Mamma Andersson: 'About a Girl', 2005 (foto Johann Bergenholtz)
Jeg skal være helt ærlig og erkende, at det er meget længe siden, at jeg sidst har besøgt dagbladet Berlingskes hjemmeside med henblik på at læse om billedkunst - herunder kunstanmeldelser, da avisen gennem tilsyneladende har nedprioriteret kunsten og ladet den eksistere under emner som arkitektur og design.
Årsagen til dette redaktionelle greb har jeg i sagens natur ingen anelse om, men det glæder mig i hvert fald, at avisen nu igen har kunst som et punkt under kulturrubrikken på avisens hjemmeside.
Og ikke nok med det: Man har tillige engageret en decideret kunstanmelder, som hedder Birgitte Ellemann Höegh, og hun skriver veloplagt om en udstilling, jeg tidligere har beskæftiget mig med på siden her: »Den sorte farve havde man i en tid erklæret som no-go i maleriet, men det vil Mamma Andersson blæse på. Hun anvender den som kontrast og kontur, men også til at udhule kratre og dybder og adgang til noget dødsensfarligt - eller til døden selv«.
Der er naturligvis tale om udstillingen på kunstmuseet Louisiana med den nævnte kunstner, som Höegh tildeler fem ud af seks stjerner.
Men umiddelbart godt at se, at Berlingske har fået kunsten tilbage på banen som et tema, man bør tage alvorligt, og udstillingen med Mamma Andersson kan i øvrigt ses på Louisiana frem til d. 10. oktober.