit udgangspunkt i det stærkt koloristiske maleri.

Kronologisk begynder udstillingen meget passende med impressioninsterne og fortsætter op gennem det 20. århundrede, hvor farven som bekendt fik en overordentlig stor betydning i maleriet.

Blandt navnene, der kan ses på ’Farven i Kunsten’ er Van Gogh, Monet, Picasso, Matisse, Nolde, Kirchner, Kokochka, Klee, Kandinsky, Modigliani, Miró, Francis, Itten, Albers, Flavin, Stella, Richter og Eliasson.

Dette var lige et resultat af et power-raid igennem udstillingens katalog og der burde vel være et enkelt navn eller to, der kunne animere den kunstinteresserede til en tur til Humlebæk.

søndag den 24. januar 2010

Cosmos på Silkeborg Bad

Universet er en underlig størrelse, som nok kan få én til at spekulere lidt over emnet uendelighed. ’Cosmos’ er titlen på en udstilling, der netop er åbnet på KunstCentret Silkeborg Bad og den viser en lang række af kunstneres bud på, hvordan man visuelt kan tolke fænomenet.

Uendelighed er det ganske vist så som så med i kraft af, at udstillingsrummene ude på Badet har vægge. Ikke desto mindre giver Steffen Tast et tyst bud på kosmos i et ganske lille rum – og når der er mørkt, kan man som bekendt ikke se væggene.

Finske Kaarina Kaikkonen (billedet) griber tingene helt anderledes – og lyst – an med sin kæmpe ruminstallation, der er forarbejdet i et så uprætentiøst materiale som toiletpapir.

Der er mange kunstnere repræsenteret på udstillingen, så det er svært at nå hele vejen rundt; men det bliver jeg nødt til, da jeg skal beskrive udstillingen.

På KunstCentrets hjemmeside kan ses nogle billeder fra udstillingens opbygning.

fredag den 22. januar 2010

Anders Georg Jensen 1951-2010


”Er det en kommende grafiker, vi har dér?” Sådan spurgte Anders Georg Jensen, første gang, jeg smed stolperne ind på Grafisk Værksted i Silkeborg. Man må sige, at hans spørgsmål ramte ét eller andet, da grafikken optog mig meget i årene, der fulgte.

Anders Georg Jensen blev født i Birkerød i 1951 som søn af billedhuggeren Søren Georg Jensen. Siden uddannede han sig som grafiker på dels Det Kgl. Kunstakademi, og dels Det Jyske Kunstakademi. Siden lagde han et stort arbejde i at genetablere det grafiske værksted, som midt i 80’erne havde befundet sig i lidt af en dvaletilstand.

Anders Georg Jensens indsats fik et velfungerende værksted op at køre og mange potentielle grafikere fik deres daglige gang i det fine værksted.

Igennem flere år var Anders Georg Jensen næsten fast inventar på Det Danske Institut i Rom, hvor han opholdt sig i flere perioder med henblik på, at skildre Den evige Stad visuelt.

Nu er Anders Georg Jensen død i en alt for ung alder. Det er vi mange, der er kede af!

Æret være hans minde!

Nittve forlader Moderna Museet efter ni år


Lars Nittve husker de fleste vel herhjemme som direktør for kunstmuseet Louisiana i en kort periode i 90’erne? Siden var han med i opstarten af det imposante Tate Modern i London – og i 2001 rejste han hjem til Sverige og overtog ledelsen af Moderna Museet i Stockholm.

En kendt dansk museumsdirektør sagde for nyligt til mig, at lederne på kunstmuseerne burde skiftes ud hvert 8. år. Denne filosofi tager Nittve konsekvensen af til oktober, hvor hans kontrakt med Moderna Museet udløber. I hans tid ved roret, har museet øget sit besøgstal med det dobbelte – og én af Nittves gamle arbejdspladser Rooseum i Malmø er for nyligt blevet lavet til en – efter sigende – fin lille underafdeling af modermuseet i Stockholm.

På Moderna Museet har man allerede indledt eftersøgningen af en afløser for Nittve.

mandag den 18. januar 2010

Historien om et broderskab


Jeg er i gang med at læse ’Broderskabet’, som er en bog, der beskriver Eks-Skolen – den specielle konstruktion af kunstskole og arbejdsfællesskab, der opstod i København i begyndelsen af 60’erne.

Bogen er skrevet af idéhistorikeren Lars Morell, og den giver et godt og minutiøst indblik i en institution, der hyldede fællesskabet og kollektivet. Der blev ekskluderet flittigt, hvis man ikke rettede ind efter disse principper – og på længere sigt fik, paradoksalt nok, kunstnere som Per Kirkeby og Bjørn Nørgaard stor individuel succes på kunstscenen.

Én af Eks-Skolens væsentlige kræfter var Poul Gernes, der opnåede en posthum anerkendelse på Documenta XII i Kassel i 2007. ’Broderskabet’ er på mange niveuer en tung bog og netop tyngden gør den mindre egnet som godnatlæsning. Ikke desto mindre er det dét, jeg bruger den til for tiden.

Når man beskriver et miljø så grundigt og minutiøst som Lars Morell gør i ’Broderskabet’, løber man en vis risiko for at de overlevende kilder enten husker forkert eller lyver. Ikke desto mindre er Morells beskrivelse af Eks-Skolen interessant læsning.

søndag den 17. januar 2010

Kommunerne og armslængden


”Pludselig får vi andre interesser ind, der ikke handler om, om kunsten er god eller ej. Det aner politikerne jo ikke en kæft om. Det er derfor, at man skal have sagkyndige med forstand på kunst til at vurdere, hvilken kunst der skal købes ind”. Dette udsagn af Henning Jørgensen, professor i offentlig forvaltning ved Aalborg Universitet, er blot ét af mange som Anders Haubart Madsen og Christian Bartels har indhentet i forbindelse med en artikelserie i Politiken, som omhandler det såkaldte ”armslængdeprincip”, når det handler om kommunernes indkøb af billedkunst.

I en lang række kommuner ser det ud, som embedsmændene og borgmestrene selv indkøber kunst til kommunerne uden nogen form for egentlig viden om, hvad billedkunsten drejer sig om i deres egen samtid.

Kulturminister Carina Christensen har en holdning til fænomenet: ”Faglighed bør altid være et væsentligt kriterium, når der købes ind for skatteborgernes penge. Derfor vil jeg på det kraftigste opfordre kommunerne til at anvende armslængdeprincippet, når det handler om indkøb af kunst”, siger hun således.

Vi andre kan så gå rundt og undre os over kommunalfolkenes dispositioner og spørge, hvilke kriterier, der handles efter ude i de små kommuner.

lørdag den 16. januar 2010

Nine Below Zero

Jeg synes det er utroligt, at man kan høre et band som Nine Below Zero på Rampelys i Silkeborg. De burde spille på kæmpescener!!!

Anyway! The place was packed... Og jeg investerede i 'Nine Below Zero Live at the Marquee' på CD (LP'en lånte jeg ud til en eller anden en gang i begyndelsen af 80'erne - og fik den aldrig retur) samt den aller aller nyeste 'It's never too late'. Huj hej, hvor det rykker; men intet overgår NBZ live!!!!

fredag den 15. januar 2010

Udstilling i Ry

Fernisering på Galleri K1. På billedet ses til venstre billedhuggeren Thomas Andersson og mig i samtale med Pia Vad Jensen. (foto: Annette Smed)


Galleri K1 er et lille hyggeligt galleri for samtidskunst midt i stationsbyen Ry. Jeg har tidligere stiftet bekendtskab med galleriet, hvilket også kan ses på billedet herover, der stammer fra en fernisering med billedkunstneren Steen Rasmussen. Efter min fodbeklædning at dømme fandt denne fernisering ikke sted på den årstid, som vi aktuelt befinder os i.

Jeg har lavet en aftale med K1 om, at jeg udstiller der fra den 19. februar og ca. 1½ måned frem. Det kommer i hvert fald ikke til at foregå med bare tæer i sandalerne; men mere om denne udstilling senere her på siden.

søndag den 10. januar 2010

146 x 114 cm.



Jeg har netop indkøbt – uden at være sikker på, at jeg har lærred nok – et antal blindrammer i formatet 146 x 114 cm. I virkeligheden er det et figure-format (højformat); men jeg har tidligere brugt formatet i paysage (på den lange led) med held. Muligvis deler jeg sol og vind lige mellem figure og paysage; men det afhænger helt af, hvordan motiverne skal placeres på billedfladen.

Undertiden, og det er ofte, får jeg lavet nogle tegninger/skitser i de skitseblokke med spiralryg, som jeg efterhånden er blevet afhængig af – tegningerne bliver lavet alligevel; men det er mest praktisk at have dem samlet i blokke frem for, at de ligger og flyder rundt omkring, når de er udfærdiget på tilfældigt papir. Alt, hvad der kan lave streger, bliver brugt – om det så er kuglepenne.

torsdag den 7. januar 2010

Keramikkens veje er uransagelige


’Keramiske Veje’ hedder en udstilling, der åbner lørdag den 9. januar på KunstCentret Silkeborg Bad.

Jeg har netop modtaget udstillingens flotte katalog, hvori der blandt andet findes en fin tekst af Torben Weirup, der her fortæller om, hvornår kunsthåndværk ophæver sig selv som ren brugskunst og bliver til billedkunst.

’Keramiske Veje’ har været vist indtil for nylig på Sophienholm – og her skrev Lars Hedebo Olsen i Politiken blandt andet om udstillingen, at ”den skal nydes i fulde drag, hvilket gøres bedst med små pauser og kig ud over søen”. Det kan man så passende gøre nu – blot med Ørnsø i stedet for Bagsværd Sø som baggrund.

Jane Reumert er én af de kunstnere, der udstiller på ’Keramiske Veje’. Jeg har oplevet hendes arbejder ved flere lejligheder og især hendes transparente ting i glasfiber fascinerer mig.

mandag den 4. januar 2010

Forskellighed på CopenhArt

Niels Corfitzen er en maler, der efterhånden er blevet ret kendt for sine supernaturalistiske portrætter.

Blandt andet blev ét af hans billeder brugt som omslagsillustration i forbindelse med en biografi om Svend Auken, der som bekendt døde i 2009. 7. januar åbner CopenhArt Gallery i Valby en udstilling med Corfitzen, og bemærkelsesværdigt er det, at medudstilleren ved denne lejlighed er maleren Kirsten Rotbøll Lassen, som gjorde sig uhyre fordelagtigt bemærket med sine stramme kompositioner på Charlottenborgs Forårsudstilling for få år siden.

Allerede for 5-6 år siden stiftede jeg bekendtskab med Rotbøll i forbindelse med en serie udstillinger her i Jylland – og allerede dengang stod det klart, at hun besidder en helt evident forståelse for farve og kompositorisk stringens.

søndag den 3. januar 2010

Seven small pieces


Jeg har produceret en lille film om tilblivelsen af syv små (27 x 41 cm.) malerier, som jeg malede som noget af det sidste i 2009. Billederne er såkaldte hyldestbilleder til nogle af historiens gamle mestre. Herover er det Caravaggio, som får sin hyldest.

Filmen ’Seven Small Pieces’ kan ses HER>

Der er penge i kunst

Hermed et godt eksempel på, hvorfor mine ellers så flittige elever måske burde koncentrere sig en ekstra gang i bestræbelserne på at blive dygtige tegnere: Tegningen her af Rafael er blevet solgt på Christie’s for den nette sum af 240 millioner kr. – eller ca. det dobbelte af auktionshusets vurdering.

Tegningen er såmænd i et format, der svarer til A4.