tirsdag den 18. november 2025

Wiig Hansen aktuel i flere henseender

 

Svend Wiig Hansen: ’Ventende’, 1960 (foto: Torben E. Meyer)

»Men jeg spørger mig selv, om der ikke er behov for en soloudstilling med Svend Wiig Hansen? Hans kunst har stor genklang i vores tid med kriser, hybridkrige og en ny verdensorden, der synes at sende Europa ud på et sidespor«


Det er Lisbeth Bonde, der i en anmeldelse i Kristeligt Dagblad efterlyser en udstilling med værker af Svend Wiig Hansen (1922-1997), men jeg ved ikke, om anmeldelsen er forfattet før eller efter, at kunstmuseet ARoS publicerede deres program for 2026, og her optræder i perioden 23. maj-30. august Wiig Hansen i en særudstilling. 


Anmeldelsen i Kristeligt Dagblad er skrevet i forbindelse med en udstilling i Esbjerg Kunstmuseum, hvor Wiig Hansen er blevet iscenesat sammen med syv kvindelige samtidskunstnere. 


Anmelderen lader dog en pil pege nedad: »Dialogen mellem de syv kvindelige samtidskunstnere og Svend Wiig Hansen lykkes ikke helt, da deres fællesmængde er for lille. Og så mangler der et katalog«. 


Kunstmuseet HEART i Herning viste i øvrigt en stor soloudstilling med Wiig Hansen i 2014.

mandag den 17. november 2025

Ny udstilling åbner på ARoS

 

Anna Boghiguian: ’The Sunken Boat: A Glimpse into Past Histories’, 2025. Installationsview (foto: Thierry Bal)

»’The Sunken Boat’ inviterer dig ind i et billedligt univers, hvor historiske fortællinger, personlige erindringer og nutidens påtrængende kriser flyder sammen. Her bliver havet ikke blot et motiv, men en levende kraft – en dyb strøm, der binder vores fælles fortid sammen med de valg, vi står over for i dag«


Teksten herover er et kort citat fra pressemeddelelsen, der formidler den kommende udstilling på ARoS med værker af den armenskfødte samtidskunstner Anna Boghiguian, der i dag bor og arbejder i Kairo i Ægypten. 


Jeg tror, jeg kan se frem til en ganske kompleks udstilling med fire større installationer, når jeg møder frem til pressevisning, inden udstillingen åbner d. 21. november. 


Den varer frem til d. 19. april 2026.

søndag den 16. november 2025

Anmeldelse af Per Kirkeby-udstillingen på Kunsten i Aalborg publiceret

 

Tilstedeværelsen af en person på billedet her underbygger størrelsen på maleriet 'Beatus Apokalypse' fra 1989

For nylig kunne jeg berette om en stor udstilling på Kunsten Museum of Modern Art med værker af Per Kirkeby skabt i et forbilledligt samarbejde med kunstmuseet Louisiana i Humlebæk. 

Hvordan mine indtryk af udstillingen, som er disponeret/kurateret af Louisianas direktør Poul Erik Tøjner, kommer til udtryk, kan man læse meget mere om i min seks-stjernede anmeldelse, der kan læses på portalen KULTURINFORMATION HER>

Udstilling med sammenhængskraft

 







Nye malerier og keramiske arbejder af Adam Saks

En af fordelene ved at opleve kunstudstillinger på gallerier, er at man ikke skal betale entré med henblik på at se udstillingerne. 

Således kan man spadsere direkte fra gaden og ind på Galerie Moderne i Silkeborg med henblik på at se en udstilling, der er kendetegnet ved en sanselig sammenhængskraft. 

Billedkunstneren Adam Saks er bosat i Berlin og jeg har tidligere haft Saks ”under behandling” i forbindelse med en anmeldelse af en udstilling, der fandt sted i det nu lukkede Kunsthal Nord i Aalborg. 

Den aktuelle udstilling med titlen ’As Above so Below’ viser helt nye malerier samt et større antal keramiske arbejder af Saks, og jeg fik at vide under åbningen af galleriets indehaver, at lokalavisen Midtjyllands Avis ikke har ulejliget sig med at omtale udstillingen, som faktisk viser værker af en af kongerigets fremmeste billedkunstnere. 

Herved signalerer dagbladet, der tilhører en aviskoncern, som gemmer deres artikler bag en usædvanlig massiv betalingsmur, en næsten fjendtlig holdning til kultur i almindelighed og kunst i særdeleshed. 

Udstillingen på Galerie Moderne kan ses frem til d. 17. januar 2026.

fredag den 14. november 2025

Stor Kirkeby-udstilling åbnet på Kunsten i Aalborg





Installationsfotos fra Per Kirkeby-udstillingen på Kunsten i Aalborg… se flere billeder fra udstillingen HER>

Jeg har for nylig her på blog'en nævnt en udstilling, som netop er åbnet på Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg, og hvis man gerne vil danne sig et kvalificeret overblik over væsentlige værker af Per Kirkeby i kunstmuseet Louisianas imponerende samling, er det en god idé at besøge Kunsten inden d. 6. april 2026. 


Samarbejdet mellem de to museer har resulteret i en smukt kurateret udstilling, som jeg er i fuld gang med at skrive en anmeldelse af.


 

torsdag den 13. november 2025

Adam Saks hos Galerie Moderne

 

Adam Saks: ’Cluster’, 2025. Olie på lærred. 50 x 80 cm. (foto: Galerie Moderne, Silkeborg)

Det er i en kombination af keramik og malerier, man kan se billedkunstneren Adam Saks hos Galerie Moderne i Silkeborg i en længere periode. 

Udstillingen har fået titlen ’As Above so Below’, og den åbner d. 18. november og kan ses frem til d. 17. januar 2026.

tirsdag den 11. november 2025

Arbejdsnedlæggelse på Jyllands-Posten

 

Denne anmeldelse fandt vej til Jyllands-Postens spalter og faktisk på JP’s forside i 2021… læs den HER>

Der er noget symbolsk i, at journalisterne på Jyllands-Posten nedlægger arbejdet på grund af omfattende fyringer af redaktionelle medarbejdere, heraf tre fotografer, på dagbladet på – næsten – to-årsdagen, hvor jeg fik besked om, at jeg fra årsskiftet 2023-24 ikke længere skulle ulejlige mig med at forfatte kunstanmeldelser til avisen. 

Måske skulle avisen have holdt fast i denne relativt omkostningssvage del af det kulturelle stof og derved givet Jyllands-Posten en grad af troværdighed? 

Chefredaktøren er på barselsorlov, og har ikke kommenteret arbejdsnedlæggelsen og fyringerne, og den konstituerede chefredaktør Emilie H.V. Christensen udtaler, at hun ”ikke kan genkende, at ledelsen skulle mangle forhandlingsvilje”. 

Det bliver påstand mod påstand. Sagen kan følges på journalisten.dk