fredag den 29. juni 2018

Copenhagen Contemporary genåbner

Doug Aitken: 'Song 1', 
installationsfoto (pressefotoCopenhagen Contemporary/Anders Sune Berg)

"Jeg kunne godt tænke mig, at vi bliver et nationalt forankret flagskib for den internationale samtidskunst i Danmark, så folk ikke behøver at rejse til udlandet. Danmark har eksporteret mange kunstnere. Jeg vil gerne skabe et lokalt miljø, så kunsten ikke altid føler, den skal til Paris og New York. Det skal den også. Selvfølgelig skal den det, men den skal også til København. Når jeg møder folk i udlandet, er det Louisiana, de kender. Den liste vil jeg gerne med på"

Udtalelsen er fremsat til dagbladet Politiken af Marie Nipper i et interview med Charlotte Kjærholm Pedersen, og anledningen er naturligvis åbningen af det nye store udstillingssted i hovedstaden, Copenhagen Contemporary

"Nye" er måske så meget sagt, men det er under alle omstændigheder på en ny beliggenhed på Refshaleøen i et nedlagt skibsværft, at CC fremover skal vise samtidskunst på internationalt niveau. 

Marie Nipper er direktør for CC i den nye version, og hendes baggrund er blandt andet et seniorkuratorjob ved Tate Liverpool i England og en stilling som overinspektør ved kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Man afholder åbning af det nye Copenhagen Contemporary med udstillingerne 'One Two Three Swing!' med trioen Superflex og installationen 'Song 1' af den amerikanske konceptkunstner Doug Aitken.

tirsdag den 26. juni 2018

En udstilling man skal se

Jake & Dinos Chapman - March of the Banal', installationsfoto (foto: ARoS/Maja Therodoraki)

"Vi forføres af detaljerne, men trækkes samtidig tilbage af det, vi allerede genkender som 'ondt'. For det er nemt at se ligheden mellem nazisternes æstetiske masseforførelse og Chapmanbrødrenes sorte, fascistoide flag prydet med emojis, men knap så nemt at genkende vores egen involvering i samme proces. Og det er derfor, man skal se March of the Banal".

Jeg har faktisk set udstillingen, som der refereres til herover. Det er Rikke Hansen, som i sin anmeldelse på kunstportalen kunsten.nu, antyder, at man bør se den. 

Jeg skal gerne erkende, at min oplevelse af udstillingen beror på et ganske kort - og uofficielt - besøg på ARoS, hvor den vises, men da jeg har planlagt en anmeldelse, er jeg nødt til at se den igen med henblik på at tage et mere grundigt blik på de mange uhyrligheder, som Jake & Dinos Chapman viser på museet i adskillige versioner. 

'March of the Banal' kan opleves på ARoS i Aarhus frem til d. 21. oktober.

søndag den 24. juni 2018

Sexchikane på Akademiet?

Nis Rømer (foto: Billedkunstnernes Forbund)

Sanne Kofod Olsen (foto: Det Kgl. Danske Kunstakademi)

"Meget tyder på, at vi også i Danmark har problemer med seksuelle krænkelser på kunstuddannelserne. I Sverige er der kommet rigtigt mange historier frem, mens det i Danmark er lidt mere sporadisk og anonymt"


Således udtaler formand for Billedkunstnernes Forbund, Nis Rømer, i forbindelse med en artikel i dagbladet Politiken, som har til hensigt at afdække et forhold omkring en sexchikanesag, som tilsyneladende har ramt Det Kgl. Danske Kunstakademi for nyligt. 

Det hele forekommer dog lidt mystisk, da der er tale om et konkret tilfælde, som har afstedkommet, at én unavngivet underviser på akademiet ret pludseligt fratrådte sin stilling. 

Akademiets rektor Sanne Kofod Olsen udtaler sig i forbindelse med artiklen, der er forfattet af Lea Wind-Friis og Camilla Stockmann,  at hun er blevet gjort bekendt med "beretninger om handlinger, der er foregået på kunstakademiet inden for de seneste år, og som har karakter af sexchikane og seksuelle krænkelser". 

Naturligvis optræder der ingen navne, hverken på de krænkede eller den antydede sexkrænker. Således står Nis Rømers erklæring ret klart. Måske er det hele blot en let brise i et glas vand? 

Sanne Kofod Olsen forlader i øvrigt sin stilling ved akademiet ved udgangen af august for at blive dekan ved Göteborgs Universitets Kunstneriske Fakultet. Göteborg ligger som bekendt i Sverige!

fredag den 22. juni 2018

Kirkeby-træsnit på Museum Jorn

Der er ingen som helst tvivl om, at Museum Jorn i Silkeborg besidder et kolossalt antal af nyligt afdøde Per Kirkebys grafiske produktion. 

For et par år siden ryddede museet således alle vægge med henblik på at vise en komplet samling af Kirkebys raderinger. 

Denne udstilling var ganske og aldeles fantastisk og vidnede om en kunstner, som i ét væk eksperimenterede med dybtrykket som billedkunstnerisk medie. 

Museum Jorn har dog tillige et omfattende antal af Kirkebys træsnit i samlingen. 

Disse værker vises nu i en særophængning på museet, og de mange træsnit kan uder titlen 'Variationer' ses på museet ved Gudenåen indtil d. 15. juli.

Foto: Museum Jorn, Silkeborg

ATV viser stemningsbilleder fra Moesgaard

Jack Fridthjof fra ATV Denmark har besøgt Moesgaard Museum ved Aarhus og sat levende billeder på udstillingen 'På Djengis Khans sletter - Mongoliets nomader'.

Udstillingen har jeg omtalt andetsteds på blog'en her, og min anmeldelse kan læses i Jyllands-Posten i udgaven fra d. 22. juni.

torsdag den 21. juni 2018

Ny særudstilling på Moesgaard Museum













Jeg har netop besøgt Moesgaard Museum ved Aarhus med henblik på at beskrive udstillingen 'På Djengis Khans stepper - Mongoliets nomader', der, som titlen antyder, skildrer livet på de mongolske stepper på Djengis Khans tid i 1100- og 1200-tallet, og faktisk i dag, da man anslår, ca. en tredjedel af Mongoliets befolkning stadig lever som nomader. 

Udstillingen er udmærket og ganske godt formidlet. Især de mange udstillede objekter fra en ekspedition foretaget i 1930'erne giver en forbilledlig autenticitet til helheden. 

Dog er effekterne præget af en grel og meget direkte belysning, som desværre udvisker detaljerne i de fine udstillingsgenstande. 

Det synes faktisk som et gennemgående problem, at udstillingsteknikere til stadighed kæmper med belysningen i flere udstillingsinstitutioner. 

Den aktuelle udstilling på Moesgaard Museum kan ses helt frem til d. 14. april 2019.

tirsdag den 19. juni 2018

Morell og skrivemaskinen

Lars Morell ved skrivemaskinen (foto: TV2)

"Du kan ikke sidde alene foran din computer, men det kan du foran skrivemaskinen. På computeren kommer der en mail, du skal lige google noget, så tjekker du lige dine billeder fra ferien. Hvorimod foran skrivemaskinen er det kun dig, din skrivemaskine og sproget"

Ordene er fremsat på TV2's hjemmeside af idéhistorikeren og forfatteren Lars Morell, der er aktuel som hovedperson i dokumentarfilmen 'De originale', der for nyligt blev vist på filmfestivalen CPH:DOX. 

Morell er forfatter til en del bøger om kunst - heriblandt store værker med og om Asger Jorn og Per Kirkeby. 

'De originale' bliver vist på TV2 torsdag d. 21. juni kl. 20.00, men hvis man abonnerer på tjenesten TV2 Play kan man allerede nu se den online.

søndag den 17. juni 2018

Grafiker får KS-prisen

Anneline Schjødt Pedersen: 'Nimbus I', stregætsning og og koldnål (kunstnerens foto)

Det er uhyre sjældent på samtidskunstscenen, at en grafiker bliver udvalgt til at modtage en pris blandt mange kunstnere. 

Det er ikke desto mindre sket på årets udgave af Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup, hvor censurgruppen har tildelt grafikeren Anneline Schjødt Pedersen KS-prisen 2018. 

"Det er tydeligt, at hun er dygtig til det grafiske håndværk, men det er heller ikke til at komme udenom, at hun også er en dygtig billedkunstner med en fin fornemmelse for billedets mere formelle kvaliteter". Blandt andet sådan hedder det i begrundelsen for tildelingen af prisen. 

Personligt er jeg meget glad for, at man har valgt Anneline Schjødt Pedersen, da hun ved flere lejligheder har vist, hvad grafikken kan på en stadig mere idéforankret kunstscene. 

Med prisen følger et legat på kr. 5.000,-. 

Kunstnernes Sommerudstilling kan ses i Janus Bygningen i Tistrup ved Varde frem til d. 12. august.

lørdag den 16. juni 2018

Hjerter til kvinderne i Skagen

Michael Ancher: 'Skagenspigen Maren Sofie Olsen med rødt tørklæde', 1884

"Portrættet af den unge Maren Sofie Olsen er umiddelbart meget enkelt, men det er samtidig både elegant og gennemtænkt. Pigens øjne har lånt blusen den mørkeblå farve, der igen for modspil af det røde tørklæde, mens øreringens glimt af guld går igen i det rødblonde hår, som nok er redt stramt tilbage, men alligevel snor sig løs i små krøller som tørklædets snipper"

Politikens kunstanmelder Trine Ross har været på besøg på Skagens Museum, hvorfra hun har hentet stof til en anmeldelse af udstillingen 'Michael Ancher og kvinderne fra Skagen', som jeg selv - tidligere på foråret - har haft under behandling. 

Udstillingen slutter i Skagen d. 26. august, hvorefter den flyttes til Den Hirschsprungske Samling i København, hvor den kan ses i tidsrummet 8. september-13. januar. 

Herefter går den videre til Ribe Kunstmuseum, hvor den kan ses i perioden 2. februar-28. april 2019. 

Fem ud af seks hjerter giver Ross til udstillingen i Skagen, hvilket fint modsvarer mine fem stjerner til samme udstilling.

torsdag den 14. juni 2018

Dansk grafiker i Danske Grafikere

"Du har gennem din grafik netop vist den tyngde og professionalisme, som vi søger hos vore medlemmer"

Blandt andet sådan kunne jeg læse i et brev, jeg fik forleden dag fra foreningen Danske Grafikere, som inviterede mig til at blive medlem af foreningen. 

Danske Grafikere har fysisk hjemsted i Sølvgade i København, og lokaliteten fungerer som et fint kunstnerdrevet udstillingssted med grafik som primær udtryksform. 

I dag er grafik som bekendt et bredtfavnende fænomen, men jeg har da en fornemmelse for, at grafiske metoder i deres mest oprindelige afart er ved at få et vist fokus igen efter en årrække i kunstverdenens udkant. 

Et glimrende signal på dette kan man se, da et af Danske Grafikeres medlemmer, Anneline Schjødt Pedersen, er blevet kåret som årets KS-kunstner ved Kunstnernes Sommerudstilling i Tistrup.

mandag den 11. juni 2018

Internationalt fokus på Eliasson som arkitekt

'Fjordenhus' set fra den indvendige side i en alternativ vinkel (foto: Anders Sune Berg)

For nyligt kunne man i Vejle indvie et bemærkelsesværdigt bygningsværk, som er betalt af Kirk Kapital A/S. 

Bygningen har fået navnet 'Fjordenhus' og er intet mindre end Olafur Eliassons debut som rendyrket arkitekt. 

Ganske vist har Eliasson lænet sig ganske meget op ad arkitekturen i forbindelse med udførelsen af ganske mange af hans kunstværker, hvoraf det mest kendte nok er 'Your Rainbow Panorama' på toppen af kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

I pressemeddelelsen ved indvielsen af Fjordenhus udtaler Eliasson: "Vi eksperimenterede med et organisk udtryk, der spiller sammen med tidevandet og fjordens skiftende overflade. Det organiske kommer også til udtryk i bygningens vægge, der bevirker, at vores opfattelse af de forskellige rum ændrer sig, når vi bevæger os igennem dem". 

Bygningens form bliver underbygget af valget af mursten, som fremstår med divergerende overflader, hvilket er udviklet ud fra tekniske og æstetiske principper. 

Nyheden om Olafur Eliasson i hans nye rolle har allerede nået en del internationale medier - blandt andet den britiske avis The Guardian, hvori Kate Connolly kalder bygningsværket "Disorienterende og legende".

lørdag den 9. juni 2018

To kunstnere, to udstillinger - én kunsthal

Maleri af Kaspar Oppen Samuelsen. Limfarve på ugrunderet lærred (foto: Viborg Kunsthal/Kurt Nielsen)

For nyligt åbnede to udstillinger med to kunstnere, som man burde forvente besidder to forskellige temperamenter, i Viborg Kunsthal. 

Det drejer sig om danske Kaspar Oppen Samuelsen og mexicanske Héctor Zamora, og hermed kunne man sagtens antage, at det kølige nordiske ville gå i modspil med det lidenskabeligt mellemamerikanske. 

Sådan fungerer det imidlertid ikke helt. Ganske vist besidder de to kunstnere forskellige udtryk, men for det første befinder udstillingerne sig i hver sit afsnit af kunsthallen, og for det andet har de to kunstnere faktisk passionen til fælles uanset, at denne formidles på forskelligt niveau. 

Jeg vil ikke her gå ind i en nærmere beskrivelse af de to kunstneres værker, men blot konstatere at jeg arbejder på en anmeldelse af dobbeltudstillingen, som kan ses i Viborg Kunsthal frem til d. 26. august.

torsdag den 7. juni 2018

Sommeren er over os


Når man befinder sig i juni måned, er det vel ikke så mærkeligt, at sommeren har ramt Danmark og Søhøjlandet

Men at sommeren nu har varet en måned er langt fra normalt her oppe nordpå. 

Jeg skal da være ærlig og indrømme, at varmen har gjort mig doven, men når der er hul igennem til akvarelfarver og -blok, så foregår det i sagens natur udendørs - blandt andet i forbindelse med ejendommens refugium, hvor der nu er søudsigt

Det kan tydeligt ses på en af akvarellerne, der er gengivet herover.

Købelyst på auktion præget af sommervejret

Harald Giersing: 'Mindet. Kristiansø', 1911 (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg ved ikke, om jeg har en pointe i forhold til, hvad jeg antyder i overskriften, men en god ven, som ofte køber kunstværker på auktioner, har fortalt mig, at juni er den bedste måned, hvis man vil byde på værker til kunstsamlingen. 

Hvorfor det forholder sig sådan, ved jeg ikke, men måske ligger årsagen i, at det netop er i juni, at sommeren normalt bryder igennem. 

I år skete dette som bekendt allerede i begyndelsen af maj, så budgivere på Bruun Rasmussens auktion over moderne kunst burde vel nok have vænnet sig til sommervarmen. 

Ikke desto mindre var købelysten på det jævne. Flere værker kunne ikke sælges, og her er det interessant, at flere danske samtidskunstneres værker måtte trækkes tilbage, og hvad årsagen kan være til dette, er svært at sige. Måske har man været for optimistisk med vurderingerne, eller også er sælgerne for grådige? 

Der var dog et par positive overraskelser på den aktuelle auktion. En skulptur i bronze af Tony Matelli opnåede hammerslag på kr.175.000 mod en vurdering på 50-60.000. 

Det er ikke mindre overraskende, at et lille maleri af Harald Giersing indbragte hele 170.000, hvor vurderingen lød på 40-50.000. Køberen af Giersing-maleriet er Bornholms Kunstmuseum.

onsdag den 6. juni 2018

Groteske chok på ARoS

Jake & Dinos Chapman: 'The Sun of All Evil', 2012-13 (detalje) (foto: Todd-White Art Photography)

"Brødrenes værker er provokerende og groteske. De spiller på en åbenlys chok-taktik, der går igen hos mange andre YBA-kunstnere. Under denne umiddelbare chok-taktik gemmer deres værker på en større og mere dybtgående analyse af samfundets forhold til krig, vold, seksualitet og moral"

Teksten herover er hentet fra kunstmuseet ARoS pressemeddelelse omhandlende udstillingen 'March of the Banal' med værker af Jake & Dinos Chapman, der tilhører en generation af britiske kunstnere, som der refereres til i teksten. 

YBA står for "Young British Artists" og tæller navne som Damien Hirst, Sarah Lucas og Tracey Emin (som alle efterhånden er pænt modne). 

Udstillingen med Chapman Brothers åbner d. 16. juni og kan opleves frem til d. 21. oktober.

mandag den 4. juni 2018

Er der for mange "æg" i omløb?

Arne Jacobsen: 'Ægget' (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

 Flemming Lassen: 'Den trætte mand', udført ca. 1936-1939 (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg sad her for nyligt og fulgte Bruun Rasmussens auktion over design og møbelkunst, og det overraskede mig en del at observere, at det var svært at få solgt en af dansk møbelarkitekturs store klassikere 'Ægget', der som bekendt er designet af Arne Jacobsen. 

Et smukt patineret eksemplar i læder ramte således et hammerslag på beskedne 35.000 kr. mod en vurdering på 50-60.000 kr. 

Et andet eksemplar vurderet tilsvarende kunne slet ikke sælges. Måske har køberne fundet ud af, at 'Ægget' muligvis ikke er så eftertragtet og sjældent, som man kunne tro? 

Til gengæld gik en lænestol af Flemming Lassen til 610.000 kr. mod en vurdering på 400.000. Den ser - i modsætning til 'Ægget' - også ret komfortabel ud.

søndag den 3. juni 2018

'Fantom' åbnet hos Charlotte Fogh

Julie Nord: 'Søstre', 2018. Akvarel på papir, 50,5 x 69,5 cm.

Når en fernisering ender op i italiensk tapas og lejrbålstemning med sang og guitar, kan man som kritikeren, der efterfølgende skal anmelde udstillingen med et sædvanligt strengt blik, muligvis føle sig udfordret af de begivenheder, der følger efter åbningen. 

Heldigvis har jeg en forholdsvis fornuftig evne til at skille tingene ad, så derfor føler jeg mig helt klar i mælet, når jeg nu er i gang med en anmeldelse af udstillingen 'Fantom' med værker af Julie Nord hos Charlotte Fogh Gallery i Aarhus' latinerkvarter, hvor galleriet er beliggende på adressen Mejlgade 44A. 

Jeg vil ikke skrive så meget om udstillingen her, men naturligvis referere til den, når anmeldelsen ligger klar. 

'Fantom' kan ses hos Charlotte Fogh helt frem til d. 15. august - dog bør det nævnes, at galleriet holder sommerferielukket i perioden 7. til 31. juli.