Jeg er lidt delt omkring mediet ArtReview’s årlige udnævnelse af de 100 mest indflydelsesrige personer på den internationale kunstscene.
For det første er listen udviklet på grundlag af nogle stærkt subjektive iagttagelser, men på den anden side set, må man vel formode, at de, der har bedømt de vigtige personer, besidder et grundigt indblik i, hvilke personer, som har de vigtige roller på scenen.
Listen er i år bemærkelsesværdig, da der faktisk i den øverste del ikke befinder sig de sædvanlige magtfulde – læs: hvide, midaldrende mænd – personer.
Til gengæld toppes listen af Sheika Hoor al Quasami (f. 1980), som er præsident og direktør for Sharjah Art Foundation i De Forenede Arabiske Emirater.
Således kan man udlede, at der er bjerge af penge forankret i hendes monumentale indflydelse.
Penge gør det nok ikke alene, og det fremgår af hendes CV, at hun er uddannet ved Royal Academy of Art i London og denne uddannelse er suppleret med studier i kuratering ved Central St. Martin.
Til historien hører også, at hun er datter af Sheik Sultan bin Muhammad Al-Quasini, som er hersker i Sharjah.
Hun sidder blandt andet i bestyrelsen for KW Institute for Contemporary Art i Berlin.
Der er noget, der tyder på, at magtbalancen på samtidskunstscenen har forrykket sig ganske væsentligt i de seneste år, da adskillige af de folk, der har toppet Power 100, nu ligger langt nede af listen eller er helt forsvundet.