lørdag den 3. september 2016

Baselitz-udstilling åbnet på Museum Jorn

"Jeg er blevet bedre som maler, som kunstner. Før var det meget tørt og stift og stædigt og forbandet lukket og snævert. Nu er det bredere. Det hænger sammen med min dannelse, med hvordan jeg har indrettet mit liv. Før var alle gode kunstnere dårlige for mig, fordi de var i vejen. De var konkurrenter, uanset om de var døde eller levende. Nu kan jeg nævne en endeløs række af gode kunstnere"

Citatet stammer fra et interview, som Marie Tetzlaff har lavet med den i høj grad udstillingsaktuelle tyske kunstner Georg Baselitz (billedet) til dagbladet Politiken. 

Udstillingen finder - som jeg tidligere har nævnt her på siden - sted på Museum Jorn i Silkeborg, og jeg deltog i ferniseringen, hvor man kunne opleve Baselitz som en afklaret og sympatisk repræsentant for nutidskunsten. 

Udstillingen, som har titlen 'Eksperiment og fornyelse', har jeg beskæftiget mig indgående med som afsæt til en anmeldelse, som vil blive bragt i en af landets større aviser en af dagene.