lørdag den 6. september 2025

Videoinstallation sprænger udstillingsrummets rammer på ARoS

 

Bløde væg-til-væg tæpper sikrer en resonansfri lydgengivelse i videoinstallationen ’Once Again… (Statues Never Die)’ på ARoS (foto: Mads Smidstrup)

For nylig var jeg til pressevisning på kunstmuseet ARoS i Aarhus på udstillingen ’Once Again… (Statues Never Die)’, som er en videoinstallation af den britiske kunstner Isaac Julien (f. 1961). 

Når jeg nævner i overskriften, at installationen sprænger udstillingsrummets ramme, bør det tages absolut bogstaveligt. 

Kunstneren har forvandlet rummet i museets Niveau 5 til en totalinstallation ved hjælp af to store skærme og et sindrigt spejlsystem. 

Det filmiske tema er en visuel fortælling med afsæt i problemstillingerne vedrørende europæernes tyveri af afrikansk kunst, og således sætter installationen i sin filmiske handling fokus på forholdet mellem afrikansk kunst og museum og stedfæster dermed museumsinstitutionerne som ramme for kritisk refleksion. 

I skrivende stund er jeg i fuld gang med en anmeldelse, men indtil den bliver publiceret, har udstillingens kurator, museumsinspektør Ellen Drude Skeel Langvold i et videoindslag, som kan ses øverst på siden, produceret af Jack Fridthjof fortalt om udstillingens indhold og bevæggrunde.

fredag den 5. september 2025

September: En tsunami af fremragende udstillinger

 

’Rejsen fra Paris’: Pablo Picasso: ’Opstilling med dør, guitar og flasker’, 1916. Olie på lærred

Introduktion til Isaac Juliens videoinstallation 'Once Again'... (Statues Never Die'

Det er med at holde tungen lige i munden, og have prioriteringerne på plads, når det drejer sig om at anmelde og beskrive de mange fremragende udstillinger, som finder sted rundt omkring ved indgangen til september. 

I første omgang handler det om udstillingen ’Rejsen fra Paris’ med væsentlige modernistiske værker fra Statens Museum for Kunsts samling. 

Udstillingen kan ses på SMK Thy i Doverodde i nærheden af Hurup. 

Dernæst står der blændende installationskunst på listen og det er med den britiske kunstner og filmskaber Sir Isaac Julien i hovedrollen. 

’Once Again… (Statues Never Die)’ kan ses på ARoS i Aarhus. 

Så slutter jeg i første omgang denne lille kavalkade med at nævne en udstilling, der finder sted på Museum Jorn i Silkeborg: 

’Livsangst’ viser værker af et stort antal kunstnere fra historien og samtiden, og den udstilling vil jeg glæde mig til at gense ganske snart, da der ret forudsigeligt var sort af mennesker ved ferniseringen fredag d. 4. september.

torsdag den 4. september 2025

På besøg i Doverodde

 










Billederne herover er fra Statens Museum for Kunsts nyåbnede filial i den lille landsby Doverodde i Thy.

SMK Thy er således omdrejningspunktet for en anmeldelse, som jeg er ved at forfatte med afsæt i museets arkitektur, der, som jeg tidligere har nævnt, er skabt af norske Reiulf Ramstad Architects.

På museet kan man opleve udstillingen 'Rejsen fra Paris', der viser modernistisk kunst fra Frankrig. Den vender jeg tilbage til senere.


tirsdag den 2. september 2025

Norske linjer i Thy

 

En diset visualisering af SMK Thy (fotoReiulf Ramstad Architects)

»Det er tydeligt, at man på tegnestuen hos Reiulf Ramstad Architects ikke lader sig nøje med at producere gennemsnitsarkitektur«.


Blandt andet sådan formulerede jeg en tekst i en anmeldelse, jeg foretog i 2019 om en udstilling på Utzon Center i Aalborg med netop Reiulf Ramstad Architects som tema. 


Årsagen til, at jeg gravede denne anmeldelse frem, er at Ramstad er arkitekten bag de nye bygninger SMK Thy i Doverodde, og netop denne lokalitet har jeg planlagt at besøge, når disse linjer er skrevet og blog'en opdateret. 


Jeg/vi har tidligere besøgt Doverodde Købmandsgård, hvor der har været afholdt kunstudstillinger gennem de seneste år; men nu er stedet altså officielt iscenesat som jysk filial til Statens Museum for Kunst.

mandag den 1. september 2025

Anmeldelse af Thomas Kluge-udstillingen på Skovgaard Museet publiceret

 

Thomas Kluge: ’Stevns’, 2024. 135 x 155 cm.

Jeg er ganske vist ret kritisk over de skinnende lag af fernis, som maleren Thomas Kluge smører ud over sine værker, og når belysningen i udstillingsrummet af samme årsag dræber enhver form for intensitet i malerierne, burde det vel – i relation til, hvordan jeg normalt forholder mig til iscenesættelse af kunstudstillinger – give kritikken en ekstra dimension. 


Det er imidlertid en ret god udstilling, som finder sted på Skovgaard Museet i Viborg frem til d. 18. januar 2026, og med til fortællingen hører naturligvis, at jeg har forfattet en ret tolerant anmeldelse af udstillingen, og den kan læses på KULTURINFORMATION HER>



fredag den 29. august 2025

Thomas Kluge og det stille liv i tid og rum

 

Thomas Kluge: ’Kronborg’, 2024. 135 x 155 cm.

»Med udstillingen demonstrerer Kluge, hvordan han behersker de fleste af de klassiske genrer i maleriet. Portrættet – både af mennesker og dyr – landskabsbilleder, stilleben, blomstermalerier. Og så at forholde sig til et af eksistensens grundvilkår. Tiden. Tiden går. Massen af erindringer vokser. Man bliver mere opmærksom på, hvad der måske er det mest væsentlige i livet. Det nære. Naturen. Tolkningen af tilværelsen«


Citatet herover udgør blot et beskedent uddrag af Torben Weirups anmeldelse i Kristeligt Dagblad af udstillingen ’Det stille liv – i tid og rum’ med værker af maleren Thomas Kluge på Skovgaard Museet i Viborg. 


Jeg besøgte selv museet forleden dag med henblik på en anmeldelse på portalen Kulturinformation, og her havde jeg en lang samtale med Kluge om maleriet som metode såvel i et nutidigt som i et historisk perspektiv. 


Udstillingen kan ses frem til d. 18. januar 2026.

torsdag den 28. august 2025

SMK Thy åbner med modernistiske, franske mesterværker

 

 Ramstads nye hovedbygning ved SMK Thy dominerer billedet her. Til venstre kan man ane bunden af det karakteristiske, hvide tårn, som også er en del af komplekset (foto: Martin Hoffmann)

»Den nye hovedudstillingsbygning er opført med udstrakt genbrug af mursten fra en tidligere bygning på stedet – og så udstyret med skabe, træpaneler med mere i en fin underspillet, moderne tone«


Bygningen, som der refereres til i teksten herover hentet fra Kristeligt Dagblads anmelder Torben Weirups anmeldelse i avisen, er forbundet med SMK Thy, som mens disse linjer skrives er i fuld gang med at forberede en grand opening af Statens Museum for Kunsts nye filial ved Doverodde Købmandsgård i Thy. 


Museet åbner nu officielt efter adskillige år, hvor man har arrangeret kunstudstillinger i de oprindelige bygninger, der nu har lagt mursten til den nye udstillingsbygning tegnet af den norske tegnestue Reiulf Ramstad Arkitekter, som jeg oplevede i udstilling på Utzon Center i Aalborg for en del år tilbage. 


Åbningsudstillingen på det nye SMK Thy har titlen ’Rejsen fra Paris’ og viser indtil d. 2. november et antal modernistiske, franske mesterværker fra Statens Museum for Kunsts samling. 


Jeg er i gang med at forberede et besøg på SMK Thy i nærmeste fremtid, således, at jeg er i stand til at bringe billeder og tekst fra museet inden længe.