fredag den 6. marts 2009

Vellykket generalprøve


I forbindelse med mine demonstrationer af trykning af grafik på Silkeborg Kunstmuseum – den første finder sted søndag den 8. marts i forlængelse af en omvisning på udstillingen ’Jorn Komplet – det grafiske værk’ kl. 13 – har jeg lige prøvet udstyret af.

I særdeleshed trykpressen, som jeg ikke tidligere har brugt, var jeg lidt spændt på; men det viste sig, at Jane Muus’ gamle presse gjorde et fortrinligt stykke arbejde. Dermed er trykpressen kommet til ære og værdighed, idet den optræder som aktstykke i et rum, der er indrettet i museet som introduktion til den aktuelle udstilling.

Det er her, jeg kommer ind i billedet. Mest for at vise publikum, hvordan en radering bliver til; men samtidigt for selv at få en mulighed for at lave grafik med inspiration i Asger Jorns arbejder, hvoraf jeg mener, at netop raderingerne rummer en helt speciel karakter. Naturligvis viser udstillingen eksempler på både store litografier og – ikke mindst – træsnit af meget høj klasse; men i raderingerne finder man en enestående autencitet.

Jeg har valgt at lave en serie grafiske arbejder, der i deres tematik tager afsæt i nogle af Jorns titler, samtidigt med at jeg komponerer nogle fragmenter fra Jorns motivverden ind i værkerne. Det første tryk, som ses herover, er en koldnålsradering; men på længere sigt bliver der vist eksempler på både streg- og akvatinteætsninger.
Portrætfoto: Lars Bay