”Kunsthallerne rundt om i landet har alle sammen det problem, mere eller mindre, at de har enormt svært ved at generere en tilstrækkelig lokal interesse. Det er et dilemma og en udfordring, at de hårdest kuraterede internationale udstillinger har svært ved at tiltrække publikum modsat udstillinger med lokal forankring, som igen og igen kan få publikum op af sofaerne”
Teksten er et uddrag af en klumme af Trine Rytter Andersen på kunstportalen Kunsten.nu. Klummen har sit afsæt i en debat, som er indledt af udstillingsstedet Overgadens leder Merete Jankowsky, der ser sin egen institution som et modstykke til kunsthallerne og deres strategier.
I den forbindelse kunne jeg ikke lade være med at spekulere over, hvilken profil Århus Kunstbygning vil eksponere fremover.
Foreløbigt fremgår det af udstillingsstedets website, at man fra primo 2013 ændrer profil – og navn. Fremover skal man vænne sig til at kunstbygningen hedder Kunsthal Aarhus. Hvad dette indebærer på udstillingsfronten er svært at sige, da man ikke har været helt så præcis vedr. næste års udstillinger, som man har været med at formidle institutionens nye profil.
Selv blev jeg mødt med en mur af tavshed, da jeg i min egenskab af anmelder spurgte kommunikationsmedarbejderen i kunstbygningen om formidlingsmateriale omkring den aktuelle udstilling. Dettte er et dumt og arrogant signal at sende omverdenen, hvis man man som udstillingsinstitution gerne ser sine aktiviteter formidlet i et bredere perspektiv.
Værket - et udsnit af Gudrun Hasles 'Min Livshistorge', som er aktuel i Århus Kunstbygning - der ledsager denne blog, kunne måske fungere som fremtidsbillede i forhold til Kunsthal Aarhus?