Per Kirkeby, uden titel, 2011. Olie på lærred (pressefoto: Museum Jorn)
Lige inden maleren, grafikeren, billedhuggeren, forfatteren og lyrikeren Per Kirkeby døde i maj 2018, blev hans ganske omfattende arkivmateriale på kunstnerens foranledning overført fra ARoS i Aarhus til Museum Jorn i Silkeborg, som i forvejen råder over en komplet samling af Kirkebys raderinger. Disse blev vist på en udstilling, der fyldte hele museet i 2015.
Foruden arkivalierne og grafikken er Museum Jorn i besiddelse af en ikke beskeden samling af Kirkebys øvrige værker - heriblandt nogle af de tidligste malerier udfærdiget på masonit, som var Kirkebys foretrukne malegrund i mange år.
Til januar åbner museet et rum, som er dedikeret til Per Kirkebys værker, og i en pressemeddelelse fra Museum Jorn hedder det blandt andet: "Det har i flere år været Museum Jorns ønske at markere Per Kirkebys personlige engagement og hans fremtrædende position i husets samling af eksperimenterende kunst. Derfor opretter vi et særligt Per Kirkeby-rum med en række hovedværker af kunstneren i museets samling".
Pressemeddelelsen fra Museum Jorn indløber faktisk dagen efter, at netop ARoS har offentliggjort deres program for 2020, og her slutter man året af med en Asger Jorn/Per Kirkeby-udstilling, der belyser "et åndeligt og teoretisk slægtskab mellem de to kunstnere". Sådan beskriver ARoS i hvert fald udstillingen i en pressemeddelelse.
Jeg nøjes med at konstatere, at verden er lille, og at indvielsen af Kirkeby-rummet på Museum Jorn finder sted d. 25. januar 2020.