lørdag den 31. december 2016

Martinsen og Nordjylland

Søren Martinsen: 'Skagen Grisaille (efter P.S. Krøyer)', 2016 (foto: Søren Martinsen)

"Søren Martinsen har skabt en særlig kontekstuel soloudstilling, der er inspireret af de nordjyske omgivelser og skabt specifikt til Kunsthal NORDs rå udstillingsrum. I en række nye værker tager han således konkret og konceptuelt udgangspunkt i det nørrejyske landskab som katalysator for de mange kunstnerkolonier og særlige kunstneriske begivenheder, der har indvirket på den danske historie via kunstnerens ophold i denne karakteristiske landsdel"

Sådan præsenterer Kunsthal Nord i Aalborg det kommende års første udstilling 'Besat Landskab' med værker af Søren Martinsen. 

Det kan vel dårligt siges at være tilfældigt, at netop det nordjyske landskab er temaet, da Aalborg er beliggende i den nordlige del af Jylland. 

Jeg glæder mig til at besøge Aalborg med henblik på at se og beskrive udstillingen, som åbner d. 14. januar. 

Man kan dog opleve Martinsen i forbindelse med en artist talk allerede d. 12. januar kl. 16, hvor kunstneren fortæller om sine bevæggrunde for at lave netop denne udstilling, som kan ses frem til d. 5. marts 2017.

torsdag den 29. december 2016

Værkstedet efter juleferien

Som det kan ses på billedet herover, er der placeret et hvidt lærred på de lægter, som for mere end 25 år siden blev skruet op på væggen i værkstedet - og som siden har gjort det ud for et staffeli. 

Planen er naturligvis, at der forholdsvist hurtigt skal smøres noget farve på lærredet i begyndelsen af 2017; men der ligger samtidigt nogle raderinger, som skal trykkes, så der er rigeligt at gå i gang med efter jule/nytårsferien. 

Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg har valgt at lade tingene ligge i dagene mellem jul og nytår; men dovenskaben har vel overvundet virketrangen? 

Men det bliver ikke en permanent tilstand. Så meget kan jeg da sige!

Søde sommerminder







Det bør såmænd ikke være den store hemmelighed, at årstiden, vi befinder os i, mens disse linjer skrives, absolut ikke hører til min favoritårstid. 

Jeg befinder mig sammen med alle andre to dage inden nytår, og dermed giver det sig selv, at vinteren er en kendsgerning - og at det efter al sandsynlighed blot bliver værre. 

Derfor fik jeg pludselig lyst til at skue et halvt års tid tilbage til sommeren 2016, hvilket kan ses på tegningerne herover.

onsdag den 28. december 2016

2016: All that jazz...




Indrømmet: Det blev ikke til mange live-musik-oplevelser i 2016; men lidt blev det alligevel til.

Billederne er taget ved årets Riverboat Jazz Festival og ved et frokostjazz arrangement (det nederste) med Hammond-virtuosen Kjeld Lauritsen, der havde Mirijam Mandipira som solist.

GODT NYTÅR

GODT NYTÅR ØNSKES ALLE LÆSERE AF DENNE BLOG

tirsdag den 27. december 2016

Bruun Rasmussen - højdepunkter 2016

Man kan vel roligt sige, at auktionshuset Bruun Rasmussen får rigeligt med reklametid på DR i denne tid.

Ikke desto mindre kan man herover se en kort video over nogle af højdepunkterne i 2016 hos auktionshuset, der ligger i Bredgade i København.

På omsætningssiden er der langt op til de helt store internationale aktører på kunstauktionsmarkedet - heriblandt Sotheby's og Christie's - men Bruun Rasmussen kan dog ramme nogle pænt høje hammerslag, når det drejser sig om salg af design og kunst.

søndag den 25. december 2016

Årets udstilling i '16 giver forventninger til '17

William Kentridge: 'More Steetly Play the Dance', 2015, videostill (Pressefoto: Louisiana Museum of Modern Art)

I det kommende år 2017 vil der være mange kulturelle begivenheder at se frem til - alene af den grund, at Region Midtjylland bliver skueplads i forbindelse med Aarhus' rolle som europæisk kulturby. 

Ikke mindst på kunstområdet kan det se ganske omfattende ud, når man allerede nu prøver at skaffe sig et overblik over, hvilke udstillinger i området, man bør beskæftige sig med. 

Mine største forventninger ligger dog uden for det øst- og midtjyske område, da den sydafrikanske koncept- og videokunstner Wiliam Kentridge allerede i februar blænder op for udstillingen 'Thick Time' på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk på Sjælland. 

Årsagen til mine store forventninger til netop denne udstilling har sit afsæt i en stor udstilling, jeg så i sommer i Berlin, hvor man kunne se 'No It Is' på Martin-Gropius-Bau med videoværker og imponerende installationer af Kentridge. 

Udstillingen vil jeg beskrive som den bedste kunstudstilling, jeg overhovedet var i nærheden af i det forløbne år, og dét på trods af, at jeg har set Louise Bourgeois og Daniel Richter på Louisiana, Robert Mapplethorpe, Grayson Perry og Joana Vasconcelos på ARoS samt en masse andre gode udstillinger rundt i landet. Her er det relevant at nævne genindvielsen af Kunsten i Aalborg og den fine Warhol-udstilling på HEART i Herning. 

Foruden Kentridge byder 2017 - blot for at nævne nogle få udstillinger - på Jorn+Munch på Museum Jorn i Silkeborg, den stort anlagte The Garden på ARoS og i det øvrige Aarhus hen over foråret og sommeren. 

Foruden disse tager syv forskellige kunstmuseer i Region Midtjylland emnet De syv Dødssynder op som billedkunstnerisk koncept. En dødssynd pr. museum. Det bliver interessant! 

Jeg tror, 2017, kan blive et sjovt, og travlt, år.

lørdag den 24. december 2016

Fire stjerner til Decembristerne





"Sammenslutningen har mange malere, og også på lærrederne fra for eksempel enkel koloristisk følsomhed hos Bodil Nielsen over Hans Christian Rylanders figurative udforskning af historiens betydning for eksistensen til Oda Knudsens voldsomme episke udladning, der bevæger sig ud i rummet som en installation"

Citatet her er hentet fra Berlingske og Torben Weirups anmeldelse af kunstnersammenslutningen Decembristernes udstilling i Den Frie Udstillings bygning på Østerbro i København. 

Et af temaerne i anmeldelsen er naturligvis, hvordan skæbnen har udmøntet sig blandt sammenslutningerne herhjemme i de seneste årtier. 

Ofte har man kunne opleve kunstnersammenslutninger som indspiste organisationer, hvor medlemmerne har brugt mere energi på at holde andre ude end at udvikle egne kunstneriske udtryk. 

Således tror jeg mange oplevede en indflydelsesrig gruppering som for eksempel Grønningen, der som bekendt blev forvist fra Charlottenborg, da udstillingsinstitutionen overgik til at være kunsthal. 

Dette afstedkom, at Grønningens medlemmer "besatte" Charlottenborg. Denne aktion fandt dog sin ende, da sammenslutningens medlemmer løb tør for smørrebrød og rødvin. 

Decembristerne - derimod - udstiller stadig hos Den Frie, og her giver Berlingskes anmelder fire stjerner. 

Jeg så selv udstillingen under et besøg i hovedstaden for nyligt; og jeg oplevede da en stadig lyst hos de udstillende kunstnere til at eksperimentere inden for deres individuelle felter. Udstillingen kan ses frem til d. 8. januar 2017.

Billederne, der illustrerer dette blogindlæg, gengiver værker af Bodil Nielsen og Hans Christian Rylander.

torsdag den 22. december 2016

2016: Jernbanerne









For nogle er tog og banegårde en uomtvistelig del af tilværelsen, når man skal fra punkt a til punkt b. Jeg foretrækker jernbanen frem for busser i den forbindelse...

Hvorfor? I toget findes oftest et toilet!

Billederne herover er fra Randers, København, Silkeborg og Berlin, hvor togdrift er en stor og effektiv ting.

2016: Skygger

                           









Når solen stråler, kaster genstandene naturligvis hårde slagskygger på diverse baggrunde. Heldigvis kunne man opleve dage med sol i 2016 - og derfor var skyggedannelser også et tema i dét år.

Glædelig jul

GLÆDELIG JUL TIL ALLE LÆSERE AF DENNE BLOG

onsdag den 21. december 2016

2016: Sol og sommer




Mange vil måske sige, at sommeren var på det jævne i 2016? Nogle vil måske oven i købet påstå, at der ikke var muligheder for at dyrke solen...

Men selvfølgelig var der dét. Man skulle blot bevæge sig lidt efter det. Og der var jeg naturligvis priviligeret i kraft af, at jeg tilbragte juli i Berlin, hvorfra nogle af billederne herover stammer.

Erik Hoppe-maleri stjålet fra Bredgade Kunsthandel

Der er tilsyneladende intet, gemene tyveknægte afstår fra, når det handler om simpel berigelseskriminalitet?

Således er maleriet, der er gengivet herover, blevet fjernet fra udstillingen hos Bredgade Kunsthandel i København.

Billedet er malet af Erik Hoppe (1897-1968) og motivet er ikke atypisk for Hoppe, som ofte fandt sine motiver i Søndermarken i København.

Billedet måler beskedne 31 x 21 cm. og måske har det forholdsvist lille format gjort det rimeligt nemt for tyvene at bortskaffe værket.

Skulle man blive bekendt med, hvor maleriet befinder sig, vil det nok være fornuftigt at henvende sig hos politiet eller - alternativt - hos Bredgade Kunsthandel på adressen Bredgade 67-69, 1260 København K. eller tlf. 33 13 50 41.

tirsdag den 20. december 2016

2016: Til fods på den nye motorvej






I sensommeren 2016 åbnede den nye motorvejstrækning gennem Silkeborg - og Vejdirektoratet inviterede til spadseretur på vejen inden åbningen d. 11. september.