fredag den 28. september 2012

Matelli, Munch - og Bonnén


”Nogle gange skal kunstfagligheden have højere ambitioner og ikke undervurdere, men opdrage sit publikum. Det er derfor ærgerligt, at museet kun valgte at annoncere Tony Matelli i kataloget for Aarhus Festuge, ligesom de på museets stand på Art Copenhagen i Forum for nylig alene fremhævede Matelli ved siden af Edvard Munch, når de burde være stolte af noget helt andet”

I sin anmeldelese af udstillingerne på Aros i Weekendavisen, undrer Line Rosenvinge sig over, at man fra museets side i diverse formidlingsmaterialer har fremhævet Tony Matelli’s stort anlagte udstilling på museet og stort set negligeret udstillingen med værker af Kaspar Bonnén. Det er også den udstilling, som Rosenvinge antyder i slutningen af citatet, som kan læses herover. 

Dermed får hun også forklaret avisens læsere, at hun finder Matelli (og tidligere Tony Oursler) stærkt overvurderet som kunstner, hvorimod hun finder udstillingen og iscenesættelsen af Kaspar Bonnén stærkt anbefalelsesværdig. 

Jeg sad selv og studerede nogle gengivelser af den italienske konceptkunstner Michelangelo Pistoletti; og ham kunne jeg faktisk godt tænke mig at se på et dansk kunstmuseum, men det ser ud som om museumsfolkene ret konsekvent kigger tværs over Atlanten, når kunstnere skal udvælges til store udstillinger.

onsdag den 26. september 2012

The Caveman og ordmaleren

Robert Thompson – amerikansk guitarist, sanger og sangskriver – kalder sit soloprojekt Retro Caveman, og hans nyeste CD er udsmykket af ordmaleren, som er redaktør af denne blog.

Jeg havde faktisk ikke skænket en tanke, at jeg kunne gå på indkøb i en pladeforretning, Stereo Studio – Silkeborgs eneste, og finde et af mine egne kunstværker i reolerne. Helhedsindtrykket skæmmes ganske vist af pladekædens labels; men sådan er det i dén verden.

mandag den 24. september 2012

Velbesøgt åbning

Solen skinnede, som det kan ses på billedet herover, da Lotte Meier præsenterede mig på Café Galleriet i Odder den 22. september. Senere åbnede maleren Finn Have udstillingen med nogle meget præcise iagttagelser om mine værker. Og der var pænt med folk til åbningen, så alt i alt fint. Billedet er taget af Lars Bay.

lørdag den 22. september 2012

Klar til vernissage


Jeg synes, at min udstilling på Café Galleriet i Odder, er blevet utroligt vellykket. I ophængningen har vi valgt en vekselvirkning mellem de grafiske arbejder i sort/hvid kontra de farvestærke værker på lærred og papir. Med dette in mente er det svært at bevare en sund pessimisme i forhold til ferniseringen, som endnu ikke har fundet sted, mens disse linier skrives.

Hundrede dage i Hessen

På trods af, at dOCOMENTA (13) er et overstået kapitel i kunsthistorien, giver det alligevel mening at læse om begivenheden. Således er udstillingen i Kassel beskrevet i KunstmagasinetJANUS, der netop er udkommet.

Jeg har lavet en beskrivelse af mine oplevelser på documenta til magasinet og samtidigt stillet et antal fotos fra Kassel til rådighed. Faktisk udgør et af mine fotos forsidebilledet på septembernummeret af publikationen.

torsdag den 20. september 2012

Blog nr. 1000

Den 19. april 2007 skrev jeg min første blog på blogger.com. Den hed 'Da jeg begyndte at skrive' - og det er jo næsten symbolsk set i lyset af, at den blog, som De sidder og læser nu, faktisk er den 1000. i rækken af blogs, som jeg har skrevet siden dengang.

Blog'en har fungeret som lidt af en dagbog, der har haft sit afsæt i, hvad jeg har oplevet - primært - inden for kunstverdenen; men den har også berørt andre og mere komplekse sider af tilværelsen.

Tidligere brugte jeg et medie, som hed mingler.dk, og senere 24.dk; men her oplevede jeg ret ubehagelige eksistenser ind imellem. Jeg har dog sporadisk lagt nogle indlæg ind på 24.dk; men det er i dette forum, blogger.com, at jeg har taget muligheden for at give mit besyv med i diverse debatter.

I begyndelsen havde jeg åbnet en mulighed for at læserne kunne kommentere på mine udsagn; men den funktion fjernede jeg, da der dukkede nogle mistænkelige kommentarer op. Om formålet var phishing eller blot at sprede virus, ved jeg ikke; men jeg følte mig under alle omstændigheder nødsaget til at fjerne muligheden.

I enkelte tilfælde har jeg delt mine blogs med brugere af Facebook - og det har kunnet ses på besøgstallet. Og det er så også en måde at få "spredt budskabet".

Foreløbigt holder jeg et stilfærdigt jubilæum.

Film fra Socle du Monde

Jeg har omtalt åbningen af udstillingen INVOLVER - Socle du Monde på kunstmuseet HEART i Herning, og på denne blog kan man også se en videooptagelse af en performance, der fandt sted ved den lejlighed.

Nu har Bjarne Eriksen så klippet en film sammen, der viser lidt mere fra åbningen af udstillingen, og denne film kan man se HER>

Hud sælger

4.385 plays er hvad min film med Peter Callesens performance i forbindelse med Socle du Monde-åbningen på Heart i Herning foreløbigt har opnået - og det blot på Vimeo.com.

Tidligere har en film, jeg uploadede på Youtube, der viser en performance af Lilibeth Cuenca Rasmussen, opnået næsten 200.000 plays; men jeg tror desværre det er udsigten til at kunne opleve noget nøgenhed i de dele af verden, hvor den slags ikke er så almindeligt, der har akkumuleret de store seertal. Det er ret bemærkelsesværdigt, synes jeg.

onsdag den 19. september 2012

"Skriget" på MoMA, Munch på Aros




For tiden kan man se – hvis man ellers skulle være på de kanter – den udgave af Edvard Munchs ’Skriget’, der for nyligt blev solgt for et gigantbeløb på en auktion, på Museum of Modern Art i New York.

Der er ofret en del spalteplads i alverdens aviser på at formidle denne begivenhed; men mon ikke medierne – såvel nationalt om internationalt – vil interessere sig for kunstmuseet Aros’ store Edvard Munch-udstilling, der åbner den 6. oktober? Udstillingens titel er ’Angst/Anxiety’ og er man bekendt med Munchs livsforløb, burde der være garanti for en omfattende og interessant udstilling.

Jeg har i hvert fald indskrevet mig til pressemødet, som jeg tror, bliver lidt mere omfattende og internationalt funderet end normalt. Så slipper jeg også for at stå i kø, når udstillingen åbner. Det bliver helt sikkert et tilløbsstykke.

tirsdag den 18. september 2012

Børge Venge 1918-2012

For en halv snes år siden traf jeg i en kort frekvens en person, som jeg tror, jeg aldrig kommer til at glemme – og det var den gennemsympatiske Børge Venge, der som fotograf netop var hoppet på den digitale bølge – og fotograferede flittigt med et nyindkøbt Leica-kamera – på trods af, at han på det tidspunkt var i 80’erne.

Venges store passion var kunst, og hans fotografier af bl.a. Asger Jorn befinder sig som arkivmateriale på Museum Jorn i Silkeborg.

Børge Venge døde forleden dag i en alder af 93 år; men mæt af dage, tror jeg faktisk ikke han var. Æret være hans minde.

søndag den 16. september 2012

Peter Callesen-performance - 'INVOLVER'

Åbningen af udstillingen INVOLVER – Socle du Monde på kunstmuseet HEART i Herning for nyligt, var langt mere kompleks, end man normalt forventer af et ferniseringsarrangement. Som udstillingens titel antyder, er udstillingen bygget op om et antal værker, der hver især inkluderer publikum. Der er altså med andre ord tale om en interaktiv begivenhed.

Publikums deltagelse spillede således også en rolle i forbindelse med billedkunstneren Peter Callesens performance ved åbningen. Her kunne man opleve kunstnere splitternøgen vente på at publikum forsynede et antal syersker med tøjstykker, som de klippede af et andet antal deltagere. Disse tøjstykker blev derefter syet sammen til et tiltrængt sæt tøj til den nøgne kunstner, der således endte forstillingen i et fikst hvidt outfit.

Denne performance var iscenesat i et samarbejde mellem Callesen og design og handelsskolen TEKO, der som bekendt har hjemme i Herning. Jeg filmede nogle videosekvenser af hele denne performance – og disse har jeg nu sammenklippet til en lille dokumentarfilm, der viser forløbet i brudstykker – med håndholdt og rystende kameraføring.

Rekord på dOCUMENTA (13)

Om ikke andet, har dette års udgave af documenta slået alle publikumsrekorder. Udstillingskonceptet, der finder sted i Kassel hvert femte år, har i år slået alle rekorder med hensyn til tilstrømning; men det overrasker mig faktisk ikke, da der var MANGE mennesker, da vi besøgte udstillingen i juni måned. Ikke færre end 860.000 individer har oplevet dOCUMENTA (13), og så kan man jo spekulere i, om ambitionen i 2017 bliver at runde millionen? 

Der er lang tid til 2017. Og jeg håber også til den tid, at have mulighed for at rejse til Kassel og se på sagerne. Det er altid spændende at opleve, hvordan man iscenesætter et så omfattende kunstprojekt.

Mon ikke alle de 860.000, som besøgte dOCUMENTA (13) også har set Julie Mehretus storslåede kæmpetegninger, som Annette Smed studerer på billedet herover? Det ville være mærkeligt andet, da Mehretus værker blev udstillet centralt i Documenta-Halle midt i udstillingsområdet.

lørdag den 15. september 2012

INVOLVER - Socle du Monde på HEART

Der bliver ikke sparet på noget, når kunstmuseet HEART i Herning hvert andet år afholder fernisering på udstilingskonceptet Socle du Monde. Fredag d. 14. sepetmber, da den aktuelle udgave åbnede med temaet INVOLVER, var ingenlunde en undtagelse. Her blev budt på, hvad hjertet kan begære af vin, mad, performances og interaktiv kunst i store mængder.

Åbningstalen blev holdt af den fra TV kendte Adrian Hughes, som var helt fremme i skoene og meget veloplagt – omend han trak den lige en anelse længere, end hvad forbilledlig timing anbefaler. Omkring 600 mennesker deltog angiveligt i arrangementet i Birk Centerpark på denne fredag aften – og det er dog en sjat…

Billedet herover skildrer John Kørners indslag på udstillingen og det er udviklet i samarbejdet med Egetæpper. 

onsdag den 12. september 2012

Åben censurering i Ikast

Normalt er udvælgelse af værker til censurerede udstillinger noget, der foregår i et lukket rum – og uden utidig indblanding fra andre end de, som sidder i censurkomitéen.

I Kunstpakhuset i Ikast har man imidlertid hvert andet år nu et par gange lavet udstillingen InSide, som er en åben censureret udstilling. Her kan publikum følge censureringen og det kan være ganske underholdende. Især hvis censorerne er med på at lave lidt kommunikation med de fremmødte.

Sidste gang var jeg selv blandt censorerne, og det var i 2010. Her var jeg sammen med tidligere gallerist Camilla Rohde og billedkunstner Linda Bjørnskov, og der opstod nogle pudsige kommunikationer.

Publikum var blevet bedt om at tie stille under censureringen, hvilket muligvis har faldt nogen svært, når tommelfingrene blev vendt nedad uden yderligere kommentarer.

I år består komitéen af idéhistoriker og forfatter Lars Morell, kunstner Iben Toft Nørgaard og museumsinspektør Julie Rokkjær Birch, Skovgaard Museet i Viborg.

Billedet herover viser en scene fra 2010

Nye udstillinger på Silkeborg Bad

For nyligt åbnede to udstillinger på Kunstcentret Silkeborg Bad. THE PARADE inkluderer billedkunstnerne Sergei Sviatchenko og Tine Bay Lührssen, som udstiller sammen for første gang.

De har opbygget en installation i et afmålt formsprog, hvor de opererer med sideordning, spejling og genstridighed på tværs af de to udtryksmedier, wallpaper-collage og skulptur. Installationen peger på fortællinger om rum og steder.

På udstillingen ’Dialog med Akropolis’ kan man se hvordan Antikken til stadighed er til inspiration for nutidens kunstnere, der præsenteres med maleri, tegning og film. Katalog og dokumentarisk materiale fortæller samtidig om en århundredelang tradition for sådanne kunstneriske fortolkninger af templer og skulptur på Akropolis.

Søren Elgaard, Karin Birgitte Lund og Bjarke Regn Svendsen har sat hinanden stævne i Atikkens Athen.

Senere vil man kunne opleve en udstilling med billedkunstneren og grafisk designer Lars Pryds. Og ydstillingens titel Fifty/fifty kunne man godt tro refererer til kunstnerens alder. Pryds har netop rundet de 50.

mandag den 10. september 2012

Nyt fra the Bob

Jeg nåede lige at få hørt pladen, inden jeg blev "smidt af" Spotify. Jeg abonnerer ikke på tjenesten, og derfor er mit forbrug begrænset.

Nu er CD'en bestilt! Det er en fremragende plade fra Bob Dylan. Solidt sangskriveri, veloplagt udført med backing fra live-bandet med nogle gæstemusikere fra Los Lobos.

Sidste udkald til Kunstbygningen

Under Festugen var jeg lige rundt og se et par udstillinger i Aarhus og én af disse var af den grønlandske kunstner Jessie Kleemann, som åbnede udstillingen ’Assak’ i Århus Kunstbygning tilbage i juni. Denne udstilling kan man nå at se, da den slutter 16. september. Der er andre spændende indslag i Kunstbygningen, hvis man ikke endnu har været forbi.

Billedet herover er et uddrag af en installation med video af Jessie Kleemann, som opførte en performance ved åbningen af udstillingen i juni. Denne performance kan ses HER>

søndag den 9. september 2012

dOKUMENTA (13) på sidste vers

Kunstens olymiske lege er der nogen, der kalder Documenta, der finder sted hvert femte år i Kassel i Tyskland. dOCUMENTA (13) finder som bekendt sted her i 2012; men som alt andet får sådan en begivenhed en ende, og indgangen til uge 37 markerer samtidigt indgangen til den sidste uge af dOCUMENTA i denne omgang.

For anden gang i træk fik jeg/vi oplevet den store kunstudstilling i sommer, og det var såmænd en stor oplevelse, selv om der blandt de mange værker var flere, som jeg fandt voldsomt fortænkte og intellektuelle. Sådan er samtidskunsten, og fred være med dét!

Nu kan vi blot se frem til den næste udgave af kunsteventet, der så – hvis frekvensen skal holdes – finder sted i ’17.

torsdag den 6. september 2012

Store ord i "Stiften"

Aarhus Stiftstidendes kunstanmelder Henrik Broch-Lips har været en tur i Højbjerg. Rækkefølgen af mine aktiviteter er sandsynligvis tilfældigt valgt?

Selvportræt

Når én i en husstand er medlem af Louisiana-klubben, er konsekvensen for det første at vedkommende kommer gratis ind, hver gang vedkommende besøger museet, og det er trods alt en besparelse på næsten en hund.

Derudover får man tilsendt for de 475,- et medlemskab koster, et fint antal publikationer, som museet udgiver flere gange om året. Således har vi lige fået tilsendt kataloget til museets kommende udstilling, som viser selvportrætter af et ret kvalificeret udsnit af personligheder fra kunsthistorien. Det vil være totalt meningsløst at begynde at remse navne op, og derfor vil jeg blot nævne, at dén udstilling glæder jeg mig helt vildt til at se.

onsdag den 5. september 2012

Et genfødt cykelløb

For et par dage siden jamrede jeg mig på denne blog over at cykelløbet Vuelta a España tilsyneladende var afgjort - og hvilke ryttere, der ville være placeret på podiet i Madrid på søndag.

Nu nævnte jeg ikke noget om rækkefølgen, som de tre ryttere skulle betræde podiet i; for den detalje fandt jeg faktisk også allerede afgjort, da Joaquin Rodriguez indtil da havde afvist samtlige Alberto Contadors angreb på de stejleste bjerge - og da der ikke er flere enkeltstarter tilbage i løbet, syntes sejren i det store etapeløb givet på forhånd.

Men når der ikke er en enkeltstart, må man vel forvandle en almindelig etape med nogle ret barske knolde til én. Det så i hvert fald ud som om, det var dét Contador gjorde, da det lykkedes ham at komme med i et udbrud, som han kørte væk fra et godt stykke ude på etapen. Og ikke nok med at han kørte fra udbryderne. Han distancerede også Rodriguez, vandt etapen og kørte sig i førertrøjen ved - incl. bonussekunder - at distancere Rodriguez med næsten tre minutter.

Og for ikke det skal være løgn, kørte løbets hidtidige nr. tre Alejandro Valverde sig op på løbets andenplads. Derouten for Rodriguez var således total, og cykelløbet har fået et nyt og et helt anderledes liv.

Fotoet herover er taget fra TV-billedet, da Contador krydsede målstregen, og det signalerer en bunke indestængt raseri, der kommer ud.

tirsdag den 4. september 2012

Makabre Matelli

”Matellis meldinger om det moderne menneske er ofte makabre og serveret i obskøne udlægninger. Og han inddrager frodige ukrudtsplanter rundt i salene. I mange variationer over selvportrættet, der er inspireret af Renæssancens og Barokkens mestre, indkredser han sit kunstneriske ærinde: Uanset alverdens ulykker, hvorfra de end stammer, uanset religiøs og politisk overbevisning og engagement har mennesket altid været i stand til at overleve. De eksistentielle vilkår er de samme fra urtiden til nutiden, selv om de tekniske fremskridt er betydelige”

Lars Ole Knippel er en anmelder – på morgenavisen Jyllandsposten – som man lidt for sjældent bliver præsenteret for; i hvert fald i avisens netudgave. Han har været på kunstmuseet Aros, hvor han har set A Human Echo, der som jeg massivt har nævnt, viser værker af amerikanske Tony Matelli. Citatet herover er fra Knippels veloplagte fem-stjernede anmeldelse.

Formidling

I forbindelse med min udstilling på Café Galleriet i Odder har jeg lovet galleriets indehaver Lotte Meier at være behjælpelig med at producere noget formidlingsmateriale.

Det er der bl.a. kommet dette web-banner ud af. Der er også - foreløbigt - blevet produceret en plakat og nogle digitale indbydelser. Det skrider fremad!

Vuelta fantastic

"Et fantastisk cykelløb!" Citatet er fra TV2's ellers kompetente cykelkommentator Thomas Christensen. Hvad "fantastisk" er der ved et cykelløb, hvor man kan placere de tre ryttere på podiet en uge inden sidste etape?

mandag den 3. september 2012

En Ramone

Nogle gange forstår man ikke, hvad der sker i musikindustrien. Joey Ramone var forsanger i The Ramones, som i 70'erne var bannerførere for en ny form for rockmusik, der havde energien som udgangspunkt.

Det vil sige: Der var sådan set ikke tale om et nyt fænomen inden for rock'en; men da Ramones begyndte at udgive plader, var det som musikkens repræsentanter var blevet en flok selvtilfredse individer for hvem Lamborghini'er var "the main issues".

En ting, der kendetegnede Ramones var, at de aldrig rigtigt gav køb på rock and roll'ens væsen - og det kostede dem faktisk en efter en livet. Bandets forsanger Joey Ramone døde således af kræft helt tilbage i 2001; men ikke desto mindre er der netop udkommet en solo-cd, som jeg netop nu sidder og lytter til. Og den er god! For at sige det mildt!

Altså: jeg forstår ikke, hvad musikindustrien har som agenda, når en sådan indspilning ikke er blevet udgivet, mens Joey stadig var blandt de levende? Måske fordi musikindustrien netop er en industri??

søndag den 2. september 2012

Filmen 'A Human Echo'

Denne lille film - sammensat af videosekvenser, jeg optog under pressemødet - viser lidt af, hvad man kan se, hvis man besøger udstillingen A Human Echo med værker af den New York-baserede kunstner Tony Matelli på kunstmuseet Aros i Aarhus.

lørdag den 1. september 2012

Forberedelser

Ofte forekommer det, at være det mindste at producere kunst, når man prøver at finde sin identitet som billedkunstner.

I mange tilfælde kan man godt overveje, hvilke aktiver, der er de væsentlige i forhold til udviklingen og – ikke mindst – udstillingen af egne værker. Men hvis man forventer en masse jammer og klage herfra i relation til alle disse spørgsmål, må jeg skuffe læseren af denne blog. Jeg finder det både interessant og givende at udvælge værker til kunstudsstillinger, som aktuelt til den kommende udstilling i Café Galleriet i Odder.

Denne udstilling åbner den 22. september, så det er ved at være på tide at finde ud af, hvilke ting, der skal pryde udstillingsstedets vægge i udstillingsperioden. Den proces er jeg i gang med – og i samme moment, benytter jeg lige lejligheden til at fotografere udvalgte værker til formidlingen af udstillingen.