onsdag den 14. maj 2008

Pinse i hovedstaden






Der burde måske have stået ”Hovedstadsområdet” i overskriften, da jeg – som vanligt – boede hos min gode og søde ven Anne Sandberg i Albertslund. Det blev en begivenhedsrig pinse. Bl.a. havde jeg lejlighed til en gang power-walking i hovedstaden, hvor jeg havde mulighed for at se Forårsudstillingen på Charlottenborg. En meget mærkværdig udstilling i forhold til sidste års mangfoldige og levende udgave. Charlottenborg har som institution ændret sig – og dét bærer Forårsudstillingen voldsomt præg af. Det minder mest om den designmesse for tekstilkunstnere, der så er garneret med lidt kunst. Ét af lyspunkterne – for maleri er der ikke meget af – var Søren Bjørns corny malerier med kassettebånd. Man bliver næsten nostalgisk…
Statens Museum for Kunst viser en udstilling med malerirammer. Jeg har altid interesseret mig mest for, hvad der er inden for rammen, så dét gav mig ikke meget! Man viser også for tiden en udstilling med Troels Wörsels malerier, som sidste år blev udstillet på Venedig-biennalen. Solidt; men forudsigeligt… Mest overrasket – i positiv forstand – blev jeg over en forholdsvist nyåbnet udstilling med billedhuggeren Øivind Nygård. Overrraskende var det også, at der på museet lige på dét tidspunkt, jeg var der, fandt en koncert sted med sangerinden Kaya Brüel, der har allieret sig med nogle af landets fremmeste jazzmusikere i en debuterende konstellation.