tirsdag den 14. oktober 2025

Anmeldelse af Ebba Carstensen-udstilling i Ribe publiceret

 

Stort selvportræt af Ebba Carstensen fra udstillingen i Ribe (pressefoto: Ribe Kunstmuseum)

For nylig kunne jeg her på blog'en fortælle om udstillingen 'At male ud af hovedet' med værker af den modernistiske maler Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum.

Jeg har forfattet en anmeldelse af udstillingen, og den kan læses på webportalen KULTURINFORMATION HER> 

søndag den 12. oktober 2025

Anmeldelse af bogen 'Vide vægge' publiceret

 

Dette bruntonede foto af Statens Museum for Kunst i København fra 1896 illustrerer blandt andet anmeldelsen af bogen 'Vide vægge'. Foto: Københavns Museum

For nylig kunne jeg her på siden berette om en bog, som udkommer mandag d. 13. oktober. 

Titlen ’Vide vægge’ med undertitlen ’Det moderne kunstmuseum i Danmark’ udgør beskrevet af forfatteren og kunsthistorikeren Kristian Handberg en levende fortælling om udviklingen af museumsinstitutionen inden for feltet kunst siden Thorvaldsens Museum blev indviet midt i 1800-tallet. 

Bogen består af 256 rigt illustrerede sider og er udgivet af forlaget Strandberg Publishing

Bogens relevans understreges af, at nyhederne når vidt omkring med hensyn til, at folk fra alle samfundslag besøger museerne i et større og større antal. 

Årsagerne til denne strøm af udstillingsgæster kan man selvfølgelig altid perspektivere; men i første omgang kan min anmeldelse af den aktuelle bog læses HER>

Udstillingsåbninger på stribe

 



Installationsfotos fra udstillingen ’At male ud af hovedet’ med værker af Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum

Det drejer sig om at holde tungen lige i munden, hvis man skal danne sig et kvalificeret overblik på de mange udstillinger, der netop er åbnet i kongeriget. 

Især her i Jylland har alle mulige udstillingsinstitutioner åbnet dørene for nye særudstillinger, og her har jeg i første omgang valgt at fokusere på ’At male ud af hovedet’ med værker af Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum. 

Netop denne udstilling arbejder jeg på en anmeldelse af; men der er også åbnet ny udstilling på Moesgaard Museum syd for Aarhus. 

’Kelternes verden’ kigger jeg på senere, og så har jeg ikke endnu helt besluttet, hvad der ellers skal under kritisk behandling. 

Randers Kunstmuseum viser en udstilling, der har påkaldt sig en del opmærksomhed, da den indeholder værker fra Dronning Margrethes omfattende private kunstsamling. 

På HEART i Herning viser man udstillingen ’Smittet af bacillen’, som viser værker fra diverse, private kunstsamlinger i Jylland. 

Kunsten i Aalborg har også netop åbnet nye udstillinger med væsentlige samtidskunstnere. 

Jeg når med garanti ikke det hele, men det handler i sidste ende om prioriteringer.

torsdag den 9. oktober 2025

Værker fra Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling offentliggjort

 

Installationsfoto fra Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling i Gimsinghoveds smukke, historiske lokaler (foto: Kunstforeningen Limfjorden)

For nylig deltog jeg som en ud af tre censorer på Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted på Gimsinghoved i Struer. 


Udstillingen kan ses frem til d. 2. november, og man har netop offentliggjort gengivelser af de mange værker, der blev optaget på udstillingen. De kan ses HER>


onsdag den 8. oktober 2025

Bog om museernes vide vægge på vej

 

’Vide vægge – det moderne kunstmuseum i Danmark’ bliver udgivet d. 13. oktober på forlaget Strandberg Publishing (pressefoto)

»Mellem museernes vide vægge opstår der øjeblikke med kunsten, som samler berører, udfordrer, inddrager, provokerer og måske endda chokerer. Men hvilke strømninger og tanker ligger egentlig til grund for de museer, som mange i dag betragter som en helt naturlig del af vores hverdag og kulturliv?«


Spørgsmålet, der bliver stillet herover, er næsten eksistentielt i forhold til, hvordan kunstmuseer har udviklet sig i de seneste årtier og mere til. Kristian Handberg, som er ph.d. og adjunkt i kunsthistorie ved Københavns Universitet, besvarer spørgsmålet i en rigt illustreret bog med titlen ’Vide vægge’, som udkommer d. 13. oktober og hvor han giver et massivt indblik i museernes roller fra at være ophøjede institutioner til at være steder, hvor et bredt kulturelt liv kan udfoldes. 


Jeg har netop modtaget bogen, og har således ikke haft så meget tid – endnu – til at studere den; men det lover jeg at gøre, inden jeg forfatter en anmeldelse af den.


mandag den 6. oktober 2025

Lys og leg på en sommerdag

 

’Strand’. Akvarel, oliepastel og kaffe på Zerkall akvarelpapir. 41 x 54 cm.

Det er godt, at skitseblokken er inden for rækkevidde, da jeg var vidne til to unge kvinders leg med mobilkameraet i vandkanten i sommer ved en østjysk strand. 


Det er svært at få defineret livsglæde og lys i samme værk, men det lykkedes nu meget godt, da jeg fik skitsen transformeret om til et større format – synes jeg.


Dokumentar om Kelternes verden

 

Tidligere lagde jeg en beskrivelse af den kommende udstilling på Moesgaard Museum ud her på blog'en. 

Moesgaard har produceret en dokumentar, som beskriver kelternes verden, og den kan ses herover.

Kelternes verden på Moesgaard Museum

 

Bråkedlen er en stor bronzekedel med et rummål på 600 liter, der blev fundet nedgravet i 1952 på en bakke ved Brå syd for Horsens. Udsmykningen på randen består af ugle- og oksehoveder samt bladranker i keltisk stil. Ca. 200 år f. Kr. (pressefoto: Moesgaard Museum)

Udstillingen ’Kelternes verden – Europas urkraft’ på Moesgaard Museum syd for Aarhus fortæller et kapitel i oprindelseshistorien om Danmark og Europa. 

Kelterne var et betydningsbærende historisk element i udviklingen af en begyndende civilisation i Nordeuropa gennem et tidsafsnit strækkende sig over 800 år før vores tidsregning. 

Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen, der varer fra d. 9. oktober 2025 til d. 9. august 2026.

torsdag den 2. oktober 2025

Spor af sommer

 




Der ligger stadig nogle enkelte skitser fra sommerens besøg på stranden, og de venter blot på at blive affotograferet, men herover ligger der et par stykker, således at jeg og andre kan komme i en form for forsinket sommerstemning. 


Den reelle sommer er slut for længst.


Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum

 

Ebba Carstensen: ’Aftenlandskab’, 91 x 96,5 cm. Olie på lærred. (foto: Esbjerg Kunstmuseum)

Ebba Carstensen: 'Nature morte', 1930. Olie på lærred. 65,5 x 71 cm. Privateje (foto: Ole Akhøj)

»Ebba Carstensen er en af dansk modernismes underkendte hovednavne. En kunstner, der i sin samtid blev hyldet som ”Danmarks mest omstridte – forkætrede og beundrede – Malerinde”, og med sin kunst og sit engagement i datidens kunstnersammenslutninger var med til at definere dansk kunst i første halvdel af 1900-tallet«


Citatet herover vil optræde i forordet i kataloget til udstillingen ’Ebba Carstensen – At male ud af hovedet’, som åbner på Ribe Kunstmuseum d. 11. oktober. 


Udstillingen viser et stort antal værker af Ebba Carstensen (1885-1967) og beskriver på samme tid en kunstner, der nok kunne trænge til en revitalisering i kunsthistorien, som hun kun har optrådt sporadisk i på trods af, at hun er repræsenteret på ikke så få danske kunstmuseer. 


Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen, der kan ses på Ribe Kunstmuseum indtil d. 18. januar 2026, hvorefter den kan ses på Sorø Kunstmuseum og Øregaard Museum.



onsdag den 1. oktober 2025

Hvem vil betale en formue for en gammel blikspand af en bil??? Ingen...!

 

Denne ellers fine Morris Pick-up årgang 1979, vurderet til 90.000-120.000 kr. var en af de varer, der ikke kunne sælges ved Bruun Rasmussens auktion over klassiske biler og motorcykler (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg tror, at auktionshuset Bruun Rasmussen fremadrettet bør vurdere og omsætte kunstværker og design, og denne analyse skal ses i lyset af, at virksomheden har forsøgt sig med en auktion over ”klassiske biler og motorcykler”, og da jeg så vurderingerne, var jeg ved at falde ned af stolen af forbavselse. 

Gamle blikspande blev vurderet til nogle helt vilde priser; men nu er auktionen gennemført og så godt som ingen af de udbudte varer kunne sælges, og var der en enkelt eller måske fire varer, der kunne omsættes, var det til langt under vurderingsprisen. 

Konklusion: Selv auktionskunder hopper ikke på hvad som helst.

Anmeldelse af Karel Appel-udstilling publiceret

 



Installationsfotos fra udstillingen ’Barber Barbar’ med værker af Karel Appel

Det ligger en vis konsekvens i måden, man har valgt at iscenesætte en omfattende udstilling med værker af den hollandske CoBrA-kunstner Karel Appel (1921-2006) på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk ved Herning. 

Udstillingen har titlen ’Barber Barbar’, og kan ses frem til d. 8. marts 2026, og årsagen til at man har valgt at lege med ordene og forsyne udstillingen med den nævnte titel, kan få en forklaring på i min seks-stjernede anmeldelse, som kan læses på HER>

tirsdag den 30. september 2025

Censurering afsluttet

 

Maleriet her af Michael Sørensen er blandt de 105 værker, der røg igennem til den censurerede udstilling på Gimsinghoved. (foto: Michael Sørensen)

Som tidligere nævnt på blog'en her, var jeg i den sidste weekend i september en af tre censorer på Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted i tidsrummet 4. oktober-2. november i Kunst og Kulturhuset Gimsinghoved i Struer. 

Der blev under censureringen valgt hårdt ud blandt de mange indsendte værker, hvilket afstedkom, at 105 værker af 598 indsendte blev optaget på udstillingen.

mandag den 29. september 2025

Jørgen Leth 1937-2025

 

Jørgen Leth (foto: Liselotte Sabroe Ritzau/Scanpics)

Jeg begiver mig kun sjældent af med dødsfald på denne blog, men når det drejer sig om en så stor personlighed som filmmanden og forfatteren Jørgen Leth, der jo i den brede offentlighed blev kendt som cykelkommentator og -entusiast, forholder det sig anderledes. 

Jørgen Leth, som nu ikke er blandt os længere, blev ikke mindst kendt for sin stemme og sine altid skarpe analyser i forhold til, hvad han kunne lide og måske især i relation til, hvad han ikke brød sig om. 

I al beskedenhed kan jeg kun sige, at jeg føler mig privilegeret over at have mødt personligheden i levende live et par gange – og det var altid inspirerende. 

Jørgen Leth blev 88 år.

lørdag den 27. september 2025

Karel Appel-udstilling åbnet i Herning

 

Karel Appel: ’Hunden og dens familie’, udateret. Olie på lærred.

Jeg har tidligere her på blog'en omtalt en udstilling, som netop er åbnet i Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk ved Herning, og det drejer sig om den hidtil største udstilling på dansk grund med værker af Cobra-maleren Karel Appel, der levede fra 1921 til 2006. 

Udstillingen, som varer frem til d. 8. marts 2026, vender jeg massivt tilbage til, da jeg vil skrive en anmeldelse af den. 

Indtil da vil jeg blot nøjes med at anbefale udstillingen, hvortil er udgivet et solidt katalog, der faktisk fungerer glimrende som en biografi om kunstneren.

torsdag den 25. september 2025

Morgen i modlys

 

’Strand Morgen’. Akvarel, oliepastel og kaffe på Zerkall akvarelpapir. 41 x 54 cm.

Det kan godt være, at stemningen på værket herover virker lidt dyster; men det er utilsigtet, da motivet er udviklet i erindringen om atmosfæren ved en østjysk strand relativt tidligt om morgenen på en sommerdag, hvor solen senere på dagen brød voldsomt igennem. 

Modlyset får personerne til at fremstå som – næsten – silhuetter.

onsdag den 24. september 2025

Miraklet i Tistrup - historien i bogform

 

’Miraklet i Tistrup’ har naturligvis undertitlen ’KUNST KUNST KUNST

Ganske snart udkommer en bog, som er forfattet af billedkunstneren Bjarke Regn Svendsen og foruden at rumme en del tekst fra kunstnerens liv, indeholder bogen samtidigt historien om den vestjyske stationsby Tistrup og etableringen af udstillingsbygningen, som nu rummer JANUS – Museum for Samtidskunst. 

Når jeg er så interesseret i fortællingen, er det fordi, jeg debuterede som billedkunstner på Kunstnernes Sommerudstilling, der dengang i 1980’erne var en censureret udstilling under Kunstforeningen i Tistrup, og som på daværende tidspunkt blev afholdt i en idrætshal. 

Ikke desto mindre blev udstillingen apprecieret af flere organisationer – heriblandt Billedkunstnernes Forbund, som anerkendte udstillingen som en af flere optagelsesbetingelser af potentielle medlemmer. 

Som nævnt debuterede jeg på KS og for ikke, det skal være løgn, har jeg også fungeret som censor på udstillingen. 

Jeg har netop sendt en anmeldelse af bogen ’Miraklet i Tistrup’ til redaktionen på KULTURINFORMATION, hvor den kan læses inden længe.

En skarp horisontlinje

 

’Strand Kysing Næs’. Akvarel, oliepastel og kaffe på Zerkall akvarelpapir. 41 x 54 cm.

Når horisonten ved en strand står knivskarp, er det naturligvis et tegn på, at vejret er klart, som det var den dag jeg besøgte stranden ved Kysing Næs i Østjylland. 


Det var en af årets smukkeste sommerdage, der udspillede sig på den dag i august, hvor jeg selvfølgelig havde medbragt skitseblokken og det er netop en af de skitser, der har dannet grundlag for værket herover.


mandag den 22. september 2025

'Betragtninger - Fem essays om kunst' publiceret

 


To opslag fra e-bogen ’Betragtninger – Fem essays om kunst’.

En samling essays, der handler om emner inden for billedkunst og som jeg har finpudset i de seneste uger, er nu færdigskrevet og publiceret som e-bog

’Betragtninger – Fem essays om kunst’ rummer lige så mange forskellige temaer, som titlen antyder. 

Vi skal omkring Rom og ”verdens bedste maleri”, Grayson Perry i essayet ”Transvestitten fra Chelmsford”, ”Tidløse Turner og den guddommelige sol”, Michelangelo Pistoletto i ”Knuste spejle og på udflugt i Bibelbæltet” samt ”Underbevidsthedens skabagtige monster”, der handler om surrealisme. 

Det hele præsenteres på 78 illustrerede sider, og bogen kan findes HER>

fredag den 19. september 2025

Massive publikumsrekorder - godt eller skidt?

 

Billedet her giver ikke et retvendt billede af, hvor mange mennesker, der besøgte SMK Thy den dag, min hustru og jeg besøgte museet

»Hvis museerne for tredje år i træk formår at sætte ny rekord, vil det være et klart tegn på, at sektoren er på rette kurs. Det viser, at de investeringer, der er lagt i at styrke museernes faglighed formidling og publikumsarbejde, faktisk bærer frugt, og museernes stærke position i kulturlivet og i samfundet som helhed«.


Citatet stammer fra portalen Kulturmonitor, og er fremsat af public affairs direktør ved Have Kommunikation, Ole Winther, som en del af en større artikel, der drejer sig om, at flere danske museer – herunder kunstmuseer – kan melde om massive besøgsrekorder. 


Jeg vil ikke her på blog'en  ind i en større analyse af, hvad årsagen kan være; men blot konstatere tingenes tilstand. 


I øvrigt har man kunnet læse på TVMidtVest, at Statens Museum for Kunsts relativt nye filial SMK Thy i nærheden af Hurup oplever en publikumstilstrømning så enorm, at folk næsten sår næsten på skuldrene af hinanden. 


Succes kan også være en udfordring.

torsdag den 18. september 2025

Genvalg til censurkomité

 

Billede fra 2024-udgaven af Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling på Gimsinghoved i Struer.

Sidste år i september var jeg en af tre censorer på Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling på Gimsinghoved i Struer. 

Her modtog jeg genvalg som censor på dette års udstilling, og censureringen finder sted i dagene 27.-28.- september. 

Udstillingen åbner på Gimsinghoved d. 4. oktober og kan ses frem til d. 2. november. 

De to øvrige censorer er Thomas Andersson og Else Ploug Isaksen. 

Desværre er der allerede sat stop for rekvirering af anmeldelsesblanketter.

onsdag den 17. september 2025

Ny essay-samling på vej

 

I skrivende stund er jeg ved at lægge sidste hånd på det seneste essay, som sammenlagt skal udgøre e-bogen 'Betragtninger - Fem essays om kunst'.

Kapitlerne 'Verdens bedste maler, 'Transvestitten fra Chelmsford', Tidløse Turner og den guddommelige sol', Knuste spejle og på udflugt i Bibelbæltet' samt 'Underbevidsthedens skabagtige monster' bliver temaerne i publikationen, som bliver illustreret med fotos og grafiske arbejder.

tirsdag den 16. september 2025

Anmeldelse af udstillingen 'Livsangst' publiceret

 

Installationsfoto fra ’Livsangst’ med Asger Jorn-maleriet ’Jeuz Nocturne’ fra 1940… se flere billeder fra udstillingen HER>

I den senere tid har jeg slået et slag for udstillingen ’Livsangst’, som for tiden finder sted på Museum Jorn i Silkeborg. 


Mine besøg på udstillingen har nu resulteret i en anmeldelse, som er publiceret på KULTURINFORMATION. 


Udstillingen er som udgangspunkt meget alsidig og fyldig, så det har været nødvendigt at foretage nogle – forhåbentligt – kvalificerede punktnedslag i helheden; men det er der som sådan ikke noget usædvanligt i. 


Anmeldelsen kan læses HER>


Fra KØN til GLAS

 

Pernille Taagaard Dinesen (PR-foto: Martin Dam Christensen)

Man kan godt blive lidt konfus, når man modtager mails vedrørende Pernille Taagaard Dinesens skiftende jobs. 

Indtil for nylig fungerede hun som direktør for KØN – Gender Museum Denmark i Aarhus og før dette job bestred hun stillingen som afdelingsleder for Public Engagement på Kunstmuseet ARoS, hvor hun også tidligere har fungeret som museumsinspektør. 

Nu er hun imidlertid ansat som kunstnerisk leder på museet GLAS – Museet for Glaskunst, tidligere Glasmuseet, i Ebeltoft. 

Her skal hun i et nyoprettet embede køre museet i stilling, så det i et længere perspektiv kan blive et statsanerkendt museum (hvad det så end indebærer?). 

Pernille Taagaard Dinesen er uddannet cand.mag. i Kunsthistorie og Dramaturgi og tiltræder stillingen i Ebeltoft d. 1. oktober.

mandag den 15. september 2025

Den barbariske maler i Herning

 

Maleri af Karel Appel (foto: Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum)

»Jeg maler som en barbar i denne barbariske tid«. 

Således udtalte den hollandske maler Karel Appel (1921-2006) i 1962, og der er noget om snakken, når Appel definerer sig selv sådan. 

Han var medlem af kunstnergrupperingen Cobra i sammenslutningens korte levetid fra 1948 til 1951, og måske en af de kunstnere, der gik mest aggressivt til maleriet af de mange malere, der tegnede gruppen. 

Snart åbner Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk Centerpark ved Herning, hvad man beskriver som den største præsentation af Appel på dansk grund nogensinde. 

Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen.

torsdag den 11. september 2025

Livsangst som kunstnerisk tema på Museum Jorn

 

’Livsangst’: Edvard Munch: ’Hode ved hode’, 1905. Træsnit

’Livsangst’: Asger Jorn: 'Såret vilddyr II', 1951. Olie på masonit

For nyligt deltog jeg i åbningen af udstillingen ’Livsangst’ på Museum Jorn i Silkeborg, og heldigvis ligger museet i behagelig nærhed af min bopæl, således at det har været mig muligt at genbesøge udstillingen med henblik på en anmeldelse, som jeg er i fuld gang med. 


Det indledende omdrejningspunkt udgøres af Asger Jorns sygdomsforløb i begyndelsen af 1950’erne, hvor han var i behandling for tuberkulose på Silkeborg Sanatorium, som i dag er beliggende blot få hundrede meter fra kunstmuseet på Gudenåvej i Silkeborg. 


Siden Jorn var patient på sanatoriet, er der løbet meget vand gennem den nærliggende Remstrup Å, og derfor kan Jorn ikke stå alene i et kunstnerisk forløb med et stort og omfattende tema. 


Kunstnere som Edvard Munch, Marina Abramović, Jeppe Hein, Emma Kunz, Sonja Ferlov Mancoba, Robert Mapplethorpe og Cindy Sherman vil sikkert være i stand til at akkumulere en vis nysgerrighed blandt potentielle gæster, og så har jeg ikke en gang nævnt alle kunstnere, der deltager i udstillingen, som kan ses på Museum Jorn frem til d. 15. februar 2026.



Anmeldelse af 'Rejsen fra Paris' publiceret

 








Det er ikke tilfældigt, at det er en kavalkade af malerier af den franske kunstner Henri Matisse, der illustrerer dette blog indlæg, da netop Matisse er den kunstner, der findes flest værker af på udstillingen 'Rejsen fra Paris', der lige nu finder sted på SMK Thy.

Jeg har tidligere skrevet om SMK Thy og udstillingen på blog'en her; men nu kan jeg blot supplere med, at en anmeldelse er publiceret og kan læses HER>

onsdag den 10. september 2025

Karel Appel på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum

 

Den 26. september åbner en udstilling på Carl-Henning-Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk Centerpark ved Herning og udstillingen med titlen 'Barber Barbar' viser værker af den hollandske Cobra-maler Karel Appel (1921-2006).

Jeg har netop modtaget en indbydelse til åbningen, der præsenteres som "den største præsentation i Danmark nogensinde af den hollandske kunstner".

Da der endnu ikke er offentliggjort noget pressemateriale fra udstillingen har jeg valgt at illustrere dette blogindlæg med en film, der viser nogle af Appels værker ledsaget af 1. sats fra Gustav Mahlers 2. symfoni i C-mol. 

Man skal lige klikke på linket for at se billedserien på YouTube.

mandag den 8. september 2025

Anmeldelse publiceret og en anden på vej

 

'Rejsen fra Paris’: Henri Matisse: ’Landskab ved Collioure. Studie til ’Livsglæden’’, 1905. Olie på lærred

Mens jeg sidder og skriver på en anmeldelse af udstillingen ’Rejsen fra Paris’ på SMK Thy, er min seneste anmeldelse af udstillingen ’Once Again… (Statues Never Die)’, der består af en omfattende videoinstallation af den britiske samtidskunstner Sir Isaac Julien, blevet publiceret på KULTURINFORMATION. 


Udstillingen finder, som det kan læses andetsteds på siden her, på ARoS i Aarhus. 


Jeg er som nævnt dog allerede i fuld gang med udstillingen i Thy, hvor man kan se og opleve en udstilling, som titlen antyder, indeholdende, hvad jeg kalder ”franske fristelser”. 


Udstillingen består af tidlige modernistiske værker fra begyndelsen af 1900-tallet i Statens Museum for Kunsts samling. 


Denne samling kom i sin tid i stand på grund af store donationer af kunstsamlerne Christian Tetzen-Lund, som var forhandler af korn- og foderstoffer og Johannes Rump, som var ingeniør og i øvrigt tjente en formue på boligspekulation i København. 


Man kan roligt antyde, at udstillingens kunstneriske omdrejningspunkt er den franske ekspressionistiske maler Henri Matisse (1869-1954). 


Der er dog meget andet at se og opleve i de nye udstillingsrum på Statens Museum for Kunsts splinternye filial i Thy. 


Anmeldelsen af ’Once Again… (Statues Never Die)’ kan imidlertid læses HER>


lørdag den 6. september 2025

Videoinstallation sprænger udstillingsrummets rammer på ARoS

 

Bløde væg-til-væg tæpper sikrer en resonansfri lydgengivelse i videoinstallationen ’Once Again… (Statues Never Die)’ på ARoS (foto: Mads Smidstrup)

For nylig var jeg til pressevisning på kunstmuseet ARoS i Aarhus på udstillingen ’Once Again… (Statues Never Die)’, som er en videoinstallation af den britiske kunstner Isaac Julien (f. 1961). 

Når jeg nævner i overskriften, at installationen sprænger udstillingsrummets ramme, bør det tages absolut bogstaveligt. 

Kunstneren har forvandlet rummet i museets Niveau 5 til en totalinstallation ved hjælp af to store skærme og et sindrigt spejlsystem. 

Det filmiske tema er en visuel fortælling med afsæt i problemstillingerne vedrørende europæernes tyveri af afrikansk kunst, og således sætter installationen i sin filmiske handling fokus på forholdet mellem afrikansk kunst og museum og stedfæster dermed museumsinstitutionerne som ramme for kritisk refleksion. 

I skrivende stund er jeg i fuld gang med en anmeldelse, men indtil den bliver publiceret, har udstillingens kurator, museumsinspektør Ellen Drude Skeel Langvold i et videoindslag, som kan ses øverst på siden, produceret af Jack Fridthjof fortalt om udstillingens indhold og bevæggrunde.

fredag den 5. september 2025

September: En tsunami af fremragende udstillinger

 

’Rejsen fra Paris’: Pablo Picasso: ’Opstilling med dør, guitar og flasker’, 1916. Olie på lærred

Introduktion til Isaac Juliens videoinstallation 'Once Again'... (Statues Never Die'

Det er med at holde tungen lige i munden, og have prioriteringerne på plads, når det drejer sig om at anmelde og beskrive de mange fremragende udstillinger, som finder sted rundt omkring ved indgangen til september. 

I første omgang handler det om udstillingen ’Rejsen fra Paris’ med væsentlige modernistiske værker fra Statens Museum for Kunsts samling. 

Udstillingen kan ses på SMK Thy i Doverodde i nærheden af Hurup. 

Dernæst står der blændende installationskunst på listen og det er med den britiske kunstner og filmskaber Sir Isaac Julien i hovedrollen. 

’Once Again… (Statues Never Die)’ kan ses på ARoS i Aarhus. 

Så slutter jeg i første omgang denne lille kavalkade med at nævne en udstilling, der finder sted på Museum Jorn i Silkeborg: 

’Livsangst’ viser værker af et stort antal kunstnere fra historien og samtiden, og den udstilling vil jeg glæde mig til at gense ganske snart, da der ret forudsigeligt var sort af mennesker ved ferniseringen fredag d. 4. september.

torsdag den 4. september 2025

På besøg i Doverodde

 










Billederne herover er fra Statens Museum for Kunsts nyåbnede filial i den lille landsby Doverodde i Thy.

SMK Thy er således omdrejningspunktet for en anmeldelse, som jeg er ved at forfatte med afsæt i museets arkitektur, der, som jeg tidligere har nævnt, er skabt af norske Reiulf Ramstad Architects.

På museet kan man opleve udstillingen 'Rejsen fra Paris', der viser modernistisk kunst fra Frankrig. Den vender jeg tilbage til senere.