mandag den 14. august 2023

Satsning på digital udvikling koster chefredaktør jobbet

 

Jeg nyder, som leverandør af kunstanmeldelser til Jyllands-Posten, det indiskutable privilegium, det er at få avisen leveret gennem brevsprækken hver morgen.

»Efter syv år er det ikke unaturligt, at man skal have en lidt anden profil til at drive det skridtet videre, når man skal agere på en lidt anderledes måde i et mere digitalt mediemarked«


Således – lidt kryptisk – udtaler bestyrelsesformanden for JP/Politikens Hus, Peter Bartram, i dagbladet Politiken efter afskedigelsen af Jyllands-Postens hidtidige chefredaktør Jacob Nybroe. 


For en skribent på avisen, der ligger lavest i det redaktionelle hierarki, er det vanskeligt at gennemskue, hvad der menes med udtalelsen og ”det digitale mediemarked”, men jeg kunne da frygte, at avisen vil satse på den digitale version frem for den printede udgave og dermed lægge sig i slipstrømmen af en stadig mere populistisk filosofi, der fokuserer på såkaldte clickbaits, som dybest set handler om at give læserne det, man tror, de vil have. 


Det vil efter min mening være en ærgerlig udvikling. 


Marchen Neel Gjertsen er konstitueret som ansvarshavende chefredaktør på Jyllands-Posten, indtil en ny er fundet.