onsdag den 11. december 2024

2024 - et tilbageblik #4

 

Jeg var lidt i tvivl om, hvilket værk, der skulle illustrere indslaget om ’Socle du Monde’, men valgte dette af Daniel Spoerri, der døde i efteråret: ’Der Teufel auf Erden’, 1962. Assemblage, mixed media.

Jeg så ganske meget frem til kunstfestivalen ’Socle du Monde’, der fandt sted i år i området omkring dels Birk Centerpark ved Herning og på diverse øvrige lokaliteter i omegnen af Herning. 

Jeg vil gå så vidt som at sige, at årets version af ’Socle du Monde’ (som er navngivet efter et værk af den italienske konceptkunstner Piero Manzoni) måske er den bedste i den tid begivenheden med jævne mellemrum har fundet sted. 

Især afsnittet på kunstmuseet HEART, der med historisk præcision viste et større antal værker med afsæt i den europæiske avantgarde fra 1900-tallet gav mig en tro på, at kunsthistorien vedholdende kan forbløffe et kunstpublikum, der efterhånden har set lidt af hvert. 

Denne gang havde jeg engageret mig på webportalen kulturinformation.org – og her var jeg i sommer aktuel med en anmeldelse, som naturligvis kan læses HER>

tirsdag den 10. december 2024

2024 - et tilbageblik #3

 



Et lille, men variabelt udsnit af værker fra Giacometti-udstillingen på Statens Museum for Kunst

»Man kan bruge øjne og følelser og være vidne til en slags skabelseshistorie, som man går rundt dér på SMK mellem figurer af kvinder, der altid står stille, eller mænd, der går, som det er tilfældet i Giacomettis bronzer«. 

Citatet stammer fra en anmeldelse af den store Alberto Giacometti-udstilling ’Hvad øjet ser’ af Kristeligt Dagblads kunstanmelder Erik Steffensen. 

SMK, som der refereres til, er naturligvis Statens Museum for Kunst i København, og på min tur til hovedstaden i maj 2024 nåede jeg heldigvis at se udstillingen med skulpturer, malerier og tegninger samt skitser af den schweiziske mester. 

Det var en stor oplevelse.

mandag den 9. december 2024

2024 - et tilbageblik #2

 

Anish Kapoor: ’S-kurve’, 2006. Blankpoleret, rustfri stål

»Fra det sorteste sorte befinder jeg mig med ét i et højglanspoleret univers i et bølgende hav af stål. Glansen fremkalder refleksioner, som publikum spejler sig i med stor glæde. Fra dystert sort til ren oplevelse. Jeg bliver mere og mere glad for den sorte grav«. 

Sådan får jeg defineret en detalje af Anish Kapoor-udstillingen ’Unseen’, der tidligere på året kunne ses på kunstmuseet Arken i Ishøj. 

Kapoor har mange strenge at spille på, og en af dem er et sort pigment, som skulle være i stand til at få andre sorte farver til at fremstå grå. Det er en skulptur med denne farve, jeg sporadisk refererer til i citatet. 

Udstillingen var flot og imponerende, og måske lovlig effekt-fyldt, når jeg tænker efter? Jeg er ikke desto mindre glad for, at jeg fik den set. 

Jeg skrev lidt på kunstsyn.wordpress.com… læs HER>

To millioner til Per Kirkebys arkiv

 


Per Kirkebys arkiv tæller materialer i tusindvis (foto: Museum Jorn, Silkeborg)

Fondsmidler lydende på en værdi af samlet set to millioner kroner sikrer nu en styrkelse af arbejdet med det omfattende arkiv af relikvier og kunstværker tilhørende Per Kirkeby, der døde i maj 2018. 

Inden sin død lod Kirkeby sit arkivmateriale overgå til Museum Jorn, hvor det hidtil havde befundet sig hos ARoS i Aarhus. 

Donationen giver nu Museum Jorn en enestående mulighed for at sikre, registrere og ikke mindst tilgængeliggøre de mange genstande i arkivet, der spænder over – og jeg citerer fra Museum Jorns pressemeddelelse: »skitser, collager, dokumentarisk og kunstnerisk film- og fotomateriale, dagbøger, manuskripter og projektmapper, der i sin helhed giver et nuanceret og usammenligneligt indblik i et mangefacetteret kunstnerisk virke fra en af det 21. århundredes mest centrale skandinaviske kunstnere«.

søndag den 8. december 2024

2024 - et tilbageblik #1

 















Richard Mortensen-udstillingen på ARoS udgjorde et kvalificeret vidnesbyrd om kunstnerens livsforløb og værker

Jeg har de seneste år lavet nogle indslag på blog'en her, der viser, hvilke udstillinger og begivenheder inden for kunstverdenen, der i særdeleshed har gjort indtryk på mig, når året så småt er ved at finde sin afslutning. 

I en periode i 2024 havde jeg ikke en platform at boltre mig på som kunstanmelder, så derfor var jeg afskåret fra at besidde en offentlig mening om Richard Mortensen-udstillingen ’Mellem Linierne’ med værker af den store danske maler på ARoS

Det var en udstilling, der gjorde et vist indtryk på mig og, tror jeg, en stor del af de øvrige gæster, der besøgte udstillingen, da den åbnede i det tidlige forår. 

Jeg blev i hvert fald ganske berørt af at opleve ”Mortens” livsværk foldet ud i et forløb, der viste kunstneren fra de tidlige surrealistiske værker og frem til en form for ekspressionisme, der stille og roligt opløste sig til det konkrete formsprog, der senere blev hans signatur. 

Selv om jeg havde sluppet rollen som dagbladsanmelder, skrev jeg alligevel en vurderende tekst om udstillingen på min diskrete blog ’kunstsyn.wordpress.com’ og den kan læses HER>

torsdag den 5. december 2024

Cool og knap så cool keramik

 

Alev Siesbye: Skål af stentøj. Vurd.: 50.000 kr. Hammerslag: 75.000 kr. (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

I næsten samme moment som jeg sad og læste korrektur på en anmeldelse af bogen ’100 års dansk keramik’ af Carsten Bagge Laustsen, følger jeg auktionshuset Bruun Rasmussens liveauktion over moderne kunsthåndværk og design. 


Her spiller keramikken i sagens natur en vis rolle, og jeg er da til stadighed forundret over, at der er mange keramiske værker af Axel Salto til salg. 


Jeg ved ikke, om den store Salto-udstilling på keramikmuseet Clay i Middelfart, der fandt sted tidligere i år, har haft en effekt på det store behov for at sætte Salto på auktion? 


På trods af, at priserne på Salto i de senere år har været voldsomt opadgående, er der såmænd stadig værker i den høje ende af prisskalaen, som ikke kan sælges, og som sådan har Salto måske fundet sit prismæssige leje? 


Til gengæld har auktionshuset tilsyneladende fået justeret forventningerne til værker af den aldeles fantastiske og cool keramiker Alev Siesbye, der i hvert fald holder priserne – så godt og vel endda. 


Min anmeldelse af den i indledningen nævnte bogudgivelse kan i øvrigt læses på kulturinformation.org ganske snart.


Kafka, Jorn og Barceló - nu anmeldt

 

Opslag fra bogen ’Kafka Jorn & Barceló’ med to af Miquel Barcelós akvareller (foto: Museum Jorn, Silkeborg)

Jeg har tidligere her på blog'en omtalt en bog, der er udkommet for nyligt og publiceret af Museum Jorn i Silkeborg. 

Bogen handler om et antal tekster af den legendariske forfatter Franz Kafka, som Jorn stiftede bekendtskab med som ganske ung. 

Han oversatte en del af Kafkas forfatterskab på et tidspunkt, hvor Kafka endnu ikke var oversat til dansk. 

Disse tekster blev bragt i tidsskriftet Helhesten tilbage i 1941, og det er altså blandt andet disse tekster, der udgør bogens omdrejningspunkt. 

Som et ekstra element har den spanske samtidskunstner Miquel Barceló, der var hovedpersonen i en ganske vellykket udstilling på Museum Jorn sidste år, lavet en serie akvareller, som udgør den illustrative del af bogen. 

Jeg har forfattet en anmeldelse, som nu kan læses på kulturinformation.org HER>