lørdag den 23. april 2016

Stjerner og hjerter til Moesgård

Gengivelse af et smukt marmorrelief på Gladiator-udstillingen på Moesgård Museum.


"Der er museumsgæster, der er allergiske over for den form for iscenesættelse, som 'Gladiator -Colosseums helte' dyrker. Og omvendt er der museumsgæster, hvis opmærksomhed går i øjeblikkelig dødlignende stand by-mode ved synet af et vægmonteret marmorrelief. For mig at se tilgodeser Moesgård begge grupper og alle midt imellem med denne særudstilling. Det er en blockbuster, men ikke et blændværk. Der er substans, både i sanseoplevelsen og i formidlingen af forskning og kulturhistorie"

Citatet stammer fra Marie Carsten Pedersens fem-hjertede anmeldelse i Politiken af udstillingen 'Gladiator - Colosseums helte', som netop er åbnet på Moesgård Museum ved Aarhus. 

Min egen anmeldelse optræder i Jyllands-Posten under overskriften "Tommefingeren op for Moesgård Museum" og denne metafor skal naturligvis ses som en smart journalists greb ned i teksten, hvor jeg beskriver gladiatorernes skæbne i arenaen, som fuldbyrdes med en nedadvendt finger fra publikum eller kejseren. 

Det var ikke lige præcist dén overskrift, jeg havde leveret; men måske sælger den alternative flere aviser end min oprindelige?