tirsdag den 14. oktober 2025

Anmeldelse af Ebba Carstensen-udstilling i Ribe publiceret

 

Stort selvportræt af Ebba Carstensen fra udstillingen i Ribe (pressefoto: Ribe Kunstmuseum)

For nylig kunne jeg her på blog'en fortælle om udstillingen 'At male ud af hovedet' med værker af den modernistiske maler Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum.

Jeg har forfattet en anmeldelse af udstillingen, og den kan læses på webportalen KULTURINFORMATION HER> 

søndag den 12. oktober 2025

Anmeldelse af bogen 'Vide vægge' publiceret

 

Dette bruntonede foto af Statens Museum for Kunst i København fra 1896 illustrerer blandt andet anmeldelsen af bogen 'Vide vægge'. Foto: Københavns Museum

For nylig kunne jeg her på siden berette om en bog, som udkommer mandag d. 13. oktober. 

Titlen ’Vide vægge’ med undertitlen ’Det moderne kunstmuseum i Danmark’ udgør beskrevet af forfatteren og kunsthistorikeren Kristian Handberg en levende fortælling om udviklingen af museumsinstitutionen inden for feltet kunst siden Thorvaldsens Museum blev indviet midt i 1800-tallet. 

Bogen består af 256 rigt illustrerede sider og er udgivet af forlaget Strandberg Publishing

Bogens relevans understreges af, at nyhederne når vidt omkring med hensyn til, at folk fra alle samfundslag besøger museerne i et større og større antal. 

Årsagerne til denne strøm af udstillingsgæster kan man selvfølgelig altid perspektivere; men i første omgang kan min anmeldelse af den aktuelle bog læses HER>

Udstillingsåbninger på stribe

 



Installationsfotos fra udstillingen ’At male ud af hovedet’ med værker af Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum

Det drejer sig om at holde tungen lige i munden, hvis man skal danne sig et kvalificeret overblik på de mange udstillinger, der netop er åbnet i kongeriget. 

Især her i Jylland har alle mulige udstillingsinstitutioner åbnet dørene for nye særudstillinger, og her har jeg i første omgang valgt at fokusere på ’At male ud af hovedet’ med værker af Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum. 

Netop denne udstilling arbejder jeg på en anmeldelse af; men der er også åbnet ny udstilling på Moesgaard Museum syd for Aarhus. 

’Kelternes verden’ kigger jeg på senere, og så har jeg ikke endnu helt besluttet, hvad der ellers skal under kritisk behandling. 

Randers Kunstmuseum viser en udstilling, der har påkaldt sig en del opmærksomhed, da den indeholder værker fra Dronning Margrethes omfattende private kunstsamling. 

På HEART i Herning viser man udstillingen ’Smittet af bacillen’, som viser værker fra diverse, private kunstsamlinger i Jylland. 

Kunsten i Aalborg har også netop åbnet nye udstillinger med væsentlige samtidskunstnere. 

Jeg når med garanti ikke det hele, men det handler i sidste ende om prioriteringer.

torsdag den 9. oktober 2025

Værker fra Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling offentliggjort

 

Installationsfoto fra Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling i Gimsinghoveds smukke, historiske lokaler (foto: Kunstforeningen Limfjorden)

For nylig deltog jeg som en ud af tre censorer på Kunstforeningen Limfjordens Censurerede Efterårsudstilling, der finder sted på Gimsinghoved i Struer. 


Udstillingen kan ses frem til d. 2. november, og man har netop offentliggjort gengivelser af de mange værker, der blev optaget på udstillingen. De kan ses HER>


onsdag den 8. oktober 2025

Bog om museernes vide vægge på vej

 

’Vide vægge – det moderne kunstmuseum i Danmark’ bliver udgivet d. 13. oktober på forlaget Strandberg Publishing (pressefoto)

»Mellem museernes vide vægge opstår der øjeblikke med kunsten, som samler berører, udfordrer, inddrager, provokerer og måske endda chokerer. Men hvilke strømninger og tanker ligger egentlig til grund for de museer, som mange i dag betragter som en helt naturlig del af vores hverdag og kulturliv?«


Spørgsmålet, der bliver stillet herover, er næsten eksistentielt i forhold til, hvordan kunstmuseer har udviklet sig i de seneste årtier og mere til. Kristian Handberg, som er ph.d. og adjunkt i kunsthistorie ved Københavns Universitet, besvarer spørgsmålet i en rigt illustreret bog med titlen ’Vide vægge’, som udkommer d. 13. oktober og hvor han giver et massivt indblik i museernes roller fra at være ophøjede institutioner til at være steder, hvor et bredt kulturelt liv kan udfoldes. 


Jeg har netop modtaget bogen, og har således ikke haft så meget tid – endnu – til at studere den; men det lover jeg at gøre, inden jeg forfatter en anmeldelse af den.


mandag den 6. oktober 2025

Lys og leg på en sommerdag

 

’Strand’. Akvarel, oliepastel og kaffe på Zerkall akvarelpapir. 41 x 54 cm.

Det er godt, at skitseblokken er inden for rækkevidde, da jeg var vidne til to unge kvinders leg med mobilkameraet i vandkanten i sommer ved en østjysk strand. 


Det er svært at få defineret livsglæde og lys i samme værk, men det lykkedes nu meget godt, da jeg fik skitsen transformeret om til et større format – synes jeg.


Dokumentar om Kelternes verden

 

Tidligere lagde jeg en beskrivelse af den kommende udstilling på Moesgaard Museum ud her på blog'en. 

Moesgaard har produceret en dokumentar, som beskriver kelternes verden, og den kan ses herover.

Kelternes verden på Moesgaard Museum

 

Bråkedlen er en stor bronzekedel med et rummål på 600 liter, der blev fundet nedgravet i 1952 på en bakke ved Brå syd for Horsens. Udsmykningen på randen består af ugle- og oksehoveder samt bladranker i keltisk stil. Ca. 200 år f. Kr. (pressefoto: Moesgaard Museum)

Udstillingen ’Kelternes verden – Europas urkraft’ på Moesgaard Museum syd for Aarhus fortæller et kapitel i oprindelseshistorien om Danmark og Europa. 

Kelterne var et betydningsbærende historisk element i udviklingen af en begyndende civilisation i Nordeuropa gennem et tidsafsnit strækkende sig over 800 år før vores tidsregning. 

Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen, der varer fra d. 9. oktober 2025 til d. 9. august 2026.

torsdag den 2. oktober 2025

Spor af sommer

 




Der ligger stadig nogle enkelte skitser fra sommerens besøg på stranden, og de venter blot på at blive affotograferet, men herover ligger der et par stykker, således at jeg og andre kan komme i en form for forsinket sommerstemning. 


Den reelle sommer er slut for længst.


Ebba Carstensen på Ribe Kunstmuseum

 

Ebba Carstensen: ’Aftenlandskab’, 91 x 96,5 cm. Olie på lærred. (foto: Esbjerg Kunstmuseum)

Ebba Carstensen: 'Nature morte', 1930. Olie på lærred. 65,5 x 71 cm. Privateje (foto: Ole Akhøj)

»Ebba Carstensen er en af dansk modernismes underkendte hovednavne. En kunstner, der i sin samtid blev hyldet som ”Danmarks mest omstridte – forkætrede og beundrede – Malerinde”, og med sin kunst og sit engagement i datidens kunstnersammenslutninger var med til at definere dansk kunst i første halvdel af 1900-tallet«


Citatet herover vil optræde i forordet i kataloget til udstillingen ’Ebba Carstensen – At male ud af hovedet’, som åbner på Ribe Kunstmuseum d. 11. oktober. 


Udstillingen viser et stort antal værker af Ebba Carstensen (1885-1967) og beskriver på samme tid en kunstner, der nok kunne trænge til en revitalisering i kunsthistorien, som hun kun har optrådt sporadisk i på trods af, at hun er repræsenteret på ikke så få danske kunstmuseer. 


Jeg har planlagt en anmeldelse af udstillingen, der kan ses på Ribe Kunstmuseum indtil d. 18. januar 2026, hvorefter den kan ses på Sorø Kunstmuseum og Øregaard Museum.



onsdag den 1. oktober 2025

Hvem vil betale en formue for en gammel blikspand af en bil??? Ingen...!

 

Denne ellers fine Morris Pick-up årgang 1979, vurderet til 90.000-120.000 kr. var en af de varer, der ikke kunne sælges ved Bruun Rasmussens auktion over klassiske biler og motorcykler (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg tror, at auktionshuset Bruun Rasmussen fremadrettet bør vurdere og omsætte kunstværker og design, og denne analyse skal ses i lyset af, at virksomheden har forsøgt sig med en auktion over ”klassiske biler og motorcykler”, og da jeg så vurderingerne, var jeg ved at falde ned af stolen af forbavselse. 

Gamle blikspande blev vurderet til nogle helt vilde priser; men nu er auktionen gennemført og så godt som ingen af de udbudte varer kunne sælges, og var der en enkelt eller måske fire varer, der kunne omsættes, var det til langt under vurderingsprisen. 

Konklusion: Selv auktionskunder hopper ikke på hvad som helst.

Anmeldelse af Karel Appel-udstilling publiceret

 



Installationsfotos fra udstillingen ’Barber Barbar’ med værker af Karel Appel

Det ligger en vis konsekvens i måden, man har valgt at iscenesætte en omfattende udstilling med værker af den hollandske CoBrA-kunstner Karel Appel (1921-2006) på Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Birk ved Herning. 

Udstillingen har titlen ’Barber Barbar’, og kan ses frem til d. 8. marts 2026, og årsagen til at man har valgt at lege med ordene og forsyne udstillingen med den nævnte titel, kan få en forklaring på i min seks-stjernede anmeldelse, som kan læses på HER>