tirsdag den 30. august 2016

Baselitz-værk til Museum Jorn

Georg Baselitz: 'Blaues Mädchen/Blå pige', 1986, olie på lærred

Når man tænker på, at tyske Georg Baselitz er af samme generation som f.eks. Per Kirkeby, som er ganske pænt repræsenteret i museets samling, giver det fint mening, at Museum Jorn i Silkeborg har fået mulighed for at erhverve sig et maleri (billedet herover) af Baselitz - og hvis man samtidigt tænker ind i sammenhængen, at Baselitz de næste par måneder er hovedpersonen i forbindelse med en stor og ganske omfattende særudstilling på museet i Silkeborg, giver det ekstraordinært god mening, at netop et værk af den tyske maler nu er at finde i museets samling. 

Maleriet præsenteres i forbindelse med udstillingen 'Georg Baselitz - Eksperiment og fornyelse', som viser værker, der for fleres vedkommende ikke tidligere har været vist i udstillingssammenhæng. 

Udstillingen kan ses i perioden 3. september-4. december 2016.

Endnu en forglemmelse

På en af de sidste dag under mit ophold i juli i Berlin, marcherede jeg en tur omkring søerne Orankesee og Obersee i udkanten af bydelen Hohenschönhausen. 

Her var ganske smukt - og alligevel havde jeg længe glemt at affotografere akvarellen som kan ses herover, og som motivisk stammer fra parken ved den sidstnævnte sø.

mandag den 29. august 2016

Nyt center for samtidskunst i Berlin

Til efteråret - nærmere bestemt d. 22. oktober - åbner et nyt center for samtidskunst (billedet) i bydelen Neukölln i Berlin. 

Udstillingsstedet, som samtidigt kommer til at fungere som et kulturcenter, har i de seneste år været under opførelse i et tidligere bryggeri, som producerede den måske mest udbredte øl i den tyske hovedstad, Berliner Kindl

Da jeg opholdte mig i byen i en måned i sommer, var det i hvert fald oftest dét ølmærke, man stødte på, når man så folk på gaden med en grøn flaske i hånden. 

Jeg ved ikke, hvor Berliner Kindl bliver brygget i dag; men under alle omstændigheder kan man nu snart se kunst og opleve kultur i 'KINDL - Centre for Contemporary Art' på adressen Am Sudhaus 2, 12053 Berlin. 

Nærmeste U-Bahn-station er Rathaus Neukölln, som kan nås med linje U7 eller Boddinstrasse, som man kan finde som én af stationerne på U8... 

Læs mere på KINDLs hjemmeside HER>

onsdag den 24. august 2016

Monet - nu på Ordrupgaard

Claude Monet: 'Udsigt over Rouen, 1892 (foto: Ordrupgaard)

"Monet (1840-1926) tog om nogen konsekvensen af den erkendelse og maler serier - på op til 42 billeder - af det samme motiv. I nogle af dem lægger Monet til en vis grad op til abstraktionen i det 20. århundredes maleri, hvor motivet er tæt på at være udvisket til fordel for næsten ren farve og formløshed"

Citatet er hentet fra Torben Weirups anmeldelse af den for nyligt åbnede udstilling 'Ud af impressionismen' på Ordrupgaard ved København med værker af Claude Monet. 

Erkendelsen, Weirup nævner, har naturligvis sit afsæt i Monets behov for at udforske det samme motiv igen og igen i forskellige belysninger. Hans skildringer af katedralen i Rouen er et oplagt eksempel på denne metode. 

For et års tid siden dannede kunstmuseet ARoS i Aarhus ramme om en impressionist-udstilling, hvor Monet blot udgjorde et element i helheden; men på Ordrupgaard handler det nu udelukkende om den franske fornyer af malerkunsten. 

Torben Weirup giver i Berlingske fem stjerner til Monet, og i Jyllands-Posten har min gode kollega Tom Jørgensen faktisk begavet udstillingen med fuldt hus - seks stjerner. 

Monet kan ses på Ordrupgaard frem til d. 4. december.

Et uheldigt valg af Philipsen-bog

Jeg nævnte i et indlæg her på blog'en for nyligt, at farvegengivelserne og intensiteten i billederne i forbindelse med den af Finn Terman Frederiksens bog om Theodor Philipsen (billedet) var voldsomt fortegnede.

Der er noget, der kan tyde på, at lige præcist dét eksemplar, som jeg tog i stakken af bøger i Randers Kunstmuseums reception, netop var behæftet med disse fortegnelser. 

Jeg skal naturligvis beklage, hvis jeg af den årsag har sat publikationen i et dårligt lys - og det er der noget, der tyder på, har været tilfældet. 

Jeg har fået en mail fra en af museets inspektører, som kan fortælle mig, at man på museet ikke oplever, at min kritik er retfærdig for udgivelsen generelt. 

Det tager jeg naturligvis til efterretning, men finder faktisk det relevant, at jeg i kraft af min reaktion giver museet mulighed for at pille de eksemplarer af bogen ud, som ikke lever op til museets og trykkeriets sædvanlige standard - og den er normalt høj, skulle jeg hilse og sige.

Den "glemte" akvarel fra Berlin

Jeg har gennem den seneste tid lagt gengivelser ud af de mere end 20 akvareller, jeg lavede under mit ophold i Jyllands-Postens Fonds lejlighed i Berlin-bydelenPrenzlauer Berg. 

Jeg havde dog lige glemt den, som er gengivet herover, hvor motivet er hentet fra en hyggelig café modsat den imponerende Museumsinsel i byens centrum.

Baselitz på Museum Jorn

Georg Baselitz var repræsenteret på Venedig Biennalen i 2015, hvorfra billedet herover stammer

Baselitz’ billeder er som ofte irriterende, overraskende, virtuose og stræber efter at være hæslige – de er fordrejede og forvanskede – og både følelsesmæssigt og åndeligt bevægende. De holder dialogen om hvad der er tilladt i maleriet i gang og bidrager til diskussionen om kunstnerens og kunstens frihed”

Ordene er skrevet af museumsinspektør Lucas Haberkorn fra Museum Jorn i Silkeborg - og årsagen er, at museet åbner en stor udstilling med værker af Georg Baselitz i begyndelsen af september. 

Baselitz er vel især kendt for at placere sine stærkt ekspressive billeder på hovedet, men udstillingen i Silkeborg skulle ifølge pressemeddelelsen, hvorfra Haberkorns citat også stammer, give publikum indblik i sjældent sete og nyere værker af kunstneren. 

Udstillingen kan ses i tidsrummet 3. september-4. december.

mandag den 22. august 2016

Grundigt forskerarbejde bag ny bog om Theodor Philipsen

Theodor Philipsen: 'Kalve ved Gammelgårds brønd, Saltholm', 1898, olie på lærred.

For tiden - og frem til d. 8. januar - kan man se en stor og meget gennemført udstilling med værker af maleren og billedhuggeren Theodor Philipsen (1840-1920) på Randers Kunstmuseum. 

Jeg er i gang med en anmeldelse af denne udstilling, og den kan læses på et tidspunkt i Jyllands-Posten. 

Som et gedigent supplement til udstillingen er der udgivet en mere end 500 siders biografi om kunstneren, og den er forfattet af seniorforsker og tidligere leder af museet, Finn Terman Frederiksen, som i en årrække har beskæftiget sig indgående med at forske i Philipsens liv og levned. 

Jeg besøgte museet for nyligt, og ved den lejlighed fik jeg mulighed for at tale med Terman Frederiksen, der kunne fortælle en masse om udstillingen og ikke mindst Philipsen som kunstner. 

Jeg lægger i min egen overskrift vægt på, at Theodor Philipsen udtrykte sig i en nordisk udgave af impressionismen. 

Hvis jeg skal være en smule kritisk over for den ellers så grundige biografi, må det være, at jeg oplever billedgengivelserne som alt for overbelyste og ret fortegnede i farven. Jeg åbnede bogen efter, jeg kom hjem fra besøget i Randers, og havde svært ved at genkende de værker, jeg netop havde set i virkeligheden, og håbede omgående på, at det kun er en del af det samlede oplag, der besidder denne fejl. 

Dette skal dog ikke sætte grænse for min fornøjelse ved at læse historien om Theodor Philipsen.

torsdag den 18. august 2016

...om maleriet Julsø

Når man som kunstner erkender en stadigt voksende tolerance over sine egne dumheder, må der vel i én eller anden forstand være håb forude?

Det uafsluttede søprojekt

Oprindeligt var det meningen, at mit projekt med udgangspunkt i søerne, der omgiver mig geografisk, skulle finde sig afslutning dagen før, jeg rejste til Berlin for at opholde mig i den tyske hovedstad i juli måned. 

Nu går alt jo som bekendt ikke altid, som man planlægger, og jeg er nødt til at forlænge søprojektet

Jeg er tilbage fra Berlin, og allerede nu har jeg genoptaget konceptet med søerne. Forleden dag var jeg således ved Julsø med henblik på at lave en radering, og denne proces blev filmet af videodokumentaristen (og pianovirtuosen) Jacob Nielsen, som fulgte mig til Ludvigslyst ved Svejbæk, hvor man kan komme helt ned til søbredden af Julsø. 

Her filmede Jacob Nielsen mig således ved hjælp af en drone, der som bekendt er et glimrende værktøj, hvis man skal lave billeder i fugleperspektiv.

Impressionisme på dansk

Theodor Philipsen: 'Med solen i øjnene', 1892 (pressefoto: Randers Kunstmuseum)

Som kunstform vil de fleste nok opleve impressionismen som et fransk fænomen. Dette er naturligt nok, da en stor del af de impressionistiske malere, der satte Paris på den anden ende midt i 1800-tallet, var franske. 

Impressionismen har naturligvis sine nationale afarter rundt omkring i Europa, og herhjemme ses dette absolut fint eksemplificeret af maleren Theodor Philipsen, som levede i perioden 1840-1920. 

Randers Kunstmuseums tidligere leder og nuværende seniorforsker Finn Terman Frederiksen har begået en omfattende biografi om Philipsen og denne bliver naturligt nok understøttet af en stor retrospektiv udstilling med værker af Philipsen på netop Randers Kunstmuseum. 

Udstillingen 'Lysets og farvens mester' er netop åbnet, og jeg har planlagt at besøge den i den nærmeste fremtid med henblik på en anmeldelse. 

Udstillingen i Randers kan ses frem til d. 8. januar 2017.

Bogstav-PP i Silkeborg Kunsthal

Da kunsthistorikeren Lone Just Andersen i forbindelse med sit hjem på Baggesensvej i Silkeborg for et par år siden åbnede et lille udstillingssted, som hun med en charmerende ironi navngav Silkeborg Kunsthal, brugte hun bogstaver fra billedkunstneren Poul Pedersens 'Det stjålne Alfabet' som logo (billedet) for vel nok verdens mindste kunsthal. 

Dette tog Pedersen helt roligt - og nu kan man i en periode opleve kunstneren, der ofte går under navnet "Bogstav-PP", som udstiller i Silkeborg Kunsthal. Udstillingens tema er "OG", og(!) dette kan jeg muligvis fortælle lidt mere om, når jeg har deltaget i åbningen. 

Udstillingen kan i øvrigt ses i Silkeborg Kunsthal på adressen Baggesensvej 25 i Silkeborg frem til d. 30. september.

lørdag den 13. august 2016

Der er håb forude - selv i Videbæk





Når man besøger Videbæk ude vestpå, som jeg gjorde forleden dag, kan man ikke lade være med at spekulere over, hvor flot kornet står på markerne. 

Blot er jeg sikker på, at landmændene gerne vil have lidt tørvejr og lidt varme snart, så de kan få høstet. 

Der er håb forude ifølge vejrudsigten, men det var nu ikke derfor jeg besøgte Videbæk. Det var med henblik på at give et nyt perspektiv til temaet "håb", som er titlen på en udstilling, der netop er åbnet i Vestjyllands Kunstpavillon, hvor billedkunstneren Søren Jensen viser et højst spøjst scenarium af karruseller, ord og spektakulære enheder, som bringer tankerne hen imod en forlystelsespark i en mindre dansk provinsby. Hermed er der mening i tingene i forhold til netop Videbæk. 

Jeg er i gang med en anmeldelse af udstillingen, som kan læses i forbindelse med siden her, når den har været offentliggjort i et større dansk dagblad.

fredag den 12. august 2016

'Boy' flytter

'Boy' i sin nuværende placering på kunstmuseet ARoS (foto: ARoS/Poul Ib Henriksen)

Alle kender efterhånden skulpturen 'Boy', der er blevet en slags vartegn for kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Skulpturen er forarbejdet i glasfiber i 1999 af den australske kunstner Ron Mueck, og siden ARoS åbnede i 2004, har skulpturen haft sin plads i museets Niveau 1; men det bliver der ændret på nu. 

Snart bliver den fem meter høje dreng transporteret til museets Niveau 6, hvor han bliver en del af en ny samlingsudstilling med titlen 'No Man is an Island - The Satanic Verses'. 

Hvis man vil gense 'Boy' på den nuværende placering, er sidste frist d. 21. august. Den nye udstilling åbner for publikum d. 3. september. 

Jeg finder det personligt fint, at 'Boy' så at sige kommer "lidt af vejen".

torsdag den 11. august 2016

Croquis ved Grosser Müggelsee










Jeg har ikke fået tegnet så meget efter hjemkomsten fra Berlin for en halv snes dage siden. 

Derfor viser jeg lige nogle få tegninger, jeg har lavet ved Grosser Müggelsee, mens jeg stadig opholdte mig i den tyske hovedstad. 

Strandbad Müggelsee er beliggende helt ude i det østligste Berlin og turen derud giver et glimrende indblik i, hvordan den del af byen så ud i DDR-tiden. 

Dengang blev badestranden også brugt flittigt af den østberlinske befolkning.

Peter Doig i bizar retssag

For ikke så længe siden viste kunstmuseet Louisiana en udstilling med den canadiske maler Peter Doig, som i de seneste årtier har nydt stor succes med høje priser på værkerne som resultat af denne anseelse. 

Nu er Doig imidlertid blevet en af hovedpersonerne i en bizar retssag, hvor en person ved navn Robert Fletcher påstår at være indehaver af et maleri (billedet), som Doig angiveligt skulle have malet midt i 70'erne, da Doig var teenager. 

Fletcher erhvervede sig maleriet dengang for få hundrede kroner, og maleriet er signeret "Peter Doige", som var indsat i en opdragelsesanstalt ved navn Thunder Bay Correctional Centre i staten Ontario. 

Da Fletcher henvendte sig til Doig for at få bekræftet maleriets ægthed, svarede kunstneren "fint billede; men ikke af mig!" 

En af Doig's vidner er den rigtige Peter Doige's søster, som udtaler: "Jeg er sikker på, at mr. Fletcher tager fejl, og faktisk har mødt min bror Peter, som jeg tror har malet dette billede". 

Peter Edward Doige døde i 2012, og han har faktisk opholdt sig i den institution, Thunder Bay. 

Selv udtaler Peter Doig, at det er mærkværdigt, at han er forpligtet til at bevise, hvor han har befundet sig de sidste 40 år af sit liv - og deri kan han nemt have en pointe. 

Han påstår aldrig at have befundet sig på Thunder Bay Correctional Centre.

onsdag den 10. august 2016


tirsdag den 9. august 2016

I dialog med Hammershøi

Hammershøi-inspirationen er tydelige i denne videostill af Kristina Kvalvik med titlen 'Forgotten Rooms' (pressefoto: Kunstpakhuset)

I år er det 100 år siden , at maleren Vilhelm Hammershøi døde, og dette markerer man i Kunstpakhuset i Ikast med udstillingen 'I samtale med Vilhelm'. 

Fem samtidskunstnere - Kristina Kvalvik, Michala Norup, Kristine Djurhuus, Susanne Schmidt-Nielsen og Kirsten Schauser - har hver især ladet sig inspirere til en række værker, som mere eller mindre refererer til Hammershøis motivkreds. 

Udstillingen åbner med fernisering d. 13. august kl. 13 og varer frem til d. 18. september. 

Kunstpakhuset er som bekendt beliggende behageligt tæt på offentlig transport som nabo til Ikast Station.

torsdag den 4. august 2016

Kentridge om 'NO IT IS!'

Jeg har tidligere beskæftiget mig med William Kentrige-udstillingen 'NO IT IS!' på blog'en her. 

Udstillingen finder sted i Martin-Gropius-Bau i Berlin et par uger endnu, og hovedværket må være den mesterligt iscenesatte videoinstallation 'More Stweetly Play the Dance' fra 2015. 

Man kan udmærket spekulere over, hvilken dansk udstillingsinstitution, der først viser dette værk på vore breddegrader. Det er omfangsrigt, hvilket helt naturligt indskrænker feltet betragteligt. 

Man kan se og høre om i en videodokumentar, hvordan Kentridge udfører sine værker, og netop denne dokumentar kan ses herover. 

Strandcroquis i Berlin





Mens jeg befandt mig i Berlin, fik jeg næsten dagligt rapporter om vejrsituationen i Danmark i juli måned. 

Det var nedslående set i lyset af, at den tyske hovedstad var præget af sommer og varme. 

Disse forhold benyttede jeg naturligvis til at få udført nogle arbejder i den vanskelige disciplin "strandcroquis". 

Tegningerne herover er fra parken ved Halensee i Berlins vestlige del.

De små kvikke






Da jeg befandt mig på Naugarder Strasse i Berlin i juli måned, lavede jeg, som man kan se, hvis man følger denne blog, en del akvareller, og ind imellem følte jeg samtidigt et behov for at lave sådan nogle i hurtige udgaver - og her er mediet jo fremragende. 

Man kan måske oven i købet påstå, at disse små kvikke rummer flere af akvarellens umiddelbare karakteregenskaber end de større og mere gennemarbejdede.

tirsdag den 2. august 2016

Nye udstillinger

Søren Jensen: Ordskilte, 2015, mixed media (foto: Søren Jensen)

Jeg har tidligere beskæftiget mig med udstillinger i Vestjyllands Kunstpavillon i Videbæk, der som en del af udstillingsprofilen viser samtidskunst kurateret af Sonja Lillebæk Christensen. 

Den 13. august åbner således en udstilling med titlen 'HÅB' og her drejer det sig om en soloudstilling med Søren Jensen (født 1957), som tidligere i sin praksis har beskæftiget sig med skulptur i en forholdsvis ren og geometrisk form. 

Hvis man imidlertid skal tage udgangspunkt i billedmaterialet til den aktuelle udstilling, har Jensen i de senere år udviklet sin egen version af popkunsten, som både rummer farvestærke elementer af narrativ og humoristisk karakter. 

Udstillingen kan ses i kunstpavillonen i Videbæk frem til d. 18. september. 

I nær fremtid åbner tillige udstillinger på Randers Kunstmuseum (Theodor Philipsen), HEART i Herning (Andy Warhol) og Museum Jorn i Silkeborg (Georg Baselitz) - foruden alt det løse - så der bliver nok at tage fat på i den kommende tid.

De sidste akvareller fra Berlin



Jeg tilbragte hele juli måned 2016 i den fantastiske by Berlin, og som faste læsere af denne blog vil vide, har besøget i forbindelse med et studieophold i Jyllands-Postens Fonds lejlighed i Prenzlauer Berg resulteret i et antal forskellige ting - blandt andet nogle akvareller, som jeg har vist her på blog'en. 

Nu er jeg imidlertid tilbage i Danmark og Silkeborg, så der kommer ikke flere akvareller med motivisk baggrund i Berlin sådan lige foreløbig. 

Til gengæld er de sidste, jeg lavede, gengivet lige over denne tekst.