tirsdag den 22. december 2020

Et tilbageblik på 2020 #9

 




"Man kan betragte Allan Ottes malerier som øjebliksbilleder, hvori man i et determineret tidsafsnit iagttager miljøer, som ikke absolut knytter sig til landbrugsindustrien. For eksempel vil man se en rød personbil, som er kommet ud af en gal vej og er havnet i en suppedas af en sø. Køretøjet vil blive fjernet hurtigt, og idyllen vil være genoprettet. Bussen, som er endt i grøften i vinterlandskabet og postbuddet, der har givet op og tilsyneladende ligger livløs i en snedrive, er ligeledes billeder, der kan beskrives som provisoriske"


Hvis man besidder en fascination for landbrugsindustri fortolket af en kunstner, der selv er opvokset på landet og i dag er bosiddende på Frederiksberg i København, er der ingen vej udenom kunstmuseet HEART i Birk ved Herning. 


Allan Ottes udstilling refererer tilbage til dengang en bonde var en bonde og en ko var en ko. Otte selv har svært ved at se en romantisk side af fortidens landbrug, hvor kulden og sult var uundgåelige ingredienser i vinterhalvåret. 


Faktisk mener han, at dyrevelfærd har langt mere gunstige betingelser under den moderne struktur, hvor alt er styret ned til mindste detalje. 


Jeg vil ikke skabe en diskussion om, hvorledes det ene eller det andet er det rigtigste. Jeg har ikke tilstrækkelig indsigt i, hvordan livet på bøhlandet udspiller sig i dag; men Allan Ottes udstilling rummer under alle omstændigheder knivskarpe iagttagelser i relation til på standen om, at "der er så dejligt ude på landet". 


Fem stjerner i avisen til  'Naturligvis - Landskabsmalerier af Allan Otte'. 


Udstillingen kan, om Corona vil, ses frem til d. 24. januar 2021.