”Udstillingen ’52 sjæle’ viser, at symbolismen ikke blot manifisterede sig forskelligt kunstnerne imellem, men også fra land til land. Og så alligevel ikke mere anderledes, end at disse 52 individuelle flugtruter væk fra naturalismen pegede i samme retning: mod en større interesse for det dunkle, mystiske og sjælelige, mod sindsstemningernes forførende magt og en ny kreativ frihed”
Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung har været i den finske hovedstad Helsinki, hvor man for tiden kan se en udstilling på kunstmuseet Atenium, som viser, hvad man kalder symbolismens landskab 1880-1910, og netop denne epoke var en frugtbar periode i udviklingen af maleriet fra en naturalistisk – og senere impressionistisk – gengivelse af naturen til et langt mere mentalt forankret og individualistisk maleri. Udstillingen ’52 sjæle’ kunne godt inspirere en og anden til et besøg i de tusind søers hovedstad.
Billedet herover viser en gengivelse af et maleri, der skildrer Keitile-søen. Det er malet af Akseli Gallen-Kallela (1865-1931) i 1905 (pressefoto: Atenium).