tirsdag den 29. august 2023

Lysets vej gennem skyerne

 


Når det er sensommer, kan sollyset godt have svært ved at trænge igennem skyerne og morgendisen. 

Derfor ligger der en tung stemning over de nyeste arbejder på papir, som nu kan ses herover. 

Efterhånden som sommeren er skredet frem og nærmer sig sin afslutning, bør man imidlertid være glad for hvert et minut, man kan tilbringe ved en strand. 

Værkerne er oliepastel, akvarel og kaffe på Zerkall kobbertrykpapir og de måler hver 42 x 55 cm. 

Todelt auktion hos Bruun Rasmussen

 

P.S. Krøyer: ’Skibe med lanterner på havet’, 1905. Olie på lærred. 39 x 47 cm. Vurd.:600.000-800.000 kr. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Når Bruun Rasmussen Kunstauktioner blænder op for den traditionelle auktion over klassiske malerier og tegninger, har man valgt at opdele auktionen i to afsnit, og det er fordi, at det er lykkedes auktionshuset at fremskaffe et overordentligt stort antal værker af kunstnerne fra den legendariske koloni af skagensmalere. 

Derfor begynder auktionen i lokalerne på Bredgade d. 18. september kl. 18 og fortsætter med værker af skagensmalerne kl. 20. 

Jeg er spændt på, hvad der kommer under hammeren i kategorien moderne kunst, men det vender jeg naturligvis tilbage til, når auktionen bliver offentliggjort om formentlig ikke så længe.

mandag den 28. august 2023

Queen-legendens ejendele på auktion

 

Hvis man vil have fingre i Freddie Mercurys håndskrevne manuskript til sangen ’Don’t Stop Me Now’ skal man have den store tegnebog fundet frem. Notesblokpapiret med Mercurys kragetæer er vurderet til 1.000.000-1.500.000 danske kroner (foto: Sotheby’s)

Forsangeren og især entertaineren i bandet Queen, Freddie Mercury, døde som bekendt tilbage i 1991 i Kensington i London. 

Nu kan man imidlertid byde på Mercurys efterladte ejendele på en stort anlagt auktion hos auktionshuset Sotheby’s

Den finder sted i perioden 6.-8. september, og man kan erhverve sig alt muligt, hvad hjertet måtte begære af beklædning, møbler, kunst, manuskripter og sågar et flygel. 

Blandt de udbudte varer finder man naturligvis et stort udvalg af den karismatiske sangers scenekostumer, som er mere end almindeligt flamboyante.

Auktionerne fortsætter

 

Poul Ekelund: ’Landskab’, uden år. Olie på lærred. 60 x 92 cmVurd.: 4.000-5.000 kr. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Det er efterhånden ved at være en måneds tid siden, Auktionshuset.com overtog dele af Lauritz.com, som blev erklæret konkurs for et par måneder siden. 

Jeg venter stadig på, at Auktionshuset får deres varer kategoriseret i emner, da der nu er langt flere auktionsvarer på firmaets hjemmeside, end man har set tidligere. 

Til gengæld går det lystigt med at lave omsætning hos konkurrenten Bruun Rasmussen Kunstauktioner, som sandsynligvis lige nu er i gang med at forberede den sidste fysiske auktion i de traditionsrige lokaler i Bredgade i København. 

Bruun Rasmussen flytter hovedparten af auktionshusets aktiver til et stort og moderne hus i Kgs. Lyngby i løbet af efteråret.

torsdag den 24. august 2023

Rebellerne er alle døde, men historien om dem lever

 








Et beskedent antal udstillingsviews over lokalerne på Randers Kunstmuseum

Jeg har netop besøgt Randers Kunstmuseum, som for tiden viser udstillingen med den fulde titel ’Randers Rebeller – Avantgardekunsten i Randers 1959-1980’, der viser værker af tre væsentlige kunstnere, som hver især i levende live havde et tilknytningsforhold til byen. 

Man kan ikke komme ind på denne kategori af kunstnere uden at nævne Sven Dalsgaard (1914-1999) og han udgør da også en af udstillingens hjørnestene. 

Jeg blev dog især overrasket over Per Neble (1937-2004), som muligvis er den stærkest konceptuelt arbejdende kunstner af de tre. 

J.M. Martin (1930-1993) havde et umiddelbart afsæt i en tilsyneladende politisk indignation, som dog ændrede sig til et ekspressivt billedsprog senere hen. 

Jeg er allerede i gang med en anmeldelse af udstillingen, som kan ses frem til d. 22. oktober.

tirsdag den 22. august 2023

Den konkret-abstrakte kunst lever

 

Maleri af Carsten Beck (pressefoto: Annika Nuttall Gallery)

Jeg kan ikke afvise, at mange kunstnere i samtiden, som har benyttet sig af en geometrisk form for konkret abstraktion, kunne være inspirerede af Richard Mortensen (1910-1993) - som i øvrigt er udstillingsaktuel på ARoS til næste år, og det er en helt anden sag; men når en yngre kunstner som Carsten Beck (født 1986) har taget genren til sig, ser det mere ud som om, at maleren Kai Führer (1940-2016) kunne være en inspirationskilde. 

Führer selv nævnte amerikanske minimalister som et primært udgangspunkt, men vedrørende Carsten Beck vil det være muligt at danne sine egne konklusioner, når han fra d. 8. september viser udstillingen ’Across Lines’ hos Annika Nuttall Gallery, som er beliggende på adressen Østergade 33, Aarhus C.

Smuk sensommer

 




For at sige det mildt har sommeren kun budt på få sammenhængende dage med lidt sol, men så må man naturligvis slå til, når sensommeren viser sig fra sin smukkeste side. 

Ved stranden medbringer jeg altid skitseblokken.

lørdag den 19. august 2023

Kunsthaller truet af lukning

 


Billeder fra Vrå-udstillingen, der for tiden finder sted i Kunstbygningen i Vrå (fotos: Niels Fabæk)

Det synes at være et jævnligt tilbagevendende problem, at kommunernes manglende tilskud sætter udstillingsinstitutioners eksistens under pres. 


For nyligt kunne man således læse i diverse aviser, at sparekniven ville ramme kunsthallen Gl. Holtegaard nord for København så hårdt, at udstillingsstedet er lukningstruet. 


Nu er det imidlertid en udstillingsbygning i det nordlige Jylland, der er hårdt ramt af Hjørring Kommunes spareiver. 


Kunstbygningen i Vrå, der huser Svend Engelund-samlingen er så hårdt presset af nedskæringer, at den kunstneriske leder Signe Højmark udtaler til dagbladet Nordjyske, at en nedskæring af det årlige tilskud fra kommunen fra 750.000 kr. til 250.000 kr. reelt vil lukke kunstbygningen, der blandt andet huser den traditionelle Vrå-udstilling, der finder sted netop nu og som er blevet begavet med fem ud af seks stjerner af Nordjyskes kunstanmelder. 


I 2022 omsatte Kunstbygningen i Vrå for 1.148.000 kr., hvoraf de 744.000 var tilskud fra kommunen. 


Entréindtægten udgjorde 43.000 kr. af den samlede omsætning.


fredag den 18. august 2023

Kunstudstilling kan ses med det analoge og det digitale øje

 

Ida Kvetny: ’Swan’, 2023. Mixed media på lærred. 200 x 400 cm

Det drejer sig naturligvis om gode gammeldags malerier, når billedkunstneren Ida Kvetny udstiller hos Charlotte Fogh Gallery i hjertet af Aarhus. 

Der er dog tillige nogle andre aspekter af billedkunst i udstillingen – og de handler om QR-koder, Virtual Reality og avatars, og alt det havde jeg en samtale med kunstneren om ved åbningen. 

Den samtale skal jeg lige have hørt igennem, inden jeg går i gang med at udarbejde en anmeldelse af udstillingen, der kan ses frem til d. 23. september.

tirsdag den 15. august 2023

Evigt aktuelle Heerup

 

Henry Heerup: ’Sanserne’, 1943. Olie på lærred (foto: Kunsten Museum of Modern Art)

»Det hele er tilvejebragt gennem en stor skaberlyst og tro på fantasiens potentiale og nødvendighed – både i kunsten, men også i livet generelt«


Jeg skal gerne indrømme, at da jeg erfarede, at kunstmuseet Kunsten i Aalborg til september åbner en udstilling med maleren, grafikeren og skulptøren Henry Heerup (1907-93) var min første umiddelbare tanke »nu igen!?«. 


Jeg har da også haft den folkekære kunstner til behandling i anmeldelser tidligere, men jeg må nok også sige, at Heerup i en eller anden forstand udgør et eviggyldigt element i den danske kunsthistorie, der ofte har været præget af mondæne og akademiske karakterer. 


Når man vælger at kalde udstillingen, der kan ses på Kunsten i perioden 12. september 2023-1. april 2024, ’Hvad skulle vi gøre uden fantasien?’ sætter det visse ting i perspektiv i relation til en kunstner, der agerede sprudlende og personligt netop på fantasiens betingelser.

Sidste udkald for Berlin-bog

 

Et af de akvarel/oliepastelværker, der skulle have illustreret ’Berlin i blodet’.

»Det er et imponerende stykke arbejde, du har sendt til os. Det var så imponerende, at jeg tænkte, at vi skulle drøfte det på et møde, selv om vi faktisk ikke udgiver rejsebøger, men vi holder nu fast i vores udgivelsesprofil, og jeg må takke nej og nøjes med at ønske dig held og lykke med projektet«


Citatet herover stammer fra en mail, jeg har modtaget fra et førende dansk bogforlag som én i en række af afslag med henblik på et potentielt samarbejde med mit manuskript til en bog med titlen ’Berlin i blodet’. 


Jeg er nået til en konklusion, der går ud på, at forlagsbranchen for mig er umulig at navigere i. Jeg ved ganske enkelt ikke, hvad jeg skal gribe og gøre i med henblik på at få bogen udgivet. 


Gode bekendte har givet mig gode råd, hvilket blot har forvirret mig endnu mere, så derfor må jeg desværre krybe til korset og erkende, at ’Berlin i blodet’ aldrig bliver publiceret. 


Det synes jeg naturligvis er ærgerligt, da det er en super god bog. Og jeg må vel vide det, da jeg både har skrevet og læst den. 


I øvrigt er den ikke entydig at betragte som en ”rejsebog”.

mandag den 14. august 2023

Satsning på digital udvikling koster chefredaktør jobbet

 

Jeg nyder, som leverandør af kunstanmeldelser til Jyllands-Posten, det indiskutable privilegium, det er at få avisen leveret gennem brevsprækken hver morgen.

»Efter syv år er det ikke unaturligt, at man skal have en lidt anden profil til at drive det skridtet videre, når man skal agere på en lidt anderledes måde i et mere digitalt mediemarked«


Således – lidt kryptisk – udtaler bestyrelsesformanden for JP/Politikens Hus, Peter Bartram, i dagbladet Politiken efter afskedigelsen af Jyllands-Postens hidtidige chefredaktør Jacob Nybroe. 


For en skribent på avisen, der ligger lavest i det redaktionelle hierarki, er det vanskeligt at gennemskue, hvad der menes med udtalelsen og ”det digitale mediemarked”, men jeg kunne da frygte, at avisen vil satse på den digitale version frem for den printede udgave og dermed lægge sig i slipstrømmen af en stadig mere populistisk filosofi, der fokuserer på såkaldte clickbaits, som dybest set handler om at give læserne det, man tror, de vil have. 


Det vil efter min mening være en ærgerlig udvikling. 


Marchen Neel Gjertsen er konstitueret som ansvarshavende chefredaktør på Jyllands-Posten, indtil en ny er fundet.

søndag den 13. august 2023

Overvejende gråvejr

 


Det er efterhånden en sjældenhed at opleve dage med solskin på trods af augusts status som sommermåned. 

Solen viste sig dog sporadisk, da jeg for nylig besøgte stranden, men det var i korte glimt.

Grafik i Ikast

 

Ragnar Kjartansson: ’Hildur’s Funeral’ - detalje, 2020. Stregætsning

I skrivende stund er jeg ved at lægge sidste hånd på anmeldelsen af udstillingen ’Painting is Dead’, som netop er åbnet i Kunstpakhuset i Ikast. 

Titlen bør ikke tages alt for bogstavelig. Det drejer sig faktisk om noget så sjældent som en grafikudstilling med et større antal danske og internationale grafikere. 

Heriblandt kan man finde den islandske billedkunstner Ragnar Kjartansson, som lige nu er udstillingsaktuel på Louisiana i Humlebæk. 

I Ikast er det dog et antal kobbertryk, der vises, og dem viser jeg på blog'en her, når de er blevet redigerede.

torsdag den 10. august 2023

Efter efterår kommer sommer

 

’Strand’. Akvarel, kaffe, tusch og olie pastel på Zerkall kobbertrykpapir. 55 x 42 cm.

Det er i hvert fald, hvad DMI lover – måske blot en enkelt dag; men man skal være glad for lidt efter nogle augustdage med storm og regn. 

Ventetiden har jeg fordrevet med at lave nogle akvareller med tusch og oliepastel.

onsdag den 9. august 2023

Endnu en gang dømmes maleriet dødt - af grafikere

 

Claus Carstensen deltager i udstillingen ’Painting is Dead’ med dette værk: ’Dukke’, 2015. Litografi (foto: Kunstpakhuset)

Der ligger en stor del ironi i, at en af udstillerne på grafikudstillingen ’Painting is Dead’ i Kunstpakhuset i Ikast er den islandske superstjerne Ragnar Kjartansson, der netop nu er hovedpersonen i en udstilling på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk, hvor man ikke alene kan se ganske komplekse videoværker af kunstneren, men også et kæmpemæssigt antal malerier, der optræder som en form for installation fra gulv til loft. 

Som grafiker er Kjartansson til gengæld ny og ung, og det må siges at være lidt af et scoop, at man fra d. 12. august kan opleve islændingen som grafiker på udstillingen, som kan ses i Kunstpakhuset frem til d. 17. september.

mandag den 7. august 2023

De rebelske avantgardister i Randers

 

Per Neble: Skitse til mosaikmur, 1963 (foto: Randers Kunstmuseum)

»I Randers har rebellerne efterladt mange spor. Både i form af historier, der verserer den dag i dag og gennem talrige værker i privateje og i det offentlige rum«


Man vil sikkert umiddelbart tænke på Sven Dalsgaard, hvis en avantgardistisk kunst skal beskrives med udgangspunkt i Randers. 


Udstillingen ’Randers rebeller’, der kan ses og sandsynligvis opleves på Randers Kunstmuseum i perioden 12. august-22. oktober, beskriver foruden Dalsgaard (1914-1999) to af de øvrige aktører på den randrusianske kunstscene i 1960’erne. J.V. Martin (1930-1993) var aktiv i grupperingen Situationistisk Internationale og hans samtidige Per Neble (1937-2004) kunne man blandt andet finde som aktivt medlem af kunstnersammenslutningen Sonde, der i 1960’erne rummede et antal væsentlige kunstnere på den jyske kunstscene. 


Jeg er allerede i gang med at planlægge en tur til Randers med henblik på en anmeldelse af udstillingen. 


Citatet herover stammer naturligvis fra pressemeddelelsen, som netop er indløbet i min indbakke.

onsdag den 2. august 2023

Kunstfaglig direktør forlader Kunsthal Aarhus

 

For tiden viser Kunsthal Aarhus en særdeles vellykket udstilling med den fransk/italienske kunstner Nathalie Du Pasquier. Den kan ses frem til d. 3. september.  

Efter mindre end to år på posten har Kunsthal Aarhus’ kunstfaglige direktør Diana Baldon valgt at forlade institutionen. 

Det angives fra udstillingshallens bestyrelse, at det er »personlige årsager«, der har afstedkommet beslutningen. Således skal kunsthallen i Aarhus nu have ny leder. 

Et hurtigt kig på Kunsthal Aarhus’ hjemmeside viser, at der tilsyneladende ikke er nye udstillinger på planlægningsbrættet i nær fremtid.

tirsdag den 1. august 2023

Auktionshuset Hørsholm køber resterne af Lauritz.com

 

Dette nydeligt indrammede litografi af Jens Birkemose er for tiden til salg med en vurdering på 4.000 kr, på Auktionshuset.com (foto: Auktionshuset Hørsholm)

I foråret 2022 overtog erhvervsmanden Ib Henrik Rønje Auktionshuset Hørsholm, da han erhvervede sig aktiemajoriteten i virksomheden. 


Auktionshuset er nok ikke det mest kendte af slagsen i Danmark, men nu udvider Rønje i den grad aktiviteterne, da han har købt resterne af auktionsvirksomheden Lauritz.com, der som bekendt gik konkurs tidligere på sommeren med en kæmpe milliongæld til blandt andet sælgere af varer gennem firmaet. 


Om disse sælgere nogensinde får deres penge tilbage er højst tvivlsomt, da Rønje udelukkende har erhvervet sig den aktive del af Lauritz.com. 


Dermed er det op til bestyrerne af konkursboet at få Lauritz.com’s tidligere ejere dømt for uansvarlighed hvorved de kan tvinges til at hæfte for gælden, hvilket ikke er helt umuligt, da de blandt andet ejer et vinslot i Frankrig. 


Den nye ejer vil imidlertid ikke bringe Lauritz-navnet ind i den nye virksomhed, men han er sikker på, at omkring 50 tidligere medarbejdere vil kunne implanteres i Auktionshuset.com. 


Det bliver spændende at følge udviklingen omkring auktionshuset.  


Anmelderrost Pirosmani-udstilling kan stadig opleves på Louisiana

 




















Den georgiske maler Niko Pirosmani (1862-1918) kan nok af nogle ses som en lettere excentrisk skikkelse i den europæiske kunsthistorie, men alt bør naturligvis perspektiveres i forhold til, hvornår og under hvilke forhold en kunstners værker er skabt.

Jeg har netop oplevet Pirosmani-udstillingen 'Black Light' på kunstmuseet i Humlebæk, og til en indledning overhørte jeg uundgåeligt en udstillingsgæst gennemanalysere malerens værker.

Det var på mange måder ret underholdende - indtil et vist punkt, da hendes vurderinger var forankrede i alle mulige og umulige historiske og kunstneriske fejltolkninger.

Som det kan ses på gengivelserne herover, benyttede Pirosmani sig af en bredt udviklet motivkreds, og dette fik min gode anmelderkollega Tom Jørgensen i Jyllands-Posten til at antyde en lighed med den franske seminaivist Henri Rousseau (1844-1910) og jeg vil sige, at trods forskel i motiver er sammenligningen ikke helt ved siden af.

Den anmelderroste udstilling med Niko Pirosmani kan ses på Louisiana frem til d. 20. august, så den kan sagtens nås.