Et installationsfoto fra udstillingen ’Genskabt’ med værker af Louise Hindsgavl på Ribe Kunstmuseum. Her er temaet ’Familien’ (foto: Lars Gundersen)
Jeg har længe gået rundt med en udstilling i baghovedet, som jeg burde se og beskrive.
Nu ser det langt om længe ud til, at der er kommet ”hul igennem” i forhold til udstillingen ’Genskabt’ med værker af skulptøren Louise Hindsgavl på Ribe Kunstmuseum.
Louise Hindsgavl er sandsynligvis primært kendt for hvide skulpturer i porcelæn, hvor motiverne ofte udgør morbide og eksistentielt forankrede scener.
Denne dobbelthed har afstedkommet, at Hindsgavl har fået sin signatur ganske effektivt rodfæstet på den danske samtidskunstscene.
I den senere tid er jeg imidlertid stødt på adskillige arbejder med polykrome overflader, og efter, jeg er blevet gjort bekendt med netop den omtalte udstilling i Ribe, ser det ud til, at netop en ny koloristisk formel er sat i scene hos kunstneren.
Jeg har forgæves forsøgt at finde en anmeldelse af udstillingen på Ribe Kunstmuseum, men det er ikke lykkedes mig; men det har jeg for så vidt tænkt mig selv at råde bod på ved et besøg på Ribe Kunstmuseum snarest.
Udstillingen ’Genskabt’, som måske er en titel, der bør tages ganske bogstavelig, kan ses frem til d. 18. maj 2025.