Ét af de mest omtalte og omfattende kunstværker, der er lavet i nyere tid, er sandsynligvis Bjørn Nørgaards 17 mægtige gobeliner til Dronningen. Disse hænger nu, som bekendt, i riddersalen på Christiansborg. Som oplæg til disse lavede man lige så mange kartoner i forholdet 1:1. Disse er normalt udstillet på Kunstmuseet Køge Skitsesamling; men kan ses sommeren over på ARoS Århus Kunstmuseum sammen med et større antal skitser af projektet. På pressemødet den 15. juni fortalte Nørgaard entusiastisk om det store projekt.
Forinden havde museets direktør fremsat en ganske interessant påstand, nemlig at Nørgaard, om han havde haft hjemme i et andet, større europæisk land eller måske oven i købet USA, ville være en verdenskunstner. Bl.a. i kraft af sin - herhjemme - legendariske hesteofring i 1970. Jens Erik Sørensen siger naturligvis dette, fordi at hesten Røde Fanes indvolde befinder sig udstillet i formaldehyd i adskillige sylteglas i museets samling.
Hesteofringen sikrede Bjørn Nørgaard en status som kontroversiel kunstner i en vis national sammenhæng. Meget logisk i forlængelse heraf, har Nørgaard taget udgangspunkt i den danske historie i en del af de mere fysiske værker, han senere har udsmykket kongeriget med.
Måske er dét årsagen til, at han i sin tid blev spurgt om han ville være i stand til at løfte opgaven omkring Dronningens gobeliner. Opgaven har været stor. Det er tydeligt, når man ser de sytten kartoner, der som sagt nu er udstillet på ARoS.
Bjørn Nørgaard viser sig i dette perspektiv som en danske kunstner, der beskriver den danske historie og den danske kultur, som han i kraft af dette monumentale værk har bidraget til. I kraft heraf virker museumsdirektørens statement vedr. Bjørn Nørgaards internationale potentiale måske en smule uden for proportion.
Kartonerne til Dronningens gobeliner er ophængt i salen for skiftende udstillinger på ARoS samme forløb, som gobelinerne kan ses i på Christiansborg. Udstillingen varer til 9. september.