Freeman & Lowe: 'Colony Sound (R.G. San Sound International)' installationsfoto (foto: Luke Walker)
Per Kirkeby: 'Grün Frühling', 1988. Olie på lærred. 200 x 170 cm . (pressefoto: ARoS Aarhus Kunstmuseum)
Det er ret typisk for kunstmuseet ARoS i Aarhus, at man holder kortene tæt ind til kroppen med hensyn til udstillingerne for det følgende år; men nu har jeg modtaget en mail med programmet for 2020 - sådan cirka to uger før nytår.
Til en indledning byder det fra d. 8. februar på en udstilling med titlen 'Women Without Men' med værker af Shirhin Neshat, der skildrer fem iranske kvinders liv i det aldeles udmærkede år 1953.
Lyder titel og handling bekendt på nogle, kan jeg blot konstatere, at der er tale om gedigent genbrug, da det fem-delte videoværk blev vist på museet i 2008.
ARoS store satsning i 2020 bliver en formentlig storslået sag, der kommer til at fungere som en form for erstatning for den ellers planlagte triennale, der tidligere har været på tale, men det finder jeg nu ikke behøver være en ulempe, da en udstilling, der er delt op i to afsnit 'Mythologies - the Beginning and End of Civilizations' ligner et meget interessant projekt, der integrerer klassisk kunst fra øverste hylde med samtidskunst fra samme reolelement.
Udstillingen åbner 4. april og varer sommeren over.
Mytologi er der også masser af i en udstilling, jeg personligt ser meget frem til. Det drejer sig om udstillingen med duoen Jonah Freeman og Justin Lowe, som iscenesætter 'Colony Sound', der åbner d. 10. oktober.
Afslutningsvis sætter ARoS fokus på to store danske malere fra nyere tid, og her mener jeg måske, at forudsigeligheden har fået en plads i programmet.
Asger Jorn og Per Kirkeby er ofte blevet sammenlignet som hver især de store malere fra deres epoke; men nu bringer ARoS dem altså sammen i en udstilling, der åbner d. 21. november.