lørdag den 13. april 2013

Rietveld og Utrecht


 
Der hersker ingen tvivl i mit sind om, at når jeg på et tidspunkt får lidt mere tid til rådighed – eller rettere: Når jeg kan råde betingelsesløst over min tid – er en af planerne at besøge den hollandske by Utrecht, som ikke er beliggende specielt langt fra Amsterdam og det genåbnede Rijksmuseum.

Årsagen til, det er interessant at besøge netop Utrecht er, at her har man et museum – Centraal Museum – som har en permanent udstilling af den vigtige hollandske arkitekt og formgiver Gerrit Rietvelds værker.

Det samme museum administrerer et af hovedværkerne i europæisk arkitekturhistorie, Schröderhuis, som også er beliggende i Utrecht.

For mig vil en rejse til Utrecht udgøre lidt af en pilgrimsfærd, da Rietveld og den kunstnersammenslutning, De Stijl, han var en del af, har udgjort en væsentlig inspiration i min egen kunstneriske løbebane – på trods af, at mine kunstneriske frembringelser overhovedet ikke ligner noget, der er forankret i De Stijl’s filosofi.