onsdag den 29. september 2010

Grafik i Herning



Man kommer ikke let til noget her i livet. Det kræver også et vist nærvær at undervise i disciplinerne tegning og grafik på Herning Billedskole.
Til gengæld må jeg sige, at eleverne på det nye hold, der netop er startet op er meget videbegærlige og interesserede i dybtrykket som kunstnerisk metode.
De er i hvert fald gået i gang med zinken med en vis entusiasme.
Grafik/tegning foregår på Herning Billedskole hver anden tirsdag (i ulige uger) fra kl. 18 til kl. 22. Her tales, tegnes og trykkes der så det er en fornøjelse. ikke mindst for underviseren.

tirsdag den 28. september 2010

Den skæve maler


”Nogle er blevet rige på ham. Men ikke ham selv. Der var ingen penge i banken. Ingen gustne overlæg… William havde det der grundlæggende søde temperament. Den der enfoldighed. Han havde ikke noget filter… Han var den perfekte ekspressionist”.

Maleren William Skotte Olsen (1945-2005) hørte jeg første gang om i forbindelse med en syret duo ved navn Hasse og William – og her var det vel at mærke som musiker, Skotte Olsen blev portrætteret i magasinet Børge dér tilbage i 60’erne. Duoen var en del af miljøet omkring gruppen Steppeulvene; men her i 2010 er Skotte Olsen aktuel som billedkunstner på Kastrupgårdsamlingen, hvor ungdomsvennen Mikael Wivel har kurateret en omfattende udstilling af ”den skæve malers” værker.

Netop ”Den skæve maler” er overskriften i Politiken, hvor Kjeld Hybel bl.a. har interviewet Wivel, som også er ansvarlig for citatet herover.

lørdag den 25. september 2010

Dusken er tilbage

Hvad overskriften refererer til er for nogle det ultimative skrækscenarie og for andre en tiltrængt tilbagevenden til tider, hvor kønsbehåring var noget, der blev udmålt i kvadratcentimeter.

Men aktuelt er det slet ikke dét, det drejer sig om; men derimod en plakat, som kunstnergruppen Surround har ladet fremstille – og som viser repræsentanter fra det danske kongehus i en ganske intim situation, altså hvis man kan betegne et veritabelt gang-bang som intimt? Plakaten skulle have præsenteret Surround i forbindelse med en udstilling på Plakatmuseet i Den Gamle By i Århus; men her satte direktøren for det historiske museum (som Dronning Margrethe i øvrigt er protektor for) grænsen.

Museumsdirektør Thomas Bloch Ravn siger ifølge dagbladet Politiken, at kunstnergruppen Surrend har overtrådt indgåede aftaler og ikke lever op til vilkårene om, at den planlagte udstilling fra den 13. oktober på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By skulle være retrospektiv.

Men mon ikke Surround har sat dette i scene for at afprøve, hvad man egentligt kan gøre rent visuelt, når de royale bliver midtpunkt i et kontroversielt værk?

tirsdag den 21. september 2010

Er det Brandt og kronprinsen?

På bagsiden af det netop udsendte info-magasin fra KunstCentret Silkeborg Bad kan man se dette billede – og nej! Det er ikke Steffen Brandt og Kronprins Frederik; men billedhuggeren Frode Steinicke og mig uden for Galerie Buchelhax, hvor vi for mange år siden udstillede sammen. Galleriet er for længst lukket. Billedet stammer fra Midtjyllands Avis’ arkiv og er taget af daværende fotograf på avisen Preben Baltzer.

'Is it me for a moment, vol. 3' oppe og hænge


Udstillingen er faktisk delt i to – og den finder sted på Team Teatret i Herning, hvor den kan ses fra den 23. september, hvor teatret indleder efterårssæsonen med stykket ’Rainman’.

Senere åbner kultur/kunstcentret F 12 i Fonnesbechsgade – og netop F 12 er næsten nabo til Team.

Udstillingerne viser et repræsentativt udvalg af malerier og grafiske arbejder, og F 12 åbner for publikum den 1. oktober med masser af festivitas og taler af forskellige kulturpersonligheder fra Herning.

lørdag den 18. september 2010

Der er penge i grafik

Og så gik man her og troede at sort-hvide raderinger var noget, der overhovedet ikke besidder nogen salgsmæssig værdi. Ætsningen herover af Pablo Picasso er netop blevet solgt hos auktionshuset Sothesby for den nette sum af 11.345.039 kr. Men det er også et smukt værk!

fredag den 17. september 2010

Patos

”Naturligvis fortolker kunsten forholdene i pagt med den tid, som den formuleres i, men der er den store fordel ved kunsten, at man kan undersøge udgangspunktet og finde tilbage til tingenes oprindelige enhed”

Citatet stammer fra et interview i Weekendavisen, som Lisbeth Bonde har foretaget med den udstillingsaktuelle tyske billedkunstner Anselm Kiefer. Om Kiefers udstilling på Louisiana skriver Henrik Wivel bl.a. i samme avis: ”Der er dynget så meget patos op i Kiefers kunst, at man skulle tro, det var løgn”. Det tror jeg ikke; men vil alligevel glæde mig til at se udstillingen.

Svanholm, Dylan osv.


”Udstillingen Dybt Trykts mange grafiske blade viser den spændingsfylde, som den sort-hvide kunst rummer. Man kan følge de mange dramatiske brydninger mellem mørke og lys og det i mange forskellige sammensætninger og opbygninger frem til en næsten monokromi af grå nuancer i serien ”Jorns stemme”, hvor spændingsfylden til dels er blevet sløret”

Teksten er et uddrag af Rigmor Lovrings anmeldelse af min udstilling ’Dybt Trykt’, som de fleste vele allerede har erfaret, finder sted på KunstCentret Silkeborg Bad for tiden. Anmeldelsen stammer fra Kunstavisen – og dermed er ’Dybt Trykt’ kommet ud i et landsdækkende medie.

I samme avis optræder jeg i vanlig stil som skribent. Jeg har blandt andet beskrevet Finn Haves udstilling på Galleri Ægidius i Randers, Dorthe og Caroline Krabbes udstilling i Galleri Dahl samt udstillingen i forlængelse af årets workshop i RemisenBrande.

Ét af højdepunkterne i september-udgaven af Kunstavisen er imidlertid Lars Pryds’ anmeldelse af Bob Dylan-udstillingen på Statens Museum for Kunst. Denne udstilling har fået mange drøje hug med på vejen af dagbladenes anmelderkorps. Men Pryds prøver at fange meningen med Dylan’s maleriske greb frem for at fare frem med antydninger om museets bagtanker i relation til kendiseffekten hos udstilleren.

torsdag den 9. september 2010

Eksperimenterende skole

”Jeg var selv meget optaget af tankerne bag Bauhaus-skolen og havde ivrigt studeret Malevich. Gernes insisterede på kollektivets anonymitet, hvilket blandt andet resulterede i fællesudstillinger under den anonyme titel Trækvogn 13 og en ligestilling mellem elev og lærer”…

Blandt andet sådan definerer Troels Andersen, tidligere museumsinspektør på Museum Jorn i Silkeborg, sin egen og Ex-Skolens rolle på undergrundskunstscenen tilbage i de gale og uforudsigelige 60’ere. Udsagnet stammer fra et interview med Marianne Egeskov Gasbjerg på portalen Kunsten.nu om den aktuelle udstilling om Ex-Skolen, som finder sted på netop Museum Jorn.

tirsdag den 7. september 2010

Grafik med dybde


”I de seneste arbejder er billederne komponeret ved hjælp af et væld af bogstaver i forskellige størrelser til at styre billedfladen, og især arbejderne fra 2010 står krystalklart og velkomponerede”

Stig Winding, Midtjyllands Avis’ kunstanmelder, gav ’Dybt Trykt’ på KunstCentret Silkeborg Bad fire ud af seks mulige i sin anmeldelse under overskriften ”Grafik med dybde”. Værkerne, der refereres til i uddraget, er gengivet på billedet herover.

søndag den 5. september 2010

'Dybt Trykt' åben





Fotos: Annette Smed

Det var en fantastisk begivenhed for mig at få åbnet min retrospektive udstilling af grafiske arbejder på KunstCentret Silkeborg Bad.

Ferniseringen, der fandt sted den 4. september var et tilløbsstykke og tilkendegivelserne fra publikum var ganske enkelt overvældende. Det samme var åbningstalen af museumsdirektør Jacob Thage, Museum Jorn i Silkeborg. Jeg vil nærmest kalde denne tale monumental, da den ramte nogle centre i mit emotionelle system på en ganske overrumplende måde.

Udstillingensåbningen blev fulgt op af en artist talk den 5. september. Også dette arrangement fandt jeg meget vellykket. Jeg talte i en time; men når maskineriet først er smurt, er det svært at stoppe. Men publikum kedede sig tilsyneladende ikke – og så er min mission vel udført.




onsdag den 1. september 2010

Ophængt








Udstillingen 'Dybt Trykt', der præsenterer 94 grafiske arbejder, som jeg har udført i perioden 1987-2010, er nu definitivt ophængt på KunstCentret Silkeborg Bad. Udstillingen åbnes den 4. september kl. 11.00 med åbningstale af museumsdirektør Jacob Thage, Museum Jorn, Silkeborg