tirsdag den 27. september 2016

Tilbage til "Start"

Zinkplader og radernåle - samt en enkelt fjer - på værkstedet

Da jeg for næsten 30 år siden for første gang begyndte at eksperimentere med grafikken, var det med udgangspunkt i koldnålsraderingen, som er den mest enkle form for dybtryk, man kan udføre. 

Det er meget enkelt: Man ridser simpelthen sit motiv i en blød metalplade, og metoden egner sig godt til at man foretager sine arbejder ude i det fri. 

Jeg har for eksempel lavet nogle raderinger under mit ophold i Berlin i sommer, og i de seneste måneder har jeg tillige foretaget nogle koldnålsraderinger under mine ekskursioner rundt i det midtjyske søhøjland. 

Inden for ikke alt for lang tid skal disse plader trykkes, og det er altid en proces, jeg glæder mig til, da det først er når arbejderne åbenbares på papiret, at man for alvor erfarer, om den oprindelige plan er lykkedes.

Martinsen og Google Earth

Søren Martinsen: 'Eksplosion (Allested, Midtfyn)', 2015. Olie på lærred (foto: sorenmartinsen.com)

"Kravet til fornyelse har været Søren Martinsens udfordring. Tidligere har den ytret sig gennem de stærke farver og store formater, han benyttede. Nu har den taget et ekstra skridt fremad, ved at kunstneren er gået i inspireret parløb med Google Earth. Søgemaskinen er som et gigantisk forstørrelsesglas, som man efter smag og behov kan holde ind mod hver en plet på planeten"

Jeg kan umuligt fortænke maleren Søren Martinsen i, at han finder fascination i Google Earth. 

Jeg selv har brugt oceaner af tid på den geografiske genistreg, som er udviklet af IT-giganten, der først udviklede verdens mest udbredte søgemaskine. 

Citatet herover stammer fra en anmeldelse i dagbladet Politiken, hvor Peter Michael Horning beskriver Martinsens aktuelle udstilling ' Nye Landskaber' hos Martin Asbæk Gallery i København. 

Her kan man opleve malerier,, som er direkte inspireret af verden, som den ser ud oppefra, og her er Google Earth som bekendt et glimrende redskab. 

Hornung giver fire stjerner til udstillingen, som kan ses frem til d. 22. oktober.

søndag den 25. september 2016

Ord som motiv

Tanja Nellemann: "Naionallanoitanretnl", 2016. Billboard af lasercuttet MDF-plade.

Man kan vel - med den aldrende kunstners selvforståelse og arrogance - roligt påstå, at den eneste oplagte fejl ved udstillingen 'Ord og billede', som netop er åbnet på Kunstpakhuset i Ikast, er at jeg ikke deltager i den. 

På den anden side: I så fald havde jeg ikke haft mulighed for at anmelde en faktisk ret fin udstilling, der tager udgangspunkt i ordet som motivisk tema. 

Den kan ses frem til d. 30. oktober.

torsdag den 22. september 2016

Når værkstedet rykker udendørs


Det er sket før, og det vil ske igen! Ofte er det langt mere interessant at foretage de umiddelbare motivjagter ude i landskabet frem for blot at udvikle værkerne hjemme på værkstedet. 

Det er klart, at det kræver lidt omtanke at gøre tingene på dén måde - især når man færdes til fods. 

Men det kan naturligvis ses som en god mulighed for at få lidt motion, når man trasker fra bopælen og ud til f. eks. Avnsø, som blot er én af Silkeborgsøerne, jeg ofte frekventerer med hensyn til at fange lidt motivisk inspiration - og vejret har jo været fint i september, så alle muligheder for at rykke værkstedet udenfor har været til stede.

Samlingsudstilling på ARoS

Værket her består af et antal skilte, som tiggere har brugt over hele verden, og som finske Jani Leinonen har indkøbt og brugt i denne installation, som tidligere blev vist i forbindelse med kunstnerens store særudstilling på ARoS tidligere i år. Nu kan det ses på den aktuelle udstilling (foto: ARoS/Anders Sune Berg)

"Kunst - alle former for kunst - kan være refleksionsrum. Det er kunstens særlige karakter, at de, der skaber den, undertiden er i stand til at anskue verden på en anden måde og dermed åbne vores øjne for andre fortolkninger"

Ordene kunne læses tidligere i september i avisen Berlingske og er blot et uddrag af Torben Weirups anmeldelse af udstillingen 'No Man is an Island - The Satanic Verses', som finder sted på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Udstillingen viser publikum et udsnit af værker fra museets samling - og disse er primært blevet erhvervet inden for de seneste år, på trods af, at man også kan se ældre eksempler på udstillingen. 

Årsagen til min interesse for denne samlingsudstilling er, at jeg er blevet opfordret til at sætte nogle ord på udstillingen i TV-programmet 'Kulturkampen', som er en del af TV2 Østjyllands sendeflade. 

Af samme årsag er jeg naturligvis nødt til at besøge ARoS med henblik på at finde ud af, hvorledes titlerne på to romaner fra to forskellige epoker kan give inspiration til en udstilling. 

Meget mere om alt dette senere, når jeg dels har besøgt ARoS - og dels har givet mine altid objektive iagttagelser i 'Kulturkampen'.

onsdag den 21. september 2016

Seks ud af seks til Warhol

"Udstillingen er eksemplarisk, stram og flot kurateret med et katalog, der henter inspiration in 1960'ernes typografiske snit. Heri er der et væld af information, der som en yoyo bringer os i kontakt med en menneskelig kerne hos Warhol for i næste øjeblik at slippe linen løs"

Citatet er hentet fra Erik Steffensens anmeldelse af Andy Warhol-udstillingen på kunstmuseet HEART i Kristeligt Dagblad. 

Som Steffensen ganske rigtigt skriver, er både udstilling og katalog værd at beskæftige sig med. 

Så meget, at han giver hele seks ud af seks stjerner til 'Manden bag myten', som kan ses på HEART helt frem til d. 8. januar 2017.

mandag den 19. september 2016

Ord i Kunsten

Poul Pedersen: 'Køretur-Retur-Ur', 2014 (Courtesy: SPECTA)

"Vi vil med udstillingen gerne vise, hvordan denne udvikling har sit særlige sidestykke i billedkunsten: at netop forholdet mellem ord og billede, eller ord som billede, er noget selvfølgeligt. Det er et fænomen der til stadighed udforskes og ofte anvendes i billedkunsten. Der er med andre ord en tradition for ord i billedkunsten"

Dette er blot et uddrag af pressemeddelelsen i forbindelse med en udstilling, der åbner snart i Kunstpakhuset i Ikast. 

Teksten er forfattet af kuratorerne til udstillingen 'Ord og billede', Lise Nørholm og claus ejner

Ord i forbindelse med billedkunst er som bekendt ingenlunde noget nyt fænomen - og jeg har såmænd selv leget lidt med camouflerede bogstaver og orddannelser i min egen billedkunstneriske praksis. 

En af kongerigets fremmeste udøvere af ordkunst er den i Paris bosiddende billedkunstner, Poul Pedersen - blandt venner Bogstav-PP - og han vil også være repræsenteret på udstillingen i det fine udstillingssted i Ikast, som for øvrigt er beliggende i behagelig kort afstand til Ikast Station. 

Udstillingen åbner med fernisering d. 24. september kl. 13 og varer frem til d. 30. oktober.

søndag den 18. september 2016

'Eleven Less One' af Pistoletto udført






Siden museet Kunsten i Aalborg i januar genåbnede efter en længere tids renovering, har man i et af museets udstillingsrum kunnet iagttage et antal spejle ophængt i nydeligt mønstrede guldrammer. Disse ret store spejle er ingredienserne i den italienske kunstner Michelangelo Pistolettos værk 'Eleven Less One'. 

I mere end et halvt år har værket dog fremstået ufuldendt, da væggene bag glasset er malet i forskellige farver, som afsløres i dét øjeblik, kunstneren knuser dele af spejlene, hvilket skete ved en performance d. 16. september. 

Jeg var én af de privilegerede, der oplevede begivenheden live, hvor en del af gæsterne måtte se optrinnet på en storskærm i museets foyer. 

Det var en speciel begivenhed at være vidne til, og der gik et højlydt suk gennem lokalet, da Pistoletto med en stor træhammer gik løs på det første spejl, som dog ikke splintredes i første omgang. 

Efter et kvarters tid var forestillingen imidlertid slut, og værket fuldendt.

fredag den 16. september 2016

Ørskou om Pistoletto

I skrivende stund er jeg i gang med at foretage de forberedende aktiviteter i forbindelse med et besøg på Kunsten i Aalborg.

Museets direktør Gitte Ørskou fortæller i videoen herover, hvad det hele drejer sig om.

torsdag den 15. september 2016

Sommer i september



Længere tilbage på blog'en antyder jeg, at sommeren for alvor gik på hæld omkring 1. september; men igen midt på måneden viste vejret sig højst overraskende fra sin allermest sommerlige side. 

Jeg tog et par stranddage i den anledning, og hermed kan jeg - muligvis - præsentere sommerens sidste strandtegninger.

Maleriet som medie

Mamma Andersson: 'Påsk/Easter', 2016. Olie og akryl på plade, 99 x 125 cm. (foto: Galleri Bo Bjerggaard)

"Enhver, der i dag dyrker og forsvarer maleriet, drømmer utvivlsomt om at kunne føje lidt nyt til maleriets historie, også selv om alle og enhver ved, at det naturligvis er blevet sværere i kraft af mediets voksende forhistorie. Det er nærmest umuligt at male noget, der ikke minder - bare en smule - om et eller andet, der ikke er blevet malet før"

Det store orakel - maleriets betydningsbærende fornyer - skal man nok i vor tid lede længe efter, og det er netop denne problematik, Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung sætter fokus på i et indlæg i avisen for nyligt. 

Tiderne skifter, og Hornung nævner 60'ernes og 70'ernes avantgardekunst som det, man dengang troede var maleriets afløser, og sådan gik det som bekendt ikke. Allerede i 80'erne fik maleriet nyt liv, og mediet har vist sig at være endog særdeles sejlivet som kunstnerisk metode siden hen. 

I en anmeldelse af Daniel Richters udstilling på Louisiana antyder Jyllands-Postens kunstanmelder Tom Jørgensen, at det ikke er særlig "cool" at male, men ikke desto mindre er der nok flere malere på banen end nogensinde før. 

Hornungs kronik i Politiken ledsager i øvrigt en anmeldelse af en dobbeltudstilling af den svenske maler Mamma Andersson (billedet herover) og danske Tal R hos Galleri Bo Bjerggaard i København. Denne udstilling kan ses frem til d. 22. oktober. 

mandag den 12. september 2016

Højtryk over Silkeborg

Udstillingen 'Træsnit' i Galerie Moderne i Silkeborg med et tredelt værk af Adam Saks placeret centralt 

Ganske vist har vejret været fint her i september i Østjylland, men det er ikke vejret, jeg refererer til i overskriften, men derimod den grafiske metode træsnit, som er et tema dels på Museum Jorn i Silkeborg, som viser en udstilling med træsnit af Per Kirkeby, og dels på Galerie Moderne - også i Silkeborg - som sætter fokus på træsnit i en ny udstilling, der viser værker af Asger Jorn, Georg Baselitz, Adam Saks, Edvard Munch, Peter Brandes, Kirkeby og Knud Odde. 

Denne udstilling åbner lørdag d. 17. september og varer frem til d. 22. oktober. 

Udstillingen med Per Kirkeby kan ses på Museum Jorn frem til d. 2. oktober.

søndag den 11. september 2016

Knusende indvielse af kunstværk

I den senere tid har man kunnet se et antal store spejle indrammet i guldrammer på museet Kunsten i Aalborg. 

Installationen er den del af den italienske kunstner Michelangelo Pistolettos værk 'Eleven Less One', og en del af denne konstruktionen består i, at væggen bag spejlglassene er bemalet - og den eksponeres, når Pistoletto smadrer spejlene, hvorved abstrakte mønstre opstår. 

Dette knusende og sikkert spektakulære stunt finder sted d. 16. september og jeg vil være til stede ved begivenheden. 

Og så i øvrigt ikke et ord om knuste spejle og syv års ulykke!

Daniel Richter på Louisiana

Daniel Richter: 'Zurberes', 2000, olie på lærred, 255 x 370 cm(pressefotoLouisiana Museum of Modern Art)

"Den aktuelle udstilling med Daniel Richter (f. 1962) skal ses som en tretrinsraket i det, man kan kalde maleriets genkomst, startende med Peter Doig i 2015, fortsættende med Richter i år og afsluttende med Tal R i 2017 er dette Louisianas - og her menes først og fremmest direktør Poul Erik Tøjners - præsentation af tre kunstnere, der har insisteret på at male i en tid, hvor det ikke er særlig cool at male"

Om det er cool eller ikke cool at male, vil jeg ikke gå ind i en større diskussion omkring, men blot konstatere, at Jyllands-Postens kunstanmelder - og min gode kollega - Tom Jørgensen har været på besøg på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk, hvor han har set og anmeldt udstillingen 'Lonely Old Slogans' med værker af Daniel Richter. 

Jørgensen giver fem stjerner til udstillingen, der kan ses på Louisiana frem til d. 8. januar 2017.

fredag den 9. september 2016

Fem til Warhol og Da Corte

Andy Warhol: 'Little Electric Chair', 1964-65 (PR-fotoHEART Herning Museum of Contemporary Art)

"Warhol var stærkt optaget af sit helbred - nærmest som vi er i dag - og svingede tilsyneladende mellem troen på helsekost og troen på helende krystaller. Uden af den grund at miste sin barnetro. Hvilket er endnu et konflikttema i udstillingen: Katolik på det tidspunkt i USA. Og så homoseksuel. Derfor måtte Warhol selvfølgelig også forholde sig til kristendommen som motiv; blandt andet ved at parafrasere Leonardo da Vincis billede af den sidste nadver"

Uden at røbe for meget, kan jeg godt sige, at jeg selv i min anmeldelse af udstillingen 'Andy Warhol - Manden bag myten', som finder sted på HEART i Herning, har et vist fokus på Andy Warhol's forhold til religion som kontrast til samme kunstners homoseksualitet. 

Det samme har Berlingskes kunstanmelder Torben Weirup. Det er netop fra Weirups fem-stjernede anmeldelse, citatet herover stammer. 

Det er, når man har beskæftiget sig med Warhol, vigtigt at nævne Alex DaCorte's suppleringsudstilling '50 Wigs', som finder sted på samme museum i samme tidsrum, hvilket vil sige frem til d. 8. januar 2017.  

onsdag den 7. september 2016

Jacob Nybroe ny chefredaktør på Jyllands-Posten

"Vi skal skrue op for anvendelighed. Vi kommer til at skubbe samliv, forbrugsstof, eksistensstof, ting, der er tættere på danskernes liv, frem i avisen. Det skal være med til at tegne bladet. Vi skal kunne svare på de oplagte spørgsmål, og vi skal kunne præsentere det i en form, så man ikke skal føle sig talt ned til. Man skal ikke føle sig dum, når man læser avis. Man skal føle sig beriget"

Ordene er udtalt af Jyllands-Postens nye chefredaktør Jacob Nybroe (billedet) i et interview i avisen foretaget af kulturredaktør Palle Weis. 

Jacob Nybroe, som i øvrigt beskriver sig selv som "allergisk over for ligegyldighed", kommer fra en stilling som nyhedschef og souschef på TV2 i Odense.

På fornavn med Alex og Andy

Alex Da Corte: '50 Wigs', installationsfoto.

Når kurator på kunstmuseet HEART i Herning, Michael Bank Christoffersen, under en privat rundvisning på museet i anledning af udstillingen 'Manden bag myten' med værker og relikvier af Andy Warhol, omtaler pop-ikonet som slet og ret "Andy" skal det sandsynligvis ses som en konsekvens af, at Christoffersen i den seneste tid har rejst frem og tilbage mellem Warhol Museet i Pittsburgh og museet i Herning. 

Formålet har naturligvis været at skabe en autentisk vinkel på Warhol, og når man kommer dybt ned i en kunstners privatsfære, må Warhol i sagens natur blive til "Andy". 

Jeg var ellers rimeligt skeptisk, da jeg i forbindelse med et arrangement på HEART blev gjort bekendt med, at man i efteråret planlagde og arbejdede på en udstilling med Warhol. 

Jeg havde svært ved at forstå, hvilke detaljer, der endnu ikke er beskrevet i kunstnerens livsforløb. 

Heldigvis blev min skepsis gjort til skamme under besøget på museet, hvor man parallelt med Warhol har en samtids-orienteret kunstner på programmet. 

Alex Da Corte's udstilling '50 Wigs' tager dog endnu et skridt ind i Warhol-land, da denne udstilling rummer flere effekter, som Warhol har efterladt - heriblandt altså de 50 parykker, som på mange måder er denne udstillings omdrejningspunkt. 

Udstillingerne med Andy og Alex kan ses på HEART frem til d. 8. januar 2017.

mandag den 5. september 2016

Chefredaktør forlader Jyllands-Posten

Jyllands-Postens ansvarshavende chefredaktør Jørn Mikkelsen (billedet) har valgt at fratræde sin stilling efter otte år i jobbet. 

Der er naturligvis en årsag til, at jeg bringer dette frem her på blog'en - og den er, at netop Jyllands-Posten er den avis, jeg med jævne mellemrum leverer kunstanmeldelser til.

Jeg håber dog ikke, at et skifte i chefredaktørstolen får konsekvenser for mit virke på avisen; men med de nedskæringer, der er sat i scene i koncernen JP/Politikens Hus, er intet vel sikkert.

Jyllands-Posten har en afløser klar og han bliver præsenteret i løbet af ugen.

Udvendighed på Kunsthal Aarhus


Normalt ser man kunstværker - herunder malerier - vist på udstillingsinstitutionernes indvendige vægge; men den tradition har den norske kunstner Fredrik Værslev valgt at bryde i kraft af udstillingen 'La Constance du Jardinier', som kan ses på Kunsthal Aarhus udvendige vægge. 

Udstillingen består af et antal ens malerier i et stribet mønster, der giver associationer til tekstildesign fra tidsrummet fra sidst i 70'erne til begyndelsen af 80'erne. 

Meningen er naturligvis, at de mange ens værker skal blive påvirket af vind og vejr samt naturens påvirkninger i øvrigt, og dermed over tid forandre sig og dermed opløse det indledningsvist minimalistiske udtryk, som præger projektet. 

Måske har Aarhus mange festugedeltagere allerede givet næring til forandringsprocessen? Det er ikke til at vide. Jeg har ikke set værkerne siden udstillingen åbnede forleden dag. 

Den kan i øvrigt ses frem til d. 23. oktober. 

søndag den 4. september 2016

Ny samlingsudstilling på ARoS

'No Man is an Island - The Satanic Verses' på ARoS: Installationsfoto (pressefoto: ARoS/Anders Sune Berg)

"Udstillingens politiske aktualitet oppebæres primært af de nyeste værker, der typisk har været indkøbt og udstillet inden for de seneste par år. Det er således fristende også at se udstillingen som en slags opsamlende "greatest hits" fra den kurs Aros har udstukket med Kaptajn Høyersten bag roret"

Åhus Stiftstidendes Christian Salling har været på besøg på kunstmuseet ARoS, hvor han har kigget nærmere på udstillingen med den besynderlige titel 'No Man is an Island - The Satanic Verses', som viser værker fra museets samling i en helt  ny iscenesættelse. 

Således er ét af museets vartegn, Ron Muecks 'Boy', blevet flyttet fra sin hidtidige placering i museets Niveau 1 til Niveau 6, hvor den nyåbnede udstilling finder sted. 

Salling begaver udstillingen med fire ud af seks mulige stjerner.

Baselitz om Baselitz

Den tyske billedkunstner Georg Baselitz er som bekendt udstillingsaktuel med 'Eksperiment og fornyelse' på Museum Jorn i Silkeborg.

I videoen herover, som er produceret af kunstmuseet Louisiana i Humlebæk for et par år siden, fortæller Baselitz om sit liv, hvor han især i de unge år havde det svært i hjemlandet Tyskland, som han har oplevet under og efter 2. Verdenskrig og naturligvis under den kolde krig.

lørdag den 3. september 2016

Baselitz-udstilling åbnet på Museum Jorn

"Jeg er blevet bedre som maler, som kunstner. Før var det meget tørt og stift og stædigt og forbandet lukket og snævert. Nu er det bredere. Det hænger sammen med min dannelse, med hvordan jeg har indrettet mit liv. Før var alle gode kunstnere dårlige for mig, fordi de var i vejen. De var konkurrenter, uanset om de var døde eller levende. Nu kan jeg nævne en endeløs række af gode kunstnere"

Citatet stammer fra et interview, som Marie Tetzlaff har lavet med den i høj grad udstillingsaktuelle tyske kunstner Georg Baselitz (billedet) til dagbladet Politiken. 

Udstillingen finder - som jeg tidligere har nævnt her på siden - sted på Museum Jorn i Silkeborg, og jeg deltog i ferniseringen, hvor man kunne opleve Baselitz som en afklaret og sympatisk repræsentant for nutidskunsten. 

Udstillingen, som har titlen 'Eksperiment og fornyelse', har jeg beskæftiget mig indgående med som afsæt til en anmeldelse, som vil blive bragt i en af landets større aviser en af dagene.

fredag den 2. september 2016

Kunstens fremmeste glarmester i Lemvig

Når man fungerer som kunstanmelder, hænder det - ikke så sjældent endda - at postbuddet leverer bøger og/eller udstillingskataloger til ens bopæl. 

Dette privilegium bør man naturligvis værdsætte, og jeg har netop modtaget et smukt katalog med fokus på udstillingen 'Kunsten i lyset - Glaskunst fra Per Steen Hebsgaards værkted'. 

Udstillingen finder i første omgang sted på Museet for Religiøs Kunst i Lemvig og flyttes senere til Sophienholm ved Lyngby i København. 

Kataloget beskriver Per Steen Hebsgaards værksted blandt andet i kraft af en fin tekst af forfatteren og kunstkritikeren Torben Weirup. 

Udstillingen viser naturligvis eksempler på værker af nogle af ind- og udlandets fremmeste kunstnere, der har udarbejdet værker på Hebsgaards værksted i Præstø. 

Udstillingen kan ses på Museet for Religiøs Kunst frem til nytår - d. 30. december - og på Sophienholm i tidsrummet 29. april-25. juni 2017.

Toppen af poppen på HEART

Andy Warhol: Marylin Monroe, 1967. Serigrafi på papir. Tilhører Louisiana Museum of Modern Art. (foto: HEART)

OK... Jeg medgiver gerne, at overskriften kan lyde lidt besynderlig, hvis man blot læser den uden for kontekst; men det handler ganske enkelt om, at kunstmuseet HEART i Herning i disse dage lancerer en udstilling, der belyser vel nok den mest berømte popkunstner Andy Warhol i et nyt perspektiv. 

Udstillingens titel 'Manden bag myten' giver i hvert fald et godt bud på, at museet i Herning går et spadestik dybere, end man har været vant til i forhold til at beskrive Warhol, som må siges at være en kunstner, man er blevet godt og grundigt fordret med, siden han døde i 1987. 

Ja, faktisk var Warhol en af de kunstnere i nyere tid, der nåede mytestatus i levende live, så måske vil jeg finde udstillingen i Herning interessant, når jeg besøger den snart. Dette er selvfølgelig med henblik på en anmeldelse. 

Parallelt med Warhol-udstillingen viser HEART en yngre version af popkunsten, da man samtidigt har den amerikanske samtidskunstner Alex Da Corte på programmet med udstillingen '50 Wigs', som udmærket kunne referere til en parykbærende Warhol. 

Begge udstillinger kan ses på HEART i Birk Centerpark i Herning frem til d. 8. januar (og det er svært at sige, om slutdatoen er valgt, da det er dén dag David Bowie ville være fyldt 70 år? Bowie har spillet rollen som Warhol i en film om Warhol-protegéen Jean-Michel Basquiat).