torsdag den 5. marts 2015

Einarssons ekspressive minimalisme





"Gardar Eide Einarssons udstilling på ARoS kan måske ved første øjekast synes kølig og minimalistisk, men giver man sig tid til at lokke det ekspressive indhold frem, kan det sætte vores fælles historie og viden i spil og give stof til eftertanke"

Citatet stammer fra udstillingen med den komplicerede titel 'A Madman, a Patient, a Condemned Man, a Worker or a Schoolboy' med værker af den norske kunstner Gardar Eide Einarsson på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Desværre stiller kataloget skarpt på Einarssons generelle kunstneriske praksis og ikke på værkerne, der ledsager den aktuelle udstilling. 

Her kan man opleve et større antal malerier, som stort set er ens. Nogle store lærreder, bemalet med tilsyneladende sort-hvide ekspressionistiske abstraktioner, er blevet tildækket med påtrykte presenninger, der blot efterlader få centimeter synligt af de oprindelige penselstrøg. 

Jeg ved ikke, om kunstneren har til hensigt at sætte et endeligt punktum for den amerikanske, abstrakte ekspressionisme, der var toneangivende lang tid før den norske kunstner blev født; men en kendsgerning er det dog, at repræsentanterne fra den faktiske samtidskunstscene ser netop denne epoke som noget bedaget og utidssvarende. 

Ligeledes vil fremtidens unge kunstnere på længere sigt se nutidens smarte og intellektuelle aktører på kunstscenen som gammeldags og konforme. 

Det kan hurtigt blive snart!