søndag den 28. april 2019
Tegn en streg - og kryds den!
Hvis overskriften til dette blogindlæg lyder lidt mærkeligt, er det fordi, den refererer direkte til udstillingstitlen 'Draw A Line Then Cross It', som udgør identiteten på en udstilling, der netop er åbnet i Kunstpakhuset i Ikast.
Det er ikke ofte, man i dag oplever yngre kunstnere udfordre det geometriske og konkrete maleri, men det gør Astrid Marie Christiansen og Malte Fisker (de fem øverste gengivelser).
Sidstnævnte endda i en grad, som bringer billeder frem i hukommelsen af kunstnere som Paul Gadegaard, Kai Führer og Richard Mortensen.
Astrid Marie Christiansen arbejder i et felt, der i højere grad, end man ser det hos Fisker, inkluderer udstillingsrummet.
Hun demonstrerer klart en interesse i at skabe en ekstra dimension med ofte reliefagtige værker, der dog også lever stærkt i kraft af farvernes styrker.
Udstillingen kan ses frem til d. 2. juni. Den er stærkt anbefalelsesværdig. Og toget stopper lige ud for udstillingsstedet!
lørdag den 27. april 2019
"Vild" Hammershøi
Vilhelm Hammershøi: 'Solskin i dagligstuen III', 1913 (pressefoto: Musée Jacquemart-André)
"Det er unægtelig vildt, hvordan Hammershøi fastholder sollysets bevægelse hen over de støvede møbler og vægge, og hvordan maleriet her borer sig direkte ind i helt grundlæggende og absolut komplekse diskussioner om tid, lys, bevægelse: lys som partikler og bølger på en og samme tid; maleriet som noget fysisk og splattet og som repræsentation og billede på en og samme tid. Det er vildt både at kunne bremse lyset og sætte det i vilde svingninger. Det kunne Hammershøi"
Citatet er hentet i Mathias Krygers anmeldelse i Politiken af udstillingen 'Hammershøi - The Master of Danish Painting', der for tiden og frem til d. 22. juli finder sted på Musée Jacquemart-André i Paris.
Det er ifølge Kryger ret "vildt" i det hele taget. I hvert fald vildt til fem ud af seks hjerter i dagbladet.
torsdag den 25. april 2019
Birkemoses vouyeristiske billedverden
"...Birkemoses kunst opererer altid i et spændingsfelt mellem menneskelige instinkter og det moralsk tilladte. Hans impulsive og til tider voyeuristiske billedverden låser op for undertrykte følelser og tanker"
Citatet er blot et kort uddrag fra en beskrivelse på webmediet Fine Spind, hvor Elisabeth Saugmann har sat fokus på udstillingen 'Jeg er ikke færdig endnu' med værker af Jens Birkemose på Museum Jorn i Silkeborg.
Som Saugmann så ganske rigtigt antyder, er Birkemose en kunstner, om hvem man kan sige, at han søger grænserne i forhold til en i øvrigt mangesidigt kunstnerisk livsbane.
Udstillingen på Museum Jorn, som jeg i sin tid gav seks ud af seks mulige stjerner i min anmeldelse, kan ses på Museum Jorn frem til d. 26. maj, og perspektiveret i min anmeldelse er det nok overflødigt at nævne, at det er en udstilling, man bør se.
onsdag den 24. april 2019
Bizar valgflæsk eller socialdemokratisk kulturpolitik
"Det er naturligvis god stil, at Socialdemokratiet melder deres politik klart ud før valget, og fordelingen af de få kulturmidler staten efterhånden afsætter på finansloven, kan man jo altid diskutere. Men hvis Socialdemokratiets nye kulturpolitik består i at give folk bingo i stedet for professionel kunst, så må jeg indrømme, at jeg synes, I svigter befolkningen. I stedet for at gå ned i ambitionsniveau på kunstens vegne, synes jeg hellere, I skulle gå op i ambitionsniveau på udbredelsens vegne"
Citatet herover er hentet i et debatindlæg på kulturportalen Kulturmonitor, og personen bag er direktør for Kunsthal Charlottenborg, Michael Thouber (billedet), der reagerer på en udtalelse fra socialdemokraten Henrik Sass Larsen, der åbner for en kulturpolitik efter et valg med socialdemokraterne som potentielle vindere læggende sig tæt op ad Dansk Folkepartis filosofier.
Måske - og forhåbentligt - er der blot tale om bizar valgflæsk, men Thouber har under alle omstændigheder inviteret førende kulturpersoner i Socialdemokratiet til dialogkaffe på Charlottenborg.
mandag den 22. april 2019
Mellem figuration og abstraktion
Astrid Marie Christiansen: 'Kodak Moment', 2017, maleri, 90 x 150 cm . (Pressefoto: Kunstpakhuset)
"Værkerne er abstrakte og med talrige referencer til maleriets historie, især den nonfigurative og konkrete tradition, hvor billedet ikke refererer til andet end sig selv og er et selvstændigt objekt i verden. Titlerne henviser dog til tider til forskellige figurative udgangspunkter og lægger sig et sted i mellem figuration og abstraktion. Et værk leder til det næste og er alle del af en større forståelse"
Sådan kan man blandt andet læse i pressematerialet til udstillingen 'Draw A Line Then Cross It' med værker af Malte Fisker og Astrid Marie Christiansen i Kunstpakhuset i Ikast.
Netop Astrid Marie Christiansen fik jeg et nærmere indblik i, da jeg anmeldte udstillingen 'Entré' på Kunsthal Nord for nyligt. Her udstillede hun som en del af en trio af yngre, kvindelige kunstnere.
Udstillingen i Kunstpakhuset kan ses i perioden 27. april-2. juni.
Udstilling og artist talk i Aarhus
Blandt kunstnerne, der udstiller på udstillingen ved Aarhus Havn er Bjørn Eriksen med dette oliemaleri på 150 x 200 cm . (foto: Jarsbo Contemporary Art)
Normalt er kunstgalleriet Jarsbo Contemporary Art beliggende i Aalborg, men i perioden fra d. 2. maj til d. 5. maj åbner man på adressen Mindet 6, 1. sal i Aarhus en pop-up-udstilling med nogle af galleriets kunstnere samt i hvert fald én enkelt gæst.
Gæsten er denne blogs bestyrer, som for første gang nogensinde viser et antal oliemalerier med motiver fra Søhøjlandet.
Man kan vel roligt sige, at det ikke er for tidligt, at disse værker kommer ud i virkelighedens verden, da de er malet i 2015-16. De bliver dog suppleret med to nature morte-kompositioner fra 2014.
I forbindelse med udstillingens første åbningsdag har jeg stillet mig til rådighed ved en artist talk, der således finder sted torsdag d. 2. maj kl. 16.00.
onsdag den 17. april 2019
Aprilvejr
Det er nok muligt, at himlen ser lidt grå ud på oliepastel/akvarel-arbejdet herover. Men hvis det er tilfældet, gik der ikke lang tid, inden solen skinnede fra en skyfri himmel - og det midt i april, hvor man er mest vant til at vejret er meget skiftende mellem sol og nedbør.
Landmændene klager allerede over den manglende nedbør.
Spiret på Notre-Dame er en senere tilføjelse
Charles Meryon: 'L'Abside de Notre-Dame de Paris', 1854, ætsning og koldnål (foto: JoomlaArt.com)
Jeg tror, de fleste oplevede branden på katedralen Notre-Dame i Paris i lidt af en choktilstand.
Jeg har aldrig selv været i Paris, og har således ikke selv iagttaget kirken hverken inde eller ude.
Det er naturligvis meget trist, når kostbare og historiske kulturgenstande går tabt; men heldigvis ser det ud til, at mange objekter i inventaret kunne reddes. Det er der i hvert fald noget ifølge bulletiner fra Paris, der kan tyde på, er tilfældet.
De fleste dragede sikkert et forfærdelsens suk, da kirkens spir blev flammernes bytte og efterfølgende styrtede til jorden.
Spiret har imidlertid ikke altid været en del af bygningsværket, hvilket man kan se på raderingen, der er gengivet herunder. Den er foretaget af grafikeren Charles Meryon midt i 1800-tallet.
Men mon ikke spiret alligevel bliver et tema, når Nortre-Dame skal genopbygges? Det vil jeg tro.
Kirken blev i øvrigt påbegyndt opført i 1163 og stod først færdig næsten 200 år senere - i 1345.
tirsdag den 16. april 2019
Bør Politiken-medarbejdere udflyttes?
Keramisk relief af Niels Skovgaard
"Hvis kunstanmelderen ikke gider bevæge sig til Jylland, kunne man vel prøve at finde personer her, der kunne påtage sig opgaven. Eller trænger dele af staben ved Politiken bare til at blive udflyttet?"
Sådan kunne man blandt andet læse i et indlæg under debatspalten "Læserne mener" i Politiken forleden dag.
Årsagen til læserbrevet, som er forfattet af Otto Hansen fra Hadsten, er en anmeldelse, der netop har været bragt i avisen, hvor Peter Michael Hornung har beskrevet en udstilling med værker af Niels Skovgaard på Fuglsang Kunstmuseum.
Det er da også påfaldende, at samme udstilling har været udstillet i to dele i Jylland sidste år.
Jeg vil dog sige til Politikens forsvar, at hele Skovgaard-udstillingen på Fuglsang bliver udstillet under ét, hvor den i Jylland, som nævnt, var delt op i en udstilling, der viste Niels Skovgaard som maler på Skovgaard Museet i Viborg og som keramiker og billedhugger på Vejen Kunstmuseum.
Hvad der måske er mere påfaldende, er, at udstillingen på Lolland blev anmeldt i avisen d. 12. april - 16 dage inden den lukker. Den har været vist siden d. 12. januar.
mandag den 15. april 2019
Ny særegen udstilling på Glasmuseet
I min tid som kunstanmelder har jeg ofte besøgt Glasmuseet i Ebeltoft, hvor man ind imellem har udstillet nogle ret interessante kunstnere inden for temaet, som har givet identitet til museet.
Ikke alene er museet således smukt beliggende som - næsten - nabo til Fregatten Jylland, men der er også ofte noget at komme efter rent kunstnerisk.
I skrivende stund arbejder jeg på en anmeldelse af udstillingen 'On Solid Water' med værker af den amerikanske glaskunstner John Moran, og han udfordrer om nogen det klassiske materiale.
Her kan man opleve udstillingsrummene som et artificielt katolsk kirkerum, hvor diverse scenarier udspiller sig.
Her optræder den døde Osama bin Laden i en indkøbsvogn med direkte reference til Davis maleri forestillende Marats død.
De religiøse undertoner findes også i et værk, der fremstår som en allegori over Jomfru Maria med den døde Jesus i skødet. I Morans version dog med McDonald-talismanen Ronald med en Kristus som en anonym og overvægtig figur, der tilsyneladende har ædt sig ihjel.
Der er meget at se på i Glasmuseet og udstillingen kan ses sommeren over helt frem til d. 29. september.
lørdag den 13. april 2019
Reportage fra 'Tomorrow is the Question'
ATVdenmarks Jack Fridthjof har ligeledes besøgt udstillingen, hvilket der er kommet denne reportage ud af.
fredag den 12. april 2019
Skovgaard - langt senere!
Niels Skovgaards maleri fra Vesterhavet kan nok få én til at længes efter en tur derud, når sommeren slår igennem.
"Også et maleri af brændingen ved Jyllands vestkyst og af bølgerne, der skummende ruller ind over den oplyste strandbred, ønskede han at behandle mere end én gang. I dette motiv mærker man også den sympati, som han nærede for franskmanden Gustave Courbets billeder"
Det kan godt umiddelbart virke en smule ejendommeligt, når man læser en anmeldelse af en udstilling, jeg selv har set - ganske vist delt i to på Skovgaard Museeet i Viborg og Vejen Kunstmuseum - på et tidspunkt, hvor der var sol og højsommer i Danmark.
Det er der som bekendt ikke længere, og udstillingen med værker i massevis af Niels Skovgaard kan nu ses på Fuglsang Kunstmuseum ved Toreby på Lolland frem til d. 28. april.
Citatet stammer fra Peter Michael Hornungs anmeldelse af netop denne version af udstillingen i dagbladet Politiken, hvor han tildeler den unge Skovgaard (1858-1938) fire hjerter.
tirsdag den 9. april 2019
Mindre teknologi - mere øko...
'Tomorrow is the Question': Mona Hatoum: 'Hot Spot', 2013
"På sin vis minder det om en selektion af en stor biennale, og de fleste værker har da også været vist rundt omkring de seneste 10 års tid. De mandlige kunstnere, for dem er der en overrepræsentation af, er åbenbart dem, der mener mest og flytter mest rundt på vores opfattelser af verdens tilstand. Jeg savner nogleøkohaver på udstillingen, noget håndgribeligt sanseligt, mindre teknologisk orienteret og mindre som "karriere-som-bekymrings-kunstner"-agtigt"
Der er ingen tvivl om, at udstillingen 'Tomorrow is the Question' på ARoS rummer flere futuristiske elementer af teknologisk karakter, hvilket Kristeligt Dagblads kunstanmelder Erik Steffensen også antyder i citatet herover.
Han fremhæver dog et par af udstillingens vægtigste indslag, Tomás Saraceno og Doug Aitken som højdepunkter i selskab med den japanske gruppering teamLabs fremragende installation.
Steffensen lader sig nøje med fire stjerner til udstillingen og dét antal ligger ganske fint i forlængelse af anmeldelsens tekst.
Min egen anmeldelse er netop blevet publiceret i Jyllands-Posten - og dét vel at mærke såvel online som på print.
Jeg giver fem stjerner til 'Tomorrow is the Question', der kan ses på ARoS frem til d. 4. august.
mandag den 8. april 2019
Glasset som råstof
John Moran: 'Endless Night', 2016 (foto: Alicja Kielan)
"I udstillingen 'On Solid Water' holder den amerikanske kunstner John Moran et spejl op for verdens absurditeter anno 2019 ved hjælp af skulpturer i stort format, der både anvender satire og humor, men også kan virke foruroligende og provokerende i bestræbelserne på at vække museumsgæsten fra apati og resignation over for emner af politisk, filosofisk og etisk karakter. Moran er en unik figur på den internationale glaskunstscene og det er første gang, han præsenteres for et dansk publikum"
Jeg har i min egenskab af kunstanmelder med jævne mellemrum besøgt Glasmuseet i Ebeltoft, og lige så overrasket er jeg ofte blevet over, hvad glaskunst er og hvad materialet faktisk er i stand til i hænderne på de rigtige kunstnere.
De fleste vil nok få associationer til smuk kunsthåndværk, når råstoffet er glas, og det kan man naturligvis også opleve på museet; men ind imellem bliver man overrasket.
Det håber jeg at blive, når jeg snart besøger udstillingen, som omtales herover i et udsnit af pressemeddelelsen om museets udstilling med værker af John Moran.
lørdag den 6. april 2019
Stjerner i Stiften
Når jeg i overskriften skriver "stjerner i Stiften", kan det forstås på to måder. Dels har Århus Stiftstidendes anmelder Christian Salling begavet udstillingen 'Tomorrow is the Question' på ARoS med fem stjerner, og dels optræder et antal store stjerner på dagens kunstscene på udstillingen.
Jeg har blandt andet lagt billeder af værker af Tomás Saraceno, Hito Steyerl, teamLab og Doug Aitken ind som illustrationer til dette blogindlæg.
Min egen anmeldelse er blevet skrevet og sendt, og den vil være at læse online på Jyllands-Postens hjemmeside på et tidspunkt...
Om den også bliver trykt i papirudgaven, er tvivlsomt, da man fra redaktionen har valgt en ny strategi, der prioriterer kunstanmeldelser væsentligt lavere, end man har oplevet det indtil for nyligt.
Det er naturligvis beklageligt over for de potentielle læsere, der interesserer sig for kunst - og som måske køber avisen i løssalg eller blot læser den på biblioteket. Men det kan jeg ikke gøre noget ved!