»Man bør kende sine grænser; men sådanne så ikke ud til at eksistere hos Hermann Nitsch, der i et langvarigt forløb konstant gik ind for at vise tilværelsen som et livslangt, eksistentielt ritual grundfæstet i en eksemplarisk kompromisløshed«.
Blandt andet sådan formulerede jeg mine oplevelser ved Hermann Nitsch-udstillingen i sommer på Museum Jorn i Silkeborg.
Udstillingen havde lidt af hvert på programmet. Heriblandt nogle rumlige installationer, hvor hovedelementerne var røde, flydende væsker.
Så er referencen til blod jo åbenbar, men det var ikke det eneste, der nok chokerede en og anden ved udstillingen med den for nylig afdøde østrigske aktions- og avantgardekunstner Hermann Nitsch (1938-2022).
Det indledende citat er et kort uddrag af en anmeldelse, jeg skrev til webportalen kulturinformation.org, og her så man sig nødsaget til at censurere i billeddelen ved at fravælge nogle stillbilleder fra en af Nitschs performances; men på blog'en her, er vi ikke så sarte, så et par af billederne er selvfølgelig gengivet herover.
Min anmeldelse på kulturinformation.org kan til gengæld læses HER>