fredag den 1. august 2008

Jagten på solen


Jagten blev indledt langt inden den egentlige delvise solformørkelse fandts sted. Jeg stillede kameraet på korteste lukketid og laveste blænde. Jeg bruger to CD’er som filter og indleder kl. lidt over halv tolv jagten på solen.

Da det lykkedes mig at finde den, fremstod den som en lille plet MEGET langt borte. Ikke så underligt… Jeg husker ikke, hvor langt solen i afstand befinder sig fra Jorden; men det er vel ikke så mærkeligt, at den er lille på kameraets skærm?

Jeg finder stativet, flytter det udenfor og monterer kameraet og zoomer. Med fire gange optisk zoom, kommer man lidt af vejen; men først da jeg giver los i alle mine principper og trækker ildkuglen endnu tættere på med max. digital zoom, sker der noget. Månen har skåret et stykke af lagkagen. Ikke meget; men dog nok til at fremkalde en delvis solformørkelse, som skulle være total bl.a. på Nordgrønland. Lidt langt at rejse – og når man nu foretrækker sol og varme…

Mens disse linier skrives kommer jeg i tanker om, at jeg har glemt at indstille ISO-værdien på kameraet i kampens hede. Måske kunne jeg have ladet mig nøje med én CD og fået et skarpere billede? Nu ved jeg dét til næste gang.