søndag den 16. maj 2010

Ud og Se med Olafur Eliasson


”Det er ikke sådan, at jeg bare er begejstret hver eneste dag – desværre. Men grundlæggende har jeg ikke tabt tilliden til, at det kan betale sig at lave kunst”

Således udtaler Olafur Eliasson blandt meget andet i DSB-bladet Ud og Se. Interviewet blev iværksat på betingelse af, at det kunne foretages i Eliassons ”spildtidsperioder”, og hvis man, som jeg, har spurgt kunstneren om de perioder, der tilbringes i lufthavsterminaler eller på fly kan bruges kreativt, ved man at de timer, han befinder sig på sådanne lokaliteter, er ”død” tid i en kreativ forstand.

Olafur Eliasson havde en anden betingelse i forbindelse med interviewet i Ud og Se. Han ville ikke fotograferes til artiklen; men heldigvis har jeg nogle billeder af den verdensberømte kunstner i mit arkiv. Olafur Eliasson er i øvrigt udstillingsaktuel – igen – med en meget rost udstilling på Martin Gropius Bau i Berlin.