'Maleri', Ny Carlsberg Glyptotek, København: Paul Cézanne: 'Badende kvinder, 1900 - uden ramme!
"Tesen er, at maleriets ramme er med til at bestemme, hvordan vi ser værket. Fjern rammen og du vil se noget nyt. Noget, der er tættere på kunstnerens eget blik på lærredet og dermed tættere på den kunstneriske proces, billedets tilblivelse"
Årsagen til, at jeg bringer et par linjer fra Rune Gades anmeldelse i dagbladet Information af udstillingen 'Maleri' på Glyptoteket i København, er for det første, at jeg havde en diskussion med en anden anmelder under mit første møde med udstillingen 'Monet - Lost in Translation' på ARoS, hvor de impressionistiske mesterværker som bekendt er behørigt omsluttet af tunge og fyldige rammer.
Hvad ville der ske, hvis malerierne fik disse rammer afmonteret? Ville værkerne miste noget af deres iboende tyngde?
På Glyptoteket har man udvalgt få værker fra museets samling og ganske enkelt fjernet de store rammer med henblik på at finde ud af, hvad der sker, når malerierne står enkelt som har de netop forladt kunstnerens hånd.