For tiden kan man opleve en installation på KunstCentret Silkeborg Bad, som er en nutidsudgave af Den Sidste Nadver – og emnet, eller rettere fænomenet, er som bekendt blevet skildret flittigt af diverse kunstnere op gennem historien. Den mest kendte skildring er vel Leonado da Vinci’s, som kan opleves i Milano på klostret Santa Maria delle Grazie.
Installationen på Badet er imidlertid skabt af den hollandsk fødte billedkunstner Marian van der Zwaan, som bor og arbejder i en lokalitet lidt øst for Lissabon i Portugal.
Jeg traf Marian van der Zwaan til udstillingsåbningen og det blev til en lang snak om liv og kunst. Således kommer ’Den Sidste Nadver’ rundt i verden i den nærmeste tid. Næste gang bliver i Scunthorpe i England og det hele kulminerer med en udstilling i New York, hvor kunstneren har opholdt sig og udstillet flere gange.
Marian van der Zwaan er som udgangspunkt maler og hendes version af Den Sidste Nadver rummer også det maleriske aspekt. Man kan sige at maleriet fungerer i samklang med den store installation, som fylder hele panoramasalen på Silkeborg Bad. I sandhed et imponerende værk.
Installationen på Badet er imidlertid skabt af den hollandsk fødte billedkunstner Marian van der Zwaan, som bor og arbejder i en lokalitet lidt øst for Lissabon i Portugal.
Jeg traf Marian van der Zwaan til udstillingsåbningen og det blev til en lang snak om liv og kunst. Således kommer ’Den Sidste Nadver’ rundt i verden i den nærmeste tid. Næste gang bliver i Scunthorpe i England og det hele kulminerer med en udstilling i New York, hvor kunstneren har opholdt sig og udstillet flere gange.
Marian van der Zwaan er som udgangspunkt maler og hendes version af Den Sidste Nadver rummer også det maleriske aspekt. Man kan sige at maleriet fungerer i samklang med den store installation, som fylder hele panoramasalen på Silkeborg Bad. I sandhed et imponerende værk.