onsdag den 11. december 2024

2024 - et tilbageblik #4

 

Jeg var lidt i tvivl om, hvilket værk, der skulle illustrere indslaget om ’Socle du Monde’, men valgte dette af Daniel Spoerri, der døde i efteråret: ’Der Teufel auf Erden’, 1962. Assemblage, mixed media.

Jeg så ganske meget frem til kunstfestivalen ’Socle du Monde’, der fandt sted i år i området omkring dels Birk Centerpark ved Herning og på diverse øvrige lokaliteter i omegnen af Herning. 

Jeg vil gå så vidt som at sige, at årets version af ’Socle du Monde’ (som er navngivet efter et værk af den italienske konceptkunstner Piero Manzoni) måske er den bedste i den tid begivenheden med jævne mellemrum har fundet sted. 

Især afsnittet på kunstmuseet HEART, der med historisk præcision viste et større antal værker med afsæt i den europæiske avantgarde fra 1900-tallet gav mig en tro på, at kunsthistorien vedholdende kan forbløffe et kunstpublikum, der efterhånden har set lidt af hvert. 

Denne gang havde jeg engageret mig på webportalen kulturinformation.org – og her var jeg i sommer aktuel med en anmeldelse, som naturligvis kan læses HER>