lørdag den 31. august 2013

Jorn og Picasso


”Hvis du vidste, hvor mange, der har siddet i din stol og troet, de kunne låne Guernica. Du tror, det er løgn”
 
Den besked fik Museum Jorns direktør, Jacob Thage, af direktøren for Raina Sofia Museet i Madrid. 
 
Hensigten var såmænd ikke at låne det ikoniske værk af Picasso til udstillingen ’Jorn <<< Picasso myter og møder’, som åbner på Museum Jorn inden for nær fremtid.
 
Thage besidder en vis realitetssans; men ikke desto mindre var beskeden fra direktøren for det spanske museum – ifølge en artikel i Weekendavisen af Marianne Krogh Andersen – utvetydig.

'Livstegn' åbnet på Højbjerg Bibliotek






”Aarhus er en provinsby, som nægter at tage provinsen på sig. Aarhusianerne ved godt, at resten af landet ikke ser Aarhus, som man gør i Østjylland. Derfor kan man godt både have mindreværdskomplekser og storhedsvanvid indadtil”
 
Citatet stammer fra et indlæg i dagbladet Politiken, hvor avisens nye kulturredaktør Rune Lykkeberg eksponerer nogle tanker om Aarhus – og disse tanker har vi fra nabobyerne tænkt i årevis – så ikke noget nyt under solen dér.
 
Årets festugeudstilling i Aarhus, der præsenterer et større antal kunstnere på Højbjerg Bibliotek, tager i år afsæt i emnet ’Livstegn’, som tillige udgør udstillingens titel.
 
Udstillingen åbnede med en hyggelig fernisering på biblioteket d. 30. august, og når sommeren begynder at rinde ud, er det såmænd glædeligt, at man kan fejre efterårets snarlige komme med en udstilling, der i dén grad viser, hvad kunstnere kan levere, når de bliver begavet med et tema.
 
Faktisk oplever man ofte, at kunstnere så at sige forlader det vante fokus i en sådan sammenhæng, og det er sikkert sundt nok til en forandring.

torsdag den 29. august 2013

Malevich' gravsted bebygges

Suprematismens skaber og en af de væsentligste kunstnere i europæisk avantgarde, Kasimir Malevich, ligger angiveligt begravet i en lille by Nemchinovka lidt uden for Moskva.

Det vil sige: Gravstedet blev ødelagt under 2. Verdenskrig, og det har derfor været nødvendigt efterfølgende at forske i, hvor kunstnerens sidste hvilested præcist er placeret.

Dette er blevet lokaliseret via vidner, militære kort og andre vidnesbyrd; men nu har entreprenante russere besluttet at bygge luksusboliger oven på Malevich’ gravsted – og det er allerede dækket af beton. På trods af protester, er planerne for det nye byggeri så langt fremme, at det sandsynligvis føres ud i handling.

Kasimir Malevich døde i St. Petersborg (dengang Leningrad) i 1935 og han var faktisk ikke særligt populær blandt de sovjetrussiske magthavere, da hans kunst ikke forherligede den kommunist-socialistiske politik.

Hans status er tilsyneladende ikke større i Rusland i dag?

tirsdag den 27. august 2013

Per Kirkeby ugens kunstner

Det er usædvanligt at man på kunstportalen kunsten.nu fremhæver en moden kunstner som ”ugens kunstner”, men når det så sker, er det dobbelt glædeligt, at det er Per Kirkeby, det drejer sig om, og jeg bliver lidt glad, når jeg opdager, at links til alle de artikler jeg selv har skrevet om Kirkeby i tidernes morgen på portalen ledsager omtalen af kunstneren… se HER>

Billedet, der ledsager dette blogindlæg tog jeg for øvrigt på kunstmuseet Louisiana i anledning af kunstnerens 70 års fødselsdag i 2008.

Den røde skitsebog

Da jeg for næsten ti år siden fyldte 50, fik jeg bl.a. i fødselsdagsgave en skitseblok af en kunstnerkollega. Der gik lige nogle måneder, inden jeg fik tegnet i den; men så gik det til gengæld stærkt. Et antal af tegningerne i Den røde skitsebog har jeg affotograferet og de kan ses HER>

mandag den 26. august 2013

Grafisk Metamorfose og litauisk skulptur på Silkeborg Bad


Indtil d. 1. december kan man se og opleve en interessant udstilling med værker af billedkunstneren Steen Rasmussen på KunstCentret Silkeborg Bad, og lige så længe viser Silkeborg Bad en udstilling med et antal billedhuggere fra Litauen.
 
De fleste, der har en berøring med den danske kunstscene vil sikkert betegne Steen Rasmussen som grafiker, men denne benævnelse vil, hvilket man kan overbevise sig om på den aktuelle udstilling, være ret begrænsende, da Rasmussen i de senere år i langt højere grad har udfordret udstillingsrummene de steder, han har udstillet frem for udelukkende at vise grafiske arbejder.
 
På trods af, at der faktisk findes et antal grafiske værker af Steen Rasmussen på udstillingen ’Grafisk Metamorfose’, er det den poetiske og visuelt overbevisende installation ’Ekko’ fra 2013 (billedet øverst), der udgør udstillingens store højdepunkt. Den lader sig ikke umiddelbart beskrive, så derfor skal opfordringen herfra være, at man besøger Badet og oplever installationen ved selvsyn.
 
Samtidigt er det godt at se, at Silkeborg Bads parkanlæg i de senere måneder har været brugt som udstillingsrum for skulpturer. Således også i forbindelse med ’Tradition and New’, der viser værker af en håndfuld billedhuggere fra Litauen.
 
Disse bliver dog tillige præsenteret i Badets såkaldte Langsal med værker på væg og gulv. Der var fernisering på de to udstillinger lørdag d. 24. august – og ved den lejlighed opførte performancekunstneren Benas Šarka en dramatisk performance i dels kunstcentrets park og dels i Panoramasalen med Ørnsø som spektakulær baggrund.

fredag den 23. august 2013

Rasmussen på Badet

”Steen Rasmussen har udviklet sit arbejde med de grafiske udtryk, så en del af hans værker nu fremstår som rumlige installationer. Værket ’Dialogue Table’ – som indgår i den aktuelle udstilling – er skabt i samarbejde med den japanske kunstnerkollega Rikou Ueda. Det er en rumlig, sort og meget grafisk skulptur, hvor Steen Rasmussen undersøger døden og skaber en slags meditationsrum med plads til betragterens overvejelser”.
 
Blandt andet dette kan man læse i pressematerialet vedr. udstillingen ’Grafisk Metamorfose’, som er aktuel på KunstCentret Silkeborg Bad i perioden 24. august-1. december.
 
Som det fremgår, er kunstneren bag udstillingen grafikeren Steen Rasmussen, som på det seneste har eksperimenteret med det grafiske medie i en skulpturel/rumlig betydning. 
 
Samtidigt viser Badet en udstilling med et antal skulptører fra Litauen. ’New and Tradition’ kan som Steens udstilling ses frem til 1. december.

Kørner forlænget

Overskriften skal ingenlunde opfattes som en morsomhed – selv om det måske kunne være fristende at se den som en sådan qua maleren John Kørners ikke helt beskedne fysiske højde. Det handler faktisk blot om den fine og anmelderroste udstilling ’Fanget’ på kunstmuseet HEART i Herning.

Udstillingen er forlænget således, den nu varer frem til d. 20. oktober.

torsdag den 22. august 2013

Livstegnet




Hen over sommeren er det ikke megen tid, jeg har tilbragt på værkstedet – og derfor er det måske så meget mere relevant, at ”livstegn” er temaet, når det langt om længe sker.

Der er livstegn! Og værket med samme titel er beregnet for årets festugeudstilling på Højbjerg Bibliotek, hvor temaet Livstegn udgør inspirationen.

De scanninger, der danner elementer i værket, er billeder af min endnu ufødte granniece, som man forventer, kommer til verden inden længe – og der ER livstegn skulle jeg hilse og sige.

tirsdag den 20. august 2013

Nyt Jornmaleri på Museum Jorn

Når Museum Jorn i Silkeborg om kort tid blænder op for en udstilling, der sammenfatter Danmarks – i nogens øjne – mest betydningsfulde kunstner i det 20. århundrede, Asger Jorn med – i nogens øjne – verdens mest indflydelsesrige kunstner i det 20. århundrede, Pablo Picasso, præsenterer museet samtidigt et helt nyt værk i samlingen, nemlig et maleri, 'Dream Image no. 1 Faun' som er malet af Jorn tilbage i 1955.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at mange sejl bliver sat til, når man i 2014 fejrer 100-året for Asger Jorns fødsel. Det vil med andre ord sige, at 2014 bliver Asger Jorn-år – ikke blot i Silkeborg; men også på f.eks. Statens Museum for Kunst, hvor man i en periode bl.a. kan se Jorns – i nogens øjne – hovedværk ’Stalingrad’.

Til gengæld er det i perioden muligt at opleve andre af Asger Jorns værker på museet i Silkeborg.

mandag den 19. august 2013

Massefernisering i Aarhus

Hele fem udstillingssteder i Aarhus Midtby afholder ferniseringer fredag d. 23. august.

Tuborg sponsorerer øllet, hvilket nok burde afstedkomme et vist rykind på Galleri Profilen, Lunchmoney Gallery, Charlotte Fogh Gallery, Galerie MøllerWitt samt Galleri Image.

Man kan dog ikke afvise, at den udstillede kunst kunne skabe interesse for arrangementet, som man lancerer under fællestitlen ’Gallery Night Aarhus 2013’.

Udvalget er kvalificeret og alsidigt – lige fra Mogens Andersen hos Profilen over video- og fotokunst hos Lunchmoney og Image samt stram, rumlig konstruktivisme (billedet) hos Galerie MøllerWitt til billedkunst forankret i musik på den ene og den anden måde hos Charlotte Fogh.

Der vil under alle omstændigheder være meget at se på hos de mange gallerier.

lørdag den 17. august 2013

Degas' metode

”I en tid som vores, hvor alt lader sig manipulere, omrokere og rekonstruere, hvor alt er hvad man gør det til, og virkelighed og repræsentation synes som to sider af samme sag, i et virvar af facebook, instagram, live stream og news feed, tilføjer Degas poetiske nuancer til ikke bare malerkunsten, men ligeledes til den flygtige og konstant omskiftelige verden, der omgiver os”
 
Det er godt, at kunstportalen Kunsten.nu ikke udelukkende beskæftiger sig med nutidskunst; men også i enkelte tilfælde har fokus på historiske udstillinger, som det ses eksemplificeret ved citatet herover, der stammer fra Marie Christine Skammelsens anmeldelse af ’Degas’ metode’ på Ny Carlsberg Glyptotek.
 
Udstillingen udgør et lærestykke i, hvordan man iscenesætter en udstilling ud fra såvel æstetiske og pædagogiske principper – vel at mærke uden at man prioriterer det ene frem for det andet.
 
Under mit besøg på Glyptoteket for nyligt købte jeg udstillingskataloget, og det var tilsyneladende fornuftigt, da jeg fik at vide, at det i den danske udgave er tæt på at være udsolgt.
 
Udstillingen varer frem til d. 1. september, og Edgar Degas, som det hele handler om, viser med al ønskelig tydelighed hvad stoflighed og materialitet drejer sig om i maleriet.
 
En udstilling i et galleri i hovedstaden med en af dansk kunsts unge håb, som jeg deltog i åbningen af, afslørede at tidens yngre kunstnere tror, at disse kvaliteter er forankret i at smøre så meget farve på lærredet som muligt. Det er ikke tilfældet! Denne fremgangsmåde er for nem!

onsdag den 14. august 2013

Degas på Glyptoteket

Indtil d. 1. september finder der en udstilling sted på Ny Carlsberg Glyptoteket i København. Jeg har netop set ’Degas’ Metode’, der belyser den franske kunstner Edvard Degas (1834-1917), og kan stærkt anbefale den.

Det er muligvis den bedste kunstudstilling, jeg har set i indeværende år? Både værker og iscenesættelse fungerer på et højt niveau – og den kan altså faktisk netop nås, hvis man skulle komme på de kanter.

LIVSTEGN


tirsdag den 13. august 2013

Tidløs samtidskunst

"I sin helhed er udstillingen meget flot, den virker tidløs og er samtidig levende i sin bestræbelse på at være så tæt på ’ulykken’ som muligt - dvs, at den holder balancen mellem det intenderede og det nonchelante: Svend-Allan Sørensen har et træfsikkert øje for de foræringer, som den grafiske proces kan levere i samspillet med billed- og sproglegen"

Trine Rytter Andersen udtrykker i sin anmeldelse på Kunsten.nu af Svend- Allan Sørensens udstilling ’Country og Koncept’ en vis begejstring for udstillingen, som for tiden finder sted på Museum Jorn i Silkeborg.

Jeg var selv til ferniseringen og allerede under åbningen åbenbarede museumsinspektør Teresa Østergaard Pedersen, at det er sjældent, at Museum Jorn præsenterer samtidskunst. Jeg kan nu godt referere til et par udstillinger med samtidsaktuelle kunstnere på museet de seneste år; men det er vel i forbindelse med den aktuelle sammenhæng af mindre betydning.

Trine Rytters antydning vedr. det ”tidløse” vil jeg måske anbringe et spørgsmålstegn ved? Det er rigtigt, at man udmærket kan udforme diverse ordstillinger i grafisk form; men denne praksis er muligvis forankret i en specifik epoke?

Jeg tænker på 70’erne og en kunstnergruppe som Røde Mors stærkt agiterende værker, der dog – i modsætning til, hvad man ser hos Svend-Allan Sørensen – altid besad visse illustrative kvaliteter.

Bortset fra disse små kvæk, finder jeg det altid glædeligt, når museer interesserer sig for det grafiske medie. Samtidskunst eller ej.

lørdag den 10. august 2013

Guggenheim-museum til Helsinki?


”Jeg føler, det er meget positivt, at en vigtig international kulturinstitution som Guggenheim Foundation viser interesse for Helsinki som potentiel placering for et nyt museum. Dette vil i høj grad øge den turistmæssige interesse og styrke Helsinki som en kulturel by”
 
Udtalelsen er ifølge The Art Newspaper fremsat af den finske hovedstad Helsinkis borgmester Jussi Pajonen, da The Guggenheim Foundation har prøvet at undersøge muligheden for en afdeling af den amerikanske museumsinstitution i netop Helsinki.
 
Selv om det burde være en oplagt mulighed for at give Helsinki en rolle på kunstens og kulturens verdenskort, er gennemførelsen af et sådant projekt dog ikke ukompliceret.
 
Således er der en vis modstand imod det i bystyret og Finlands kulturminister har udtalt, at man ikke vil støtte et sådant tiltag med så meget som en eneste cent.
 
På trods af den officielle modstand, har et finsk arkitektfirma allerede udarbejdet et forslag til, hvordan et Guggenheim-museum i Helsinki kunne se ud.

Detroits deroute

Jeg har lige læst en artikel i dagbladet Politiken af avisens kunstredaktør, Peter Michael Hornung, der beskriver den amerikanske storby Detroits økonomiske deroute. Byen besidder en gæld på det astronomiske beløb af 100 milliarder kroner. Altså kr. 100.000.000.000!!!

I byen findes der et kunstmuseum, som ejer en ganske stor samling af klassisk og moderne kunst, som man nu overvejer at sælge ud af med henblik på at styrke byens økonomi. Og det kan der meget vel tænkes at være dollars i, da samlingen indbefatter kunstnere som f.eks. Tizian, Rembrandt, van Eick, Breughel, van Gogh, Monet, Degas, Cézanne, Picasso og Matisse – blot for at nævne nogle få. 

Men der er såmænd også et par bemærkelsesværdige danske kunstnere i samlingen – og især et maleri af Vilhelm Hammershøi med et interiør fra Strandgade med en kvinde, kunne være interessant for et dansk museum at få fingre i; men da auktionspriserne på netop Hammershøi er røget voldsomt i vejret i de senere år, er dette måske mere en drøm end et realistisk håb.

En anden betydningsfuld dansker, der befinder sig i Detroit Institute of Art’s samling er den fine symbolist Harald Slott-Møllers portræt fra 1889 af samfundsdebattøren Georg Brandes (billedet).

onsdag den 7. august 2013

Dylan igen

Hvis der er en kunstner – om han optræder som sanger/sangskriver eller billedkunstner – der kan få vandene til at dele sig og skabe debat, må det vel være Bob Dylan.

Siden han som purung indtog folkemusikscenen i New York, har meningerne været stærkt delte om kunstneren, som man dog ikke kan fratage en kæmpestor betydning inden for genren rock-pop-folk – eller hvad man nu vælger at kalde den musikform, han beskæftiger sig med.

For få år siden udstillede Statens Museum for Kunst i København et antal af Bob Dylans malerier – og også i dén forbindelse var meningerne delte. Nogle anmeldere kaldte Dylans værker direkte amatøragtige, og undrede sig samtidigt over, at nationalgalleriet overhovedet lagde vægplads til mesterens ikke-mesterværker.

Jeg så desværre ikke udstillingen, så jeg tillader mig at forholde mig neutral i forhold til denne udstilling.

Jeg får nok desværre heller ikke set en udstilling med et antal af Dylans portrætter i oliepastel, som om kort tid vises på National Portrait Gallery i London; men man kan muligvis forvente, at netop denne udstilling afstedkommer lige så megen debat, som da Dylan udstillede i København.

Der er i øvrigt tale om en vis timing, da der snart udgives en CD i Bootleg Serien. ’Another Self Portrait’ rummer optagelser fra den meget frugtbare periode omkring slut 60’erne og frem til begyndelsen af 70’erne – altså i dét tidsrum, Bob Dylan indspillede den oprindelige Self Portrait-plade, der på coveret for første gang, i en større sammenhæng, viste Bob Dylan som billedkunstner. Pladen udgjorde nemlig ikke blot et musikalsk selvportræt; men samtidigt et visuelt ét af slagsen.

Udstillingen Face Value på National Potrait Gallery kan ses i tidsrummet 24. august-5. januar.

tirsdag den 6. august 2013

Voks som konserveringsmiddel skader kunstværker

Forskere ved det danske nationalgalleri Statens Museum for Kunst har fundet ud af, at en hinde af voks som skulle forhindre nedbrydning af maleriers overflade, har den stik modsatte effekt.

Det er der ikke noget nyt i, da denne oplysning har kunnet læses i adskillige danske aviser for flere måneder siden.

Imidlertid har nyheden nu – omsider – nået det internationale webtidsskrift ArtDaily’s sider. Således kunne man på ArtDaily for nyligt læse om voksens skadelige indflydelse på betydningsfulde kunstværker, og dét ikke blot værker i Statens Museums samlinger.

Nu forestår et kæmpearbejde med at fjerne voksen fra værkerne og dermed redde dem fra undergang.

Jeg ved ikke, om portrættet herover af en mand af den hollandske maler Jan Gossaert er forsynet med den omtalte voksbehandling. Maleriet er fra 1500-tallet.

Inspirerende agurketider

Jeg ved faktisk ikke, hvordan fænomenet ”agurketider” har fået sin betegnelse; men når det nu er sommer, og der måske ikke er så meget at skrive om, er det godt, at der findes skribenter der faktisk HAR noget at skrive hjem om.

Det kræver naturligvis, at man rejser ud – og netop dét at rejse er også noget, man forbinder med sommeren. Berlingskes kunstanmelder Torben Weirup har bl.a. befundet sig i storbyen London, hvor han beretter om et museum, som står i stærk kontrast til de store kunstmuseer i byen.

Jeg var faktisk ikke bevidst om eksistensen af The Estorick Collection i bydelen Islington i det nordøstlige London. Men her – tæt på Arsenals hjemmebane – ligger dette fine museum, som rummer en stor samling af primært moderne italiensk kunst.

Indholdet er baseret på en amerikansk forfatter Eric Estoricks samling – og skulle man komme til den engelske hovedstad, ser det ud som om, museet er et besøg værd. Ikke mindst som modstykke til de store Tate museer samt de øvrige mastodonter i storbyen.

Billedet viser Gino Severinis maleri ’The Boulevard’ fra 1911 og dette er blot et af de mange værker af italienske kunstnere, man kan se på The Estorick Collection

lørdag den 3. august 2013

Med flere ord

Jeg har tidligere omtalt udstillingen ’Ord til Andet’ på KunstCentret Silkeborg Bad. Jeg har fået sat nogle flere ord på udstillingen, som præsenterer kunstnerne Lars Abrahamsen, Jens Bohr og Helle Baslund i dialog med tre forfattere – henholdsvis Eske K. Mathiesen, Knud Sørensen og Thøger Jensen… læs HER>

Skulpturen herover af Lars Abrahamsen fungerer som et slags vartegn for udstillingen ’Ord til Andet’, som kan ses indtil d. 8. september.