onsdag den 8. august 2012

Gule nuancer

Det er næsten at betragte som blasfemi at åbne en udstilling med titlen ’Gul’ blot to dage efter, at Sverige har sendt Danmark ud af OL-turneringen i håndbold for herrer. Nu er én ting naturligvis hanbold (eller håndvold) og en anden kunst.

Titlen er simpelthen temaet på sammenslutningen Riimfaxes udstilling i Kunstpakhuset i Ikast – en udstilling, der varer fra d. 10. august og frem til d. 9. september.

Nu mener jeg ikke, at man kan forsyne en individuel farve med en symbolsk betydning, og derfor er jeg naturligvis også ret skeptisk over for dén påstand, der optræder i udstillingsstedets pressemeddelelse, nemlig at ”gul” står for falskhed, misundelse og forræderi. Jeg tror da også at pressemeddelesens forfatter har et ironisk forhold til disse – for en farve – så voldsomme egenskaber?

Jeg er lidt spændt på, hvordan de udstillende kunstnere har administreret et koncept, der tager afsæt i en enkelt farve. Udstillingen åbner fredag d. 10. august, og jeg vil se, om jeg kan være der – om ikke andet så for det sociale.

Værket, der illustrerer dette indlæg er af Jens Chr. Jensen