»Selv om man skal kunne ledelse og have evner til at drive forretning, tror jeg ikke, det ville gå med en djøf’er fra erhvervslivet. Der er brug for en med indsigt i at drive museum. En moderne museumsdirektør skal have en høj grad af kommunikativ forståelse, for opgaven er at fortælle historier og nå ud til publikum«
Kommunikativ forståelse må man sige, at den ret nye direktør for Den Gamle By i Aarhus, Julie Rokkjær Birch, besidder.
Hun har siddet på posten i lidt mere end et halvt år, og i et interview, der netop er blevet bragt på forsiden af Politikens kultursektion, fortæller Rokkjær Birch om sine visioner på museets vegne til Anne Bech-Danielsen.
Det har ellers ikke været lutter idyl, der har præget den nye direktørs første tid i stillingen. Julie Rokkjær Birch har således været nødsaget til at afskedige 20 af museets faste medarbejdere, hvilket svarer til omkring 10 % af den samlede medarbejderstab.
Der er således ofte koldt på toppen; men mon ikke Den Gamle Bys direktør allerede er i gang med at fyre op i brændeovnen på sit kontor i, hvad man kan kalde ”byen i byen”?