tirsdag den 15. november 2022

Hidtil ukendt Jorn-maleri er dukket op

 

Asger Jorn har signeret det nyfundne maleri med initialerne AJ på trods af, at beskæringen ser lidt mystisk ud (pressefoto: Museum Jorn)

For nyligt var jeg "ude med riven" i forhold til udstillingsinstitutionernes formidling af nyheder og - især - adgang til billedmateriale. 

Her brugte jeg blandt andet Museum Jorn som eksempel, da museet har et presselink, som blot viser hen til en side, der ikke eksisterer. 

Derfor er det både overraskende og glædeligt at erfare, at museets kunstfaglige personale tilsyneladende har et godt øje til min hjemmeside og min blog, da museets kompetente og altid veloplagte overinspektør, Lucas Haberkorn, efterfølgende i en mail spurgte, hvad jeg har brug for. 

Jeg skal ikke afvise, at jeg har måske har gjort Museum Jorn uret, men under alle omstændigheder navigerede jeg videre på museets hjemmeside og fandt et andet presselink, som heldigvis ledte mig frem til en side, der bugner af nyheder. Heriblandt kan man læse om et hidtil ukendt maleri af Asger Jorn, som i årevis har været gemt bag en finerplade på bagsiden af et andet værk af Jorn fra 1933. 

Det "nye" maleri er imidlertid fra 1932 - altså på et tidspunkt, da Jorn har været omkring 18 år gammel. 

Jeg tror desværre ikke, at det er hele værket, der har overlevet turen gennem kunstnerens interne kvalitetskontrol, da det ser ud til at Jorn blot har skåret lærredet op med henblik på at bruge bagsiden til et nyt maleri. 

Det er forståeligt! Det har været småt med midlerne og lærred er altså en udgiftspost, ved alle, der selv har prøvet at male lidt for fornøjelsens skyld.