mandag den 15. september 2025

Den barbariske maler i Herning

 

Maleri af Karel Appel (foto: Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum)

»Jeg maler som en barbar i denne barbariske tid«. 

Således udtalte den hollandske maler Karel Appel (1921-2006) i 1962, og der er noget om snakken, når Appel definerer sig selv sådan. 

Han var medlem af kunstnergrupperingen Cobra i sammenslutningens korte levetid fra 1948 til 1951, og måske en af de kunstnere, der gik mest aggressivt til maleriet af de mange malere, der tegnede gruppen. 

Snart åbner Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk Centerpark ved Herning, hvad man beskriver som den største præsentation af Appel på dansk grund nogensinde. 

Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen.

torsdag den 11. september 2025

Livsangst som kunstnerisk tema på Museum Jorn

 

’Livsangst’: Edvard Munch: ’Hode ved hode’, 1905. Træsnit

’Livsangst’: Asger Jorn: 'Såret vilddyr II', 1951. Olie på masonit

For nyligt deltog jeg i åbningen af udstillingen ’Livsangst’ på Museum Jorn i Silkeborg, og heldigvis ligger museet i behagelig nærhed af min bopæl, således at det har været mig muligt at genbesøge udstillingen med henblik på en anmeldelse, som jeg er i fuld gang med. 


Det indledende omdrejningspunkt udgøres af Asger Jorns sygdomsforløb i begyndelsen af 1950’erne, hvor han var i behandling for tuberkulose på Silkeborg Sanatorium, som i dag er beliggende blot få hundrede meter fra kunstmuseet på Gudenåvej i Silkeborg. 


Siden Jorn var patient på sanatoriet, er der løbet meget vand gennem den nærliggende Remstrup Å, og derfor kan Jorn ikke stå alene i et kunstnerisk forløb med et stort og omfattende tema. 


Kunstnere som Edvard Munch, Marina Abramović, Jeppe Hein, Emma Kunz, Sonja Ferlov Mancoba, Robert Mapplethorpe og Cindy Sherman vil sikkert være i stand til at akkumulere en vis nysgerrighed blandt potentielle gæster, og så har jeg ikke en gang nævnt alle kunstnere, der deltager i udstillingen, som kan ses på Museum Jorn frem til d. 15. februar 2026.



Anmeldelse af 'Rejsen fra Paris' publiceret

 








Det er ikke tilfældigt, at det er en kavalkade af malerier af den franske kunstner Henri Matisse, der illustrerer dette blog indlæg, da netop Matisse er den kunstner, der findes flest værker af på udstillingen 'Rejsen fra Paris', der lige nu finder sted på SMK Thy.

Jeg har tidligere skrevet om SMK Thy og udstillingen på blog'en her; men nu kan jeg blot supplere med, at en anmeldelse er publiceret og kan læses HER>

onsdag den 10. september 2025

Karel Appel på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum

 

Den 26. september åbner en udstilling på Carl-Henning-Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk Centerpark ved Herning og udstillingen med titlen 'Barber Barbar' viser værker af den hollandske Cobra-maler Karel Appel (1921-2006).

Jeg har netop modtaget en indbydelse til åbningen, der præsenteres som "den største præsentation i Danmark nogensinde af den hollandske kunstner".

Da der endnu ikke er offentliggjort noget pressemateriale fra udstillingen har jeg valgt at illustrere dette blogindlæg med en film, der viser nogle af Appels værker ledsaget af 1. sats fra Gustav Mahlers 2. symfoni i C-mol. 

Man skal lige klikke på linket for at se billedserien på YouTube.

mandag den 8. september 2025

Anmeldelse publiceret og en anden på vej

 

'Rejsen fra Paris’: Henri Matisse: ’Landskab ved Collioure. Studie til ’Livsglæden’’, 1905. Olie på lærred

Mens jeg sidder og skriver på en anmeldelse af udstillingen ’Rejsen fra Paris’ på SMK Thy, er min seneste anmeldelse af udstillingen ’Once Again… (Statues Never Die)’, der består af en omfattende videoinstallation af den britiske samtidskunstner Sir Isaac Julien, blevet publiceret på KULTURINFORMATION. 


Udstillingen finder, som det kan læses andetsteds på siden her, på ARoS i Aarhus. 


Jeg er som nævnt dog allerede i fuld gang med udstillingen i Thy, hvor man kan se og opleve en udstilling, som titlen antyder, indeholdende, hvad jeg kalder ”franske fristelser”. 


Udstillingen består af tidlige modernistiske værker fra begyndelsen af 1900-tallet i Statens Museum for Kunsts samling. 


Denne samling kom i sin tid i stand på grund af store donationer af kunstsamlerne Christian Tetzen-Lund, som var forhandler af korn- og foderstoffer og Johannes Rump, som var ingeniør og i øvrigt tjente en formue på boligspekulation i København. 


Man kan roligt antyde, at udstillingens kunstneriske omdrejningspunkt er den franske ekspressionistiske maler Henri Matisse (1869-1954). 


Der er dog meget andet at se og opleve i de nye udstillingsrum på Statens Museum for Kunsts splinternye filial i Thy. 


Anmeldelsen af ’Once Again… (Statues Never Die)’ kan imidlertid læses HER>


lørdag den 6. september 2025

Videoinstallation sprænger udstillingsrummets rammer på ARoS

 

Bløde væg-til-væg tæpper sikrer en resonansfri lydgengivelse i videoinstallationen ’Once Again… (Statues Never Die)’ på ARoS (foto: Mads Smidstrup)

For nylig var jeg til pressevisning på kunstmuseet ARoS i Aarhus på udstillingen ’Once Again… (Statues Never Die)’, som er en videoinstallation af den britiske kunstner Isaac Julien (f. 1961). 

Når jeg nævner i overskriften, at installationen sprænger udstillingsrummets ramme, bør det tages absolut bogstaveligt. 

Kunstneren har forvandlet rummet i museets Niveau 5 til en totalinstallation ved hjælp af to store skærme og et sindrigt spejlsystem. 

Det filmiske tema er en visuel fortælling med afsæt i problemstillingerne vedrørende europæernes tyveri af afrikansk kunst, og således sætter installationen i sin filmiske handling fokus på forholdet mellem afrikansk kunst og museum og stedfæster dermed museumsinstitutionerne som ramme for kritisk refleksion. 

I skrivende stund er jeg i fuld gang med en anmeldelse, men indtil den bliver publiceret, har udstillingens kurator, museumsinspektør Ellen Drude Skeel Langvold i et videoindslag, som kan ses øverst på siden, produceret af Jack Fridthjof fortalt om udstillingens indhold og bevæggrunde.

fredag den 5. september 2025

September: En tsunami af fremragende udstillinger

 

’Rejsen fra Paris’: Pablo Picasso: ’Opstilling med dør, guitar og flasker’, 1916. Olie på lærred

Introduktion til Isaac Juliens videoinstallation 'Once Again'... (Statues Never Die'

Det er med at holde tungen lige i munden, og have prioriteringerne på plads, når det drejer sig om at anmelde og beskrive de mange fremragende udstillinger, som finder sted rundt omkring ved indgangen til september. 

I første omgang handler det om udstillingen ’Rejsen fra Paris’ med væsentlige modernistiske værker fra Statens Museum for Kunsts samling. 

Udstillingen kan ses på SMK Thy i Doverodde i nærheden af Hurup. 

Dernæst står der blændende installationskunst på listen og det er med den britiske kunstner og filmskaber Sir Isaac Julien i hovedrollen. 

’Once Again… (Statues Never Die)’ kan ses på ARoS i Aarhus. 

Så slutter jeg i første omgang denne lille kavalkade med at nævne en udstilling, der finder sted på Museum Jorn i Silkeborg: 

’Livsangst’ viser værker af et stort antal kunstnere fra historien og samtiden, og den udstilling vil jeg glæde mig til at gense ganske snart, da der ret forudsigeligt var sort af mennesker ved ferniseringen fredag d. 4. september.

torsdag den 4. september 2025

På besøg i Doverodde

 










Billederne herover er fra Statens Museum for Kunsts nyåbnede filial i den lille landsby Doverodde i Thy.

SMK Thy er således omdrejningspunktet for en anmeldelse, som jeg er ved at forfatte med afsæt i museets arkitektur, der, som jeg tidligere har nævnt, er skabt af norske Reiulf Ramstad Architects.

På museet kan man opleve udstillingen 'Rejsen fra Paris', der viser modernistisk kunst fra Frankrig. Den vender jeg tilbage til senere.


tirsdag den 2. september 2025

Norske linjer i Thy

 

En diset visualisering af SMK Thy (fotoReiulf Ramstad Architects)

»Det er tydeligt, at man på tegnestuen hos Reiulf Ramstad Architects ikke lader sig nøje med at producere gennemsnitsarkitektur«.


Blandt andet sådan formulerede jeg en tekst i en anmeldelse, jeg foretog i 2019 om en udstilling på Utzon Center i Aalborg med netop Reiulf Ramstad Architects som tema. 


Årsagen til, at jeg gravede denne anmeldelse frem, er at Ramstad er arkitekten bag de nye bygninger SMK Thy i Doverodde, og netop denne lokalitet har jeg planlagt at besøge, når disse linjer er skrevet og blog'en opdateret. 


Jeg/vi har tidligere besøgt Doverodde Købmandsgård, hvor der har været afholdt kunstudstillinger gennem de seneste år; men nu er stedet altså officielt iscenesat som jysk filial til Statens Museum for Kunst.

mandag den 1. september 2025

Anmeldelse af Thomas Kluge-udstillingen på Skovgaard Museet publiceret

 

Thomas Kluge: ’Stevns’, 2024. 135 x 155 cm.

Jeg er ganske vist ret kritisk over de skinnende lag af fernis, som maleren Thomas Kluge smører ud over sine værker, og når belysningen i udstillingsrummet af samme årsag dræber enhver form for intensitet i malerierne, burde det vel – i relation til, hvordan jeg normalt forholder mig til iscenesættelse af kunstudstillinger – give kritikken en ekstra dimension. 


Det er imidlertid en ret god udstilling, som finder sted på Skovgaard Museet i Viborg frem til d. 18. januar 2026, og med til fortællingen hører naturligvis, at jeg har forfattet en ret tolerant anmeldelse af udstillingen, og den kan læses på KULTURINFORMATION HER>