torsdag den 15. september 2016

Maleriet som medie

Mamma Andersson: 'Påsk/Easter', 2016. Olie og akryl på plade, 99 x 125 cm. (foto: Galleri Bo Bjerggaard)

"Enhver, der i dag dyrker og forsvarer maleriet, drømmer utvivlsomt om at kunne føje lidt nyt til maleriets historie, også selv om alle og enhver ved, at det naturligvis er blevet sværere i kraft af mediets voksende forhistorie. Det er nærmest umuligt at male noget, der ikke minder - bare en smule - om et eller andet, der ikke er blevet malet før"

Det store orakel - maleriets betydningsbærende fornyer - skal man nok i vor tid lede længe efter, og det er netop denne problematik, Politikens kunstanmelder Peter Michael Hornung sætter fokus på i et indlæg i avisen for nyligt. 

Tiderne skifter, og Hornung nævner 60'ernes og 70'ernes avantgardekunst som det, man dengang troede var maleriets afløser, og sådan gik det som bekendt ikke. Allerede i 80'erne fik maleriet nyt liv, og mediet har vist sig at være endog særdeles sejlivet som kunstnerisk metode siden hen. 

I en anmeldelse af Daniel Richters udstilling på Louisiana antyder Jyllands-Postens kunstanmelder Tom Jørgensen, at det ikke er særlig "cool" at male, men ikke desto mindre er der nok flere malere på banen end nogensinde før. 

Hornungs kronik i Politiken ledsager i øvrigt en anmeldelse af en dobbeltudstilling af den svenske maler Mamma Andersson (billedet herover) og danske Tal R hos Galleri Bo Bjerggaard i København. Denne udstilling kan ses frem til d. 22. oktober.