mandag den 8. april 2019

Glasset som råstof

John Moran: 'Endless Night', 2016 (fotoAlicja Kielan)

"I udstillingen 'On Solid Water' holder den amerikanske kunstner John Moran et spejl op for verdens absurditeter anno 2019 ved hjælp af skulpturer i stort format, der både anvender satire og humor, men også kan virke foruroligende og provokerende i bestræbelserne på at vække museumsgæsten fra apati og resignation over for emner af politisk, filosofisk og etisk karakter. Moran er en unik figur på den internationale glaskunstscene og det er første gang, han præsenteres for et dansk publikum"

Jeg har i min egenskab af kunstanmelder med jævne mellemrum besøgt Glasmuseet i Ebeltoft, og lige så overrasket er jeg ofte blevet over, hvad glaskunst er og hvad materialet faktisk er i stand til i hænderne på de rigtige kunstnere. 

De fleste vil nok få associationer til smuk kunsthåndværk, når råstoffet er glas, og det kan man naturligvis også opleve på museet; men ind imellem bliver man overrasket. 

Det håber jeg at blive, når jeg snart besøger udstillingen, som omtales herover i et udsnit af pressemeddelelsen om museets udstilling med værker af John Moran.