"Sammenslutningen har mange malere, og også på lærrederne fra for eksempel enkel koloristisk følsomhed hos Bodil Nielsen over Hans Christian Rylanders figurative udforskning af historiens betydning for eksistensen til Oda Knudsens voldsomme episke udladning, der bevæger sig ud i rummet som en installation"
Citatet her er hentet fra Berlingske og Torben Weirups anmeldelse af kunstnersammenslutningen Decembristernes udstilling i Den Frie Udstillings bygning på Østerbro i København.
Et af temaerne i anmeldelsen er naturligvis, hvordan skæbnen har udmøntet sig blandt sammenslutningerne herhjemme i de seneste årtier.
Ofte har man kunne opleve kunstnersammenslutninger som indspiste organisationer, hvor medlemmerne har brugt mere energi på at holde andre ude end at udvikle egne kunstneriske udtryk.
Således tror jeg mange oplevede en indflydelsesrig gruppering som for eksempel Grønningen, der som bekendt blev forvist fra Charlottenborg, da udstillingsinstitutionen overgik til at være kunsthal.
Dette afstedkom, at Grønningens medlemmer "besatte" Charlottenborg. Denne aktion fandt dog sin ende, da sammenslutningens medlemmer løb tør for smørrebrød og rødvin.
Decembristerne - derimod - udstiller stadig hos Den Frie, og her giver Berlingskes anmelder fire stjerner.
Jeg så selv udstillingen under et besøg i hovedstaden for nyligt; og jeg oplevede da en stadig lyst hos de udstillende kunstnere til at eksperimentere inden for deres individuelle felter. Udstillingen kan ses frem til d. 8. januar 2017.
Billederne, der illustrerer dette blogindlæg, gengiver værker af Bodil Nielsen og Hans Christian Rylander.