fredag den 23. marts 2012

Ensor i Jorn-land


”Senere købte Asger Jorn grafik af Ensor, således at Silkeborg Museet ejer værker af Ensor, og Jorn anså livet igennem Ensor for en af modernismens største. Det var især Ensors evne til at se det absurde i tilværelsen og skabe den store og bizarre karnevalisme ud af virkelighedens begivenheder, der fascinerede. Ensor var en gudsbenådet slagter af hellige køer, og han var ikke for fin til at sende en syndflod af fækalier i hovedet på alle højtdekorerede. Og så var der rekvisitterne: masken og skelettet”

Ole Nørlyngs anmeldelse i Weekendavisen af udstillingen på Museum Jorn i Silkeborg, der sammenfatter Asger Jorn med den besynderlige belgiske symbolist James Ensor, giver i hvert fald ikke næring til IKKE at få set udstillingen i en fandens fart – og måske oven i købet mere end to gange.

Samtidigt lancerer museet i forgården en sekskantet fodboldbane, som indvies med deltagelse af to superligatrænere d. 30. marts. Så kom ikke og sig, at Museum Jorn ikke er fremme i skoene – eller fodboldstøvlerne, når det drejer sig om synlighed.