William
Kentridge: 'More Steetly Play the Dance', 2015, videostill (Pressefoto: Louisiana Museum
of Modern Art )
I det
kommende år 2017 vil der være mange kulturelle begivenheder at se frem til - alene
af den grund, at Region Midtjylland bliver skueplads i forbindelse med Aarhus'
rolle som europæisk kulturby.
Ikke mindst på kunstområdet kan det se ganske
omfattende ud, når man allerede nu prøver at skaffe sig et overblik over,
hvilke udstillinger i området, man bør beskæftige sig med.
Mine største
forventninger ligger dog uden for det øst- og midtjyske område, da den
sydafrikanske koncept- og videokunstner Wiliam Kentridge allerede i februar
blænder op for udstillingen 'Thick Time' på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk på
Sjælland.
Årsagen til mine store forventninger til netop denne udstilling har
sit afsæt i en stor udstilling, jeg så i sommer i Berlin, hvor man kunne se 'No
It Is' på Martin-Gropius-Bau med videoværker og imponerende installationer af
Kentridge.
Udstillingen vil jeg beskrive som den bedste kunstudstilling, jeg
overhovedet var i nærheden af i det forløbne år, og dét på trods af, at jeg har
set Louise Bourgeois og Daniel Richter på Louisiana, Robert Mapplethorpe,
Grayson Perry og Joana Vasconcelos på ARoS samt en masse andre gode
udstillinger rundt i landet. Her er det relevant at nævne genindvielsen af
Kunsten i Aalborg og den fine Warhol-udstilling på HEART i Herning.
Foruden
Kentridge byder 2017 - blot for at nævne nogle få udstillinger - på Jorn+Munch
på Museum Jorn i Silkeborg, den stort anlagte The Garden på ARoS og i det
øvrige Aarhus hen over foråret og sommeren.
Foruden disse tager syv forskellige
kunstmuseer i Region Midtjylland emnet De syv Dødssynder op som
billedkunstnerisk koncept. En dødssynd pr. museum. Det bliver interessant!
Jeg
tror, 2017, kan blive et sjovt, og travlt, år.