mandag den 18. oktober 2010

Med fare for at skabe sig fjender


Selv om det er mange år siden, kan jeg udmærket huske, hvad jeg synes om de bedømmere, der var med til at afvise mig på de censurerede udstillinger. Især i Århusforetagendet Kunstnernes Påskeudstilling sad der efter min mening adskillige, der ikke ejede for fem øre fornemmelse for, hvad god kunst var.

Heldigvis ændrede det sig siden; men dengang, og for den sags skyld indtil for nyligt, besad jeg en dagklar sikkerhed om, at jeg aldrig selv ville komme i den lidet misundelsesværdige situation selv at komme til at spille rollen som censor i forbindelse med en kunstudstilling. Nu er det til gengæld en kendsgerning!

Lørdag den 23. oktober er jeg det dumme svin, der sammen med to andre – billedkunstneren Linda Bjørnskov og galleristen Camilla Rohde fra Rohde Contemporary i København – skal frasortere og antage et antal værker af kunstnere fra det midtjyske område i forbindelse med udstillingen InSide 2010 i Kunstpakhuset i Ikast.

Jeg håber ikke de fjendskaber, jeg måtte tilegne mig i dén forbindelse, bliver permanente. Faktisk ser jeg frem til, at få en masse kunst at se, som oser af engagement og lyst til at eksperimentere.

Hvis de kriterier er opfyldt, er der en forholdsvist rimelig chance for at værkerne finder vej til væggene i den fine udstillingsbygning, der ligger klods op ad jernbanesporet ved Ikast Station. Og for ikke det skal være løgn, har jeg indvilget i at holde åbningstalen til InSide 2010 ved ferniseringen, der finder sted lørdag den 30. oktober kl. 13. Billedet foroven til højre er taget i Kunstpakhuset ved en tidligere lejlighed under ferniseringen af en udstilling med værker af billedkunstnerne Bjørn Eriksen og Jonna Pedersen.

InSide 2010 kan ses frem til den 21. november.